Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1486 ggr
beem
2016-01-06 16:03

Word kopiera - klistra in

Jag använder MS Office Word.  När jag kopierar  text ( ctrl+c ) och klistrar in i blankt dokument ( ctrl+v -) så lägger sig sidorna vid varandra  - 2 i bredd - i stället för under varandra.

Tex

Sid 1 till vänster och sid 2 till höger om den

Sid 3 under sid 1 och sid 4 under sid 2 osv

Kan man förhindra detta med någon inställning ? 

Det går ju gå in på sidorientering óch välja liggande då man ska läsa så får man allt under varandra men vill helst ha det enklare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2016-01-07 09:58
#1

Använder du Office 2016 (Office 365)?

Där har man lagt det som en standard funktion - läsläge.
Du kan enkelt ta bort det genom att välja att inte visa sidorna i läsläge.

beem
2016-01-07 10:26
#2

Nej antik - Office 2007.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2016-01-07 10:41
#3

Gå till fliken Sida och titta under Zoom delen om valet 2 sidor är förvalt där

beem
2016-01-07 12:06
#4

Man ser inte om en sida eller 2 sidor är aktiv men när jag klickar på en sida så blir det som jag vill ha det men nästa gång jag går in är det 2 sidor i bredd igen. Går den inställningen  - en sida - låsa  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2016-01-07 13:19
#5

OK då tror jag att jag vet vad det är.

Du har en hög upplösning på din skärm inställd i Windows.
Till detta är default inställningen för din storlek på en sida i Word satt till ett lägre tal än 100%. Då kommer Word justera på detta sätt som default
Genom att sätta default nivån till ett värde som ger bara en sida (pröva fram med zoom slidern tills det bara blir en sida - alternativt sätter du värdet till 100% det brukar räcka) så kommer du bara få en sida

Om du tar upp ett befintligt dokument kommer det alltid få samma zoom nivå som då du stängde dokumentet senast (gäller även om du får dokument utifrån då får du den zoom nivån som de som stängde den hade).

Om du får ett för lågt zoom värde på nya dokument som du skapar beror det på att din default mall (normal.dotm) som finns i Word har sparats med just det värdet.
Du måste då gå in och öppna den mallen, sätt ett nytt zoom värde som ger 1 sida och inte 2 och spara mallen med samma namn. Mallen heter normal.dot och brukar ligga under C:\Users\[Ditt användar-id]\AppData\Roaming\Microsoft\Templates (alternativt Mallar om du har svensk Word. Om du inte hittar den där så sök efter filen normal.dotm i ditt filsystem
OBS! eftersom normal.dotm är en tom mall så måste du efter att du ändrat zoom nivån göra en ändring i själva filen. Skriv en bokstav och tag sedan bort den igen och därefter väljer du spara.

I mitt fall ger 80% eller mindre alltid 2 sidor men om jag går över 80% får jag 1 sida (detta beror på upplösningen av din bildskärm så det kan variera för dig - pröva dig fram)

(Du kan även dra i zoom slidern längst nere till höger i Word.

beem
2016-01-07 16:17
#6

Jag tar upp ett dokument  och ändrar med slider så jag får rätt utseende. Nästa gång jag öppnar samma dokument visas det felaktigt igen. Problemet uppstår aldrig på egna dokument som jag skapat utan det är alltid då jag kopierar från nätet och klistrar in i word.

Jag upptäckte nu att vissa dokument som är kopierade från nätet visas rätt och vissa blir felaktiga. Jag ser ingen röd tråd vad som gör att de skiljer.

Om jag kollar  C:\Users\[Ditt användar-id]\AppData\Roaming\Microsoft\Templates(alternativt Mallar om du har svensk  så är värdet rätt här.

Enklast är nog att jag använder slider varje gång det händer för att få rätt visning.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Veda
2016-01-08 07:58
#7

Kan det vara så att det följer med nån formatering med vid inklistrandet och inte bara texten? Det låter nästan så?

beem
2016-01-08 09:59
#8

#7  Det verkar ju rimligt att det kan vara så. Därför blir det så olika i  hur dokumenten visas.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: