Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1120 ggr
Odd
2016-01-12 12:30

Köpa Windows Surfplatta

Hej!

Jag är ute efter att köpa en billig surfplatta nu när jag har fastnat i Uppsala en vecka utan dator (även om abstinensen är stark är det inte enda anledningen haha) och tänkte höra om någon har några tips på en relativt bra surfplatta med Windows operativsystem som inte kostar en förmögenhet? Helst skulle jag väl vilja ha en för under 1000kr, men samtidigt hade det ju varit bra om den fungerade och inte bara hängde sig också =X, tyvärr sträcker sig min budget inte över 1.500 dock.

Anledningen till att jag vill ha en med just Windows är för att jag vill testa hur den hanterar PC spel när man är på resande fot, specifikt Perfect World (scrolla ner så finns system specs info) på låg prestanda, så jag är inte ute efter något som kan hantera Fallout 4 eller Skyrim precis haha. 

Det viktigaste är väl att den har en acceptabel processor och gott om minne (1gb ram är okej, priset brukar ju stiga rättså fort efter det), och/eller plats för minneskort och bryr mig inte om bagateller som kamera eller bra högtalare så länge den kör appar/browser/youtube utan problem och lagg. USB port är ett plus, men så länge den kan ta en adapter så man kan koppla in tangentbord är det inget måste.

Den enda jag har tittat lite närmare på än så länge är TrekStor Wintron 7.0, (erkänner att det är priset som lockar) men vad jag har förstått av googlesökningar är den processorn bara bra i teorin och inte praktiken?

Tack för tips!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Kaj
2016-01-12 15:07
#1

Den där är en 7 tummare dvs inte mycket större än vanliga mobiltelefoner idag.

Den klarar nog ditt spel men är egentligen lite för klen vad gäller grafiken (Intel HD Graphics till en Atom Z3735 processor.

Ditt problem är så klart priset samt att du behöver den precis nu.
Intel har börjat släppa sin senaste processor serie för Atom processorer X-serien (efterföljare till bl a Z3735 serien) som har mycket bättre prestanda vad gäller grafik och processor.
Fördelen är även att Microsoft inte tar ut någon kostnad för Windows på dessa processorer utan där är Windows gratis.
men du lär nog inte se dessa typer av plattor på den serien X Atom processorer komma med Win 10 förrän om tidigast någon månad eller 2.
Priset lär knappast hamna under 2 000 för en 10 tummare men säkerligen runt däromkring på de billigaste modellerna.

horribleatnames
2016-01-12 21:06
#2

Kan säja att den surfplattan du länkar till i #0 klarar av basic grejer som att surfa och skriva på, men spel klarar den inte. Det är knappt att min klarar av att ladda ner uppdateringar till apparna utan att låsa sej. Den duger dock åt mej då jag vill surfa eller läsa serier på den. Satsa gärna på en lite dyrare om du ska spela på den 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Odd
2016-01-13 00:55
#3

#1 Storleken är inte jätteviktig så länge prestandan är bra och priset är lågt, haha. Senaste Windows är inte en prioritet heller, så länge den kommer med en gratisversion. Det jag har läst om Atom processorerna är att de har stora problem med CPU och inte klarar av sånt som de borde pga det, kör man mer än ett program eller bakgrundsprogram hänger eller kraschar allting, stämmer det? Men tack så mycket för tipsen! Jag överlever en vecka utan teknikens under, så jag kanske avvaktar ett tag om jag inte kan hitta något rimligt. Vill inte lägga ut pengar på "första bästa". #2 Ja det var det jag misstänkte, tack för svaret!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Kaj
2016-01-13 10:40
#4

Problemen med Atom processorerna känner jag inte till.
Dock är det så att Atom processorerna är byggda för att kunna installeras på små enheter såsom telefoner och surfplattor.
Z3735 serien har fått bra kritik avseende prestanda och även grafik (men är inte en spel processor så där måste man antagligen upp på de mer dyrare I processorerna).
Den nya serien av Atom processorer kallad 6:e generation med beteckning Xn-Z serien har man gjort många förbättringar i avseende prestanda, grafik och strömsnålhet. Att surfa, se på streamad film även i HD är inga problem. Men dessa är fortfarande inga spel processorer. Mindre krävande spel kan nog gå bra men om det är spel med mycket grafik och hög upplösning får man satsa på 6:e generationens I processorer.

Du kan läsa mer om Intels olika processorer och deras olika versioner här
http://ark.intel.com/

Om du vill se reviwer av olika mobila processorer och vad de klarar av för prestanda avseende spel mm kan du kolla här-
http://www.notebookcheck.se/
Använd sökfunktionen om du har en dator modell eller för en viss processor så får du upp deras tester.

Upp till toppen
Annons: