Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1300 ggr
Spöket
2016-01-10 19:16

Köpråd

Jag hade tänkt att inom kort bege mig iväg och köpa en dator. Jag velar mellan dessa 2 Vilken verkar vara bäst.. Kan själv inte så mkt om datorer. Är det egentligen nån skillnad på dem? http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductCompare-Start?products=HP550003NO@store-elgigantenSE%7CHP550103NO@store-elgigantenSE

Multi vad?

Annons:
Aniara14
2016-01-12 01:04
#1

#0 Ja, lite skillnad är det faktiskt.

Den ena har Windows 10 förinstallerad, den andra Win 8.1. Den ena tycks ha den vanliga mekaniska hårddisken, SATA HDD, vald som systemdisk, C:, istället för SSD:n, vilket ju är ytterst märkligt om det verkligen stämmer. SSD är avsedda för att ha operativsystem, spel och program på, definitivt inte för långtidslagring av diverse vanliga data.

Dom verkar ha ungefär likvärdiga AMD processorer, och dom är ju okej vad gäller prestanda, såvitt det går att utläsa från en webbsida, utan egna erfarenheter av nån av dom.

Det stora problemet med dessa två datorer är inte deras skillnader, utan deras likheter.

Båda har en alldeles för liten SSD, bara 128GB, vilket i praktiken betyder ca 85GB användbart utrymme efter dom vanliga avdragen för OS, obligatoriskt ledigt utrymme och skillnaderna i kapacitetsberäkning mellan Windows och hårdvarutillverkarna.

Båda har dessutom ett i mitt tycke rejält dåligt grafikkort, AMD Radeon R7 240 med DDR3 VRAM, som inte är i närheten av samma prestandanivå som processorerna.

Här på Passmark och Game debate kan du se en jämförelse mellan R7 240 och GTX 760, vilket är det jag har i min senast köpta stationära dator. Och då är det inte ens standardversionen av GTX 760 med 2GB VRAM och 256 bitars minnesbuss som jag har, utan den lite enklare 192 bitars OEM versionen. Men trots det så är det alltså ändå så enormt mycket bättre än R7 240. På 3DMarks topplista för grafikkort ligger R7 240 på 127:e plats med 2320 poäng, medan mitt 760 på 50:e plats med 6670 poäng.

Sammanfattningsvis så skulle jag själv aldrig kunna tänka mig att köpa nån av dessa två datorer, i synnerhet inte till det höga priset, 7995:-

Men nu är det ju inte jag som ska ha dom, utan du, och då är det ju upp till dig att avgöra om du tycker att dom är bra nog eller ej. Det beror ju helt på vad du ska använda datorn till.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: