Annons:
Etikettövrigt
Läst 1255 ggr
Moalinn
1/12/16, 7:03 PM

Vita/svarta pixlar på skärmen

Ingen aning om vilken grupp.

Ja, 2016 har börjat riktigt bra på den tekniska delen känner jag. Först kameran, sen macbooken och nu PCn. Man blir ju lite gråhårig haha.

Det dyker iallafall upp vita (ibland även svarta) pixlar på skärmen, ibland mer, ibland mindre. De liksom "flimrar" och blinkar. De syns främst vid rörliga bilder men även på skrivbordet då bilden jag har där är väldigt mörk, så de vita pixlarna syns väldigt tydligt där. Startar jag om datorn kan det hjälpa, annars får jag starta om den en gång till och då försvinner det men dyker upp igen efter obestämd tid. Det dyker upp fler pixlar om jag inte har strömkabeln i utan bara kör på batteriet.

Jag har försökt googla men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter då jag inte har någon som helst aning om vad det är som pågår. Vad är det som händer, haha? :(

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Hoseok
1/12/16, 7:05 PM
#1

Är det en bärbar eller stationär dator?

Moalinn
1/12/16, 7:08 PM
#2

Bärbar. En Asus A42J, köpt 2011 tror jag, om det har någon betydelse. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Hoseok
1/12/16, 7:10 PM
#3

När började skärmen flickra?
Efter att du gjort något speciellt eller dök det bara upp helt plötsligt? 

Hur gammal är datorn?
Vet du hur man uppdaterar drivrutiner till ditt grafikkort?

Många frågor men vill försöka hjälpa så gott jag kan. 😃

Moalinn
1/12/16, 7:33 PM
#4

Jag började använda datorn flitigt igen i fredags. Mamma har haft den innan, men då bara gått in på mailen eller spelat lite slöspel (typ patiens och sånt) någon gång ibland då den varit full i virus. Jag rensade datorn från virus och avinstallerade lite program men annars gjorde jag inget. Det dök upp efter detta, men jag hade inte använt datorn innan dess så vet inte om det funnits innan. Mamma säger att hon inte känner igen det iallafall.

Den är inköpt sommaren 2011 om jag inte minns fel, kanske 2010, så runt 5-6 år gammal. Ingen aning om hur man uppdaterar drivrutiner till grafikkortet haha 🤐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Hoseok
1/12/16, 7:37 PM
#5

När du säger "rensade datorn från virus", menar du att du manuellt tog bort varje virus, eller har du faktiskt blåst hela datorn? För om du inte blåst datorn, så borde du göra det. 

Jag tycker du ska ominstallera windows, helt enkelt. Rensa bort allting och starta om. :)

Moalinn
1/12/16, 7:47 PM
#6

Jag tog bort dem manuellt, så att blåsa datorn helt kanske inte är en sån dum idé. Jag är kass på datorer, så det är nog något pappa eller någon får hjälpa mig med. Tack så mycket! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Hoseok
1/12/16, 7:55 PM
#7

Hoppas det löser sig!

felle-j
1/13/16, 12:46 AM
#8

Tror det ska funka om du söker på "Systemåterställning" i startmenyn och sen följa instruktionerna. Jag återställde min brors dator för inte så länge sedan och då gjorde jag något liknande. Kom ihåg att spara viktiga bilder och filer på ett USB-minne så att de inte försvinner, men spara inte hela mappar och sådant. Då är det risk att du får med dig något skit. 🙂

Hoseok
1/13/16, 1:07 AM
#9

#8 Tyvärr så är det bäst att rensa bort allting om det varit så många virus på det. Vissa virus sprider sig mellan filer och syns inte innan det är försent.

Därför ska man alltid göra backup på viktiga filer.

Moalinn
1/13/16, 1:23 AM
#10

Har inget viktigt i den här datorn då den som sagt använts av min mor i iallafall ett år, och innan det i princip inget alls då jag fick en macbook genom skolan. Så datorn går som en klocka och jag börjar fundera på varför jag inte använt datorn tidigare, då min macbook är extremt långsam (och dessutom helt ur funktion just nu). Det enda jag stör mig på är fläktarna som låter, blir trött i öronen efter en halvtimme haha. Svårt att sitta och jobba i "tyngre" program som till exempel photoshop :/

Men Windows, är det något man behöver köpa? Det var Windows 7 på den när den köptes, men en jag känner rensade hela datorn och installerade Windows 8 (om jag inte är helt ute och snurrar). Detta var minst två år sedan.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

felle-j
1/13/16, 1:41 AM
#11

Om du sätter datorn i strömspararläge så kanske den låter mindre?

Eftersom det redan är Windows 7 på den så ska det fortsatt vara Windows 7 när du har återställt datorn, men det kan vara så att du kan välja att uppgradera till Windows 10 som är det som gäller nu. På min brors datorn så är det fortfarande Windows 7 efter att den återställdes. Du ska i alla fall inte behöva köpa ett operativsystem på nytt.

Upp till toppen
Annons: