Annons:
Etikettwebbläsare
Läst 1532 ggr
Tant Grön
2016-01-13 00:07

Firefox stängs ner

Varje natt exakt 00.03 så stängs Firefox ner. När jag klickar på Firefox ikonen så öppnas alla flikar igen. Vad kan detta bero på?

Annons:
Zyperior
2016-01-13 00:15
#1

Kan det ha något med antivirusskydd att göra kanske? Att det är inställt på någon automatisk check och då stänger ner vissa program samtidigt? (Obs, jag är inte insatt i sånt här, men dra en googling på det. Så löser jag de flesta av mina egna datorproblem.)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Kaj
2016-01-13 10:48
#2

Har du något tillägg i FireFox som kan vara orsaken. FF har tillägg som man kan ladda ner och installera som ex öppnar dina specifika webbsidor en viss tid. Antar att det även finns tillägg för att stänga ner webbläsaren en viss tid också.

Har du CCleaner eller något annat resningsprogram installerat som du schedulerat att det skall köras typ vid denna tidpunkt? Dessa program kräver ibland att webbläsarna stängs ner för att de skall kunna tömma cachen och temp filerna.

Tant Grön
2016-01-13 10:56
#3

Tack för svar. Detta började för någon vecka sedan. Jag har inte ändrat någon inställning eller laddat ner något. Har inte något rensningsprogram.

Kaj
2016-01-13 15:10
#4

Gå in i inställningar och sedan tillägg och se vad du har där. Det kan vara något som hoppat dit då du surfat omkring.

Tant Grön
2016-01-13 15:57
#5

#4 Hittade något som heter FavGenius.

Tant Grön
2016-01-13 16:04
#6

Har nu tagit bort det.

Annons:
Tant Grön
2016-01-14 00:10
#7

#4 Satt och väntade på om den skulle stänga ner, men det gjorde den inte. 👍

Record
2016-01-14 10:27
#8

Min upplevelse med Firefox är att det är en stor "snokare" som har behov av nyheter. För att inte få gamla nyheter behövs en reset varje dygn. Tyvärr är dataströmmen hårt krypterad, så jag ser inte vad den innehåller till stora delar.

Kryptering och Dekryptering har varit mitt intresse tidigare. 🤔

Kaj
2016-01-14 13:10
#9

FavGenius har du antagligen fått med något annat program eller tillägg du installerat.
Alltid när man installerar program (även de man tror sig veta är riskfria) så skall man läsa igenom varje bild vid installationen för där kan det dyka upp ett förvalt val att något tillägg etc kommer installeras. Då bör man bocka ur det valet.

Ex CCleaner som är ett mycket bra program för att hålla din dator ren har vid installationen förvalt Yahoo toolbar (eller nåt sånt). Är man inte uppmärksam och bockar ur det valet kommer det installeras på din dator. Jag vill ju inte ha det så jag bockar naturligtvis alltid ur det.

Tant Grön
2016-01-14 16:50
#10

Min man säger att han inte laddat ner något. Det enda jag gjort efter jul är att köpa musik från Itunes. Kan det ha kommit därifrån?

Zyperior
2016-01-14 18:37
#11

Prova med en annan webbläsare för att ringa in programmet som felet ligger i. Typ Google Chrome. Händer inget där är det ju med stor säkerhet i Firefox problemet ligger.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tant Grön
2016-01-14 22:32
#12

Men jag tror det är fixat nu. Den stängde inte ner igår.
Tack för hjälpen. 🙂

Kaj
2016-01-15 08:58
#13

Knappast från Itunes.

Om ni använder Windows …
Surfar ni med ett adminkonto?
I så fall kan tillägget kommit från en websida utan att ni märkt något.

Se till att alla konton som ni använder på datorn enbart är ett vanligt användarkonto och slå på UAC (User Access Control). Då kan inte program installera sig själva annat än att ni får upp en pop-up ruta där ni ombeds att ange lösenordet till ert administratörskonto. Det gör man så klart aldrig om man inte själv vet att man startat en installation eller dylikt.

Datorn ska ha ett administratörskonto men det skall ni aldrig logga in på annat än då ni skall göra systemändringar såsom att installera program eller ny hårdvara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: