Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1726 ggr
twoodblue
1/9/16, 3:40 PM

hårddisk

Hej, min hårddisk beter sig knasigt. När jag ibland gör något som: högerklickar, startar notepad++, eller går in på någon hemsida eller liknande, hänger den sig i någon sekund. vad beror detta på?

När vi ändå pratar om hårddiskar. Har en hårddisk på en gammal laptop som inte fungerar. Det är som om den försöker snurra, men sen låter som ett hackande brrrr-ljud. Vad kan detta vara?
När jag försöker starta den med windows "reparations" så kommer man till "innan" man kommer in på windows fast man ser bara windows inloggnings-bakgrundsbild. Där stannar den, alternativt får bluescreen och omstartar sig själv.

Beautiful Dreams…

Annons:
Bogey
1/10/16, 2:25 AM
#1

Du har inte för lite minne då så den datorn måste swappa data från arbetsminnet till hårddisken för att få plats med det nya programmet du startar eller alla data som laddas ner från hemsidan?

Vad gäller din laptop så är hårddiskar lite knepiga. Det kan vara allt från korrupta filsystem till rena hårdvarufel på disken. Hårdvarufel är inte mycket att göra åt, bara rädda det man vill ha kvar och antingen köpa en ny disk till datorn om man tycker det är värt det eller köpa ny dator.

Korrupta filsystem kan lösas om det är enklare fel med att först köra en reparation av filsystemet och sen köra en reparation av Windowsinstallationen (förutsatt att det är Windows på den datorn då), alternativt installera om operativet. Eller så får man partitionera om disken, formatera den och sen installera om opertivsystemet.

Duck Lord
1/10/16, 7:01 PM
#2

Vad får dig att tro att det beror på hårddisken? Starta om datorn. Och starta den i fel säkert läge. Händer samma sak?

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

twoodblue
1/11/16, 8:49 AM
#3

#1 Har 8gb, så borde inte vara problem.
Den har inte betett sig såhär tidigare, och är ganska ny laptop.

Angående den gamla laptopen. Jag har beställt en ny disk, men vill få ut data från den gamla.
Hur kör man dessa reparations alternativen?

Beautiful Dreams…

twoodblue
1/11/16, 9:00 AM
#4

#2 den är tyst sen går den igång när jag exempelvis högerklickar. Vet inte hur man startar i felsäkert läge på windows 8, tyvärr.

Beautiful Dreams…

Bogey
1/11/16, 10:10 AM
#5

Tryck på F8-tangenten alldeles efter du slagit på datorn, innan Windows-loggan dyker upp så kommer en liten meny där du kan välja felsäkert läge. Välj med piltangenterna.

Du kan läsa mer här
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/start-computer-safe-mode#start-computer-safe-mode=windows-7

twoodblue
2/10/16, 5:15 PM
#6

Hej, har  fått fel på datorn igen,  om jag nu högerklickar på en fil, fastnar den i 10-20 sekunder. Ibland blinkar den till och inget händer (som en reset) ibland kommer menyn fram.

Vid detta tillfälle när menyn kommer fram så arbetar hårddisk D från noll till 100%.

Vad är det för fel? har fått något error när jag stänger av datorn (hinner inte läsa) och att grafikkortet någon gång har strulat nvidia.

Blir tokig, den är relativt ny, bör inte krångla.

Beautiful Dreams…

Annons:
Kaj
2/11/16, 11:06 AM
#7

Vet ej riktigt men vilket OS kör du på ?
Tidigare under Windows Vista hade jag problem med att då jag högerklickade på en fil och valde Sänd till så kunde det ta en 10-20 sekunder innan något hände.
Problemet var att "context menyn" i min Windows blivit igenslammad med en del tillägg som jag fått vid vissa programinstallationer. När jag sedan tait bort programmen så rensade inte avinstallationen upp dessa tillägg till context menyn.
Context menyn är det du ser då du högerklickar på en fil i utforskaren. Där kan nya saker läggas till viden programinstallation som ex att öppna en fil med ett visst program såsom ett zip program od. Men denna meny innehåller även en massa dolda funktioner som du inte ser. Då krävs att man redigererar i registryt och de är lite pillrigt. Det finns dock mång bra gratis program som hjälper dig med att avregistrera allt skit man fått in på context menyn. NirSoft har ett som heter ShellExView som är lät att hantera (nedladdningslänk längst ner på sidan).

Om det är detta problem du har vet jag inte men jag avaktiverade en jävla massa saker i context menyn som jag inte ville ha eller visste fanns där och vips blev det inga vänte tider då jag högerklickade på en fil.

twoodblue
2/14/16, 10:31 PM
#8

#7 tack för tipset, provade detta och det hjälpte en del,  fick fixa växlingsfilen också så tror det ska fungera nu =)

Beautiful Dreams…

Upp till toppen
Annons: