Annons:
Etikettwindows
Läst 3002 ggr
[rara]
2016-01-15 19:05

Windows 10

Hoppas att det finns några experter här, för själv kan jag inte räkna mig till dom. 🙂

Jag har en ny dator med Windows 10 och när jag testade ut den nya browsern (Microsoft Edge) hade jag problem med den när jag besökte i fokus forumen.  Problemet var att när jag klickade på en tråd, gick det inte att scrolla längre, varken upp eller ner. Annars funkade det och det funkar även på andra sidor, men inte här i forumet när jag klickar på en tråd.  Har någon gjort liknande erfarenheter och vet vad det beror på?

Som tur finns ju även internet explorern på Windows 10 och den har jag inga problem med, men jag undrar ju varför det inte funkar med Microsoft Edge.

Jag är lite besviken att det inte gick att installera mitt gamla Word 2000. Vet någon om det finns en möjlighet att få den att funka på Windows 10, kanske med någon Patch eller annat som man kan ladda ner?

Jag letade också efter något bra gratisprogram som jag kan öppna alla mina word dokument med som jag har på datorn och hittade den här sidan där man får den fulständiga Word versionen gratis: http://microsoft_word.de.downloadastro.com/

Men jag är lite skeptisk, för i vanliga fall kostar det ju 135 Euro hos Microsoft. När jag googlade efter beteckningen för att kolla vad det är (Microsoft Word 15.0.4517.1510) som man får gratis hamnade jag på en sida med bara arabiska bokstäver och det började att öppna sig en massa fönster. Det var svårt att lämna sidan igen, så det var något skumt. I alla fall hittade antivirusscannern ingenting, men nu är jag lite skraj att överhuvud taget ladda ner det här programmet på microsoftsidan som jag länkade till. Kanske det är en fejksida för inte är väl Word gratis hos microsoft? Vad säger ni?

Annons:
[VSK]
2016-01-15 22:05
#1

Det var flera som hade problem med Edge här, men Windows Update löste det med nån stor uppdatering. Så om det inte funkar för dig nu så vet jag inte vad det beror på. Ibland man man få de mest knepiga fel.

Kör med IE eller några andra läsare så länge.

Prova Libre Office istället för att klura så mkt på Word 2000.

Aniara14
2016-01-16 01:49
#2

#0 Jag instämmer med föregående talare. Testa LibreOffice. Det finns på svenska, och kan även öppna Microsoft Works filer om man skulle råka ha några såna. Det kan inte Open Office däremot.

Jag har använt LibreOffice i ett par år nu, och inte haft några problem med det, varken fått virus, PUPs (=skräpprogram) eller krånglande uppdateringar.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[rara]
2016-01-16 10:34
#3

Tack för era svar.  Fick just några uppdateringar, men inte fungerar iFokus med Edge för det. Några steg in på sidan kom jag, men sen sa det stopp och det gick inte att scrolla längre. Nåja, får väl fortsätta med IE ett tag till och se om det kommer nya uppdateringar någon gång som löser problemet. Det är så typiskt Microsoft, att så fort det kommer något nytt så fungerar det inte.

Ska kolla in på LibreOffice, tack för tipset. Kan man bara öppna gamla world dokument eller kan man också skriva med det och göra ändringar i dokumenten?

_Fisken
2016-01-16 10:47
#4

Du kan ju faktiskt installera Chrome också som web-browser. Den strular faktiskt aldrig - inte på de sidor jag är in på iaf.

Libre Office kan, så vitt jag vet, hantera även äldre docs.

[VSK]
2016-01-16 10:53
#5

#3

Edge är ett betaprojekt om man läser folks betyg på denna läsare. Jag har faktiskt provat Edge några ggr och jag tycker den är riktigt snabbt. Men den är inte färdigutvecklad på långa vägar. När stöd för tillägg kommer så tror jag många kommer gå över till Edge.

Jag kör hellre IE alla dagar i veckan än Edge. 

Jag brukar pendla mellan Chrome och Firefox oftast, men nu är det Chrome som gäller för hela slanten tills de andra stora drakarna får till det där med synkningen ordentligt.

_Fisken
2016-01-16 10:59
#6

Ja, Edge är snabb men eftersom den inte är färdig så blir väl den lika som de andra framöver. Det kanske hör till sakens natur lixom. Ska browsern funka till "alla" sidor så kommer den att ha en viss seghet?
Om en viss browser upplevs seg så kan den eventuellt ha extra säkerhet eller nån annan funktion inbyggd som användaren inte vet av och som gör den segare.

Annons:
[VSK]
2016-01-16 11:05
#7

#6

IE är ju ganska integrerat med OS. Om Edge är det vet jag faktiskt inte. En vild gissning är svar nja. 

Hur ställer man in olika säkerhetszoner i Edge tex 🤔

Edge måste vara menat som ett "folkets läsare" där de flesta inte behöver eller bryr sig om en massa "onödiga" inställningar som är ett måste för tex företag och dess intranät utan bara surfar på.

IE´s säkerhetszoner är faktiskt riktigt bra. Fast har man många sidor man besöker så blir det lite pill.

_Fisken
2016-01-16 14:00
#8

Med Edge kanske MS har "börjat om".  IE är säkert ganska uppstyrt pga dess integrering med operativet.

[VSK]
2016-01-16 14:11
#9

#8

Får hoppas att det är så. Omstart alltså.

[rara]
2016-01-16 14:33
#10

Tack för tipset om LibreOffice. Har just laddat ner det och jag kan både öppna mina gamla world dokument genom det, göra ändringar och  skriva nya. Verkar helt okey faktiskt. Vad gäller Firefox och Chrome har jag använt mig av både och för länge sen på någon urgammal dator men inget av dessa var jag nöjd med.  Men jag vet ju förstås inte om dom skulle fungera bättre i dag än då. Annars får jag väl hålla mig till godo med IE tillsvidare. Tack i alla fall 🙂

[VSK]
2016-01-16 15:00
#11

🙂

Kaj
2016-01-18 10:59
#12

Som alla nämnt så är det problem med Edge och Ifokus

Ja sidan du anger är en fejk sida. Det är inte ens en Microsoft sida
Det finns inga gratis versioner av Office. Däremot kan du använda dig av ett Windows live konto. När du loggar in där har du tillgång till samtliga Office program on-line gratis. Men dom är bantade vad gäller funktionalitet men klarar det mest basala.
Du får även tillgång till en massa andra Microsoft program där som E-post, OneDrive och lagra din filer på,

  Om du inte har ett live konto ännu kan du registrera dig för det här (det är gratis)
https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=12&ct=1453110927&rver=6.5.6510.0&wp=SAPI&wreply=https:%2F%2Faccount.live.com%2F&lc=1033&id=38936&mkt=sv-SE&uaid=8a22c2723f014547965152c17f4234ed

Sindri
2016-01-22 17:21
#13

Jag känner mig helt uppgiven inför Windows 10!!! Edge är en gräslig webbläsare, öppnar sig med en massa sidor med sånt jag inte alls vill läsa. Mest skvaller verkar det som. Känns som om den vill registrera allt jag gör (så att du får en bättre upplevelse!!!  😡) och veta var jag är.

Förstår inte heller hur mailprogrammet fungerar. Jag skulle vilja se det "in action" innan jag bestämmer mig för att importera min gamla Outlook Express.

Windows verkar inte gilla Firefox heller. Blir bara en massa problem. Ingen Adblock, ingen Google, den säger att Avast inte fungerar ordentligt. 

På Firefox får jag inte heller upp min hjälpmeny överst på sidan. Alltså kan jag inte hitta var den lagrar allt så jag kan skriva över och få in mina bokmärken.

Har hållit på flera timmar nu och inte kommit någonstans. Känner mig som sagt helt uppgiven, och så himla borta är jag inte ändå.

Annons:
_Fisken
2016-01-23 08:42
#14

Jag ska inte fråga om du uppdaterat Firefox för det har du väl?

Sindri
2016-01-23 09:40
#15

Nyinstallerat!

Men jag ger upp Firefox - tror jag. Har installerat Google Chrome på den gamla datorn och flyttat över all bokmärken från Firefox. Men vad jag HATAR att de ligger högst upp och att jag inte kan se alla. Med tanke på skärmens höjd-bredd förhållande är det ju mycket smartare att ha dem i ena marginalen!!!

Helkorkat!

Och det kommer mer - men det tar jag i en annan tråd.

[VSK]
2016-01-23 09:59
#16

#15

Vad menad med ena marginalen?

[rara]
2016-01-23 11:20
#17

#13

Jag gillar heller inte Edge men eftersom Windows 10 även har IE använder jag mig av den.  Jag har även ställt in datorn så att IE är min standardbrowser. Men om jag klickar på ett pdf öppnar det sig ändå med Edge. Kanske det beror på att jag inte har adoebe readern, så jag ska pröva att ladda ner den. Om ett pdf öppnar sig med Edge, finns det inget URL, så jag kan inte ens ställa in länkar till ett pdf.

Jag saknar också Outlook Express, men jag laddade ner Windows live mail, som finns med i Windows essentials.  Det är inte lika bra som Outlook, men man kan leva med det.

Sindri
2016-01-23 12:22
#18

#16 av: VSK

Mina bokmärken i Firefox är fästa i vänsterkanten av fönstret. I Chrome ligger de upptill. Fånigt, tycker jag eftersom det finns mer plats på bredden än på höjden på en skärm.

[VSK]
2016-01-23 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18

Aha, så bokmärken är marginalen. Har aldrig hört talas om det förr bara 😃

Jag har mina bokmärken i mappar under adressfältet i Chrome. Går göra så i Opera med, men är lite osäker på ff då det är ett tag sen jag körde ff.

Sindri
2016-01-23 15:08
#20

Ja, men det är det jag inte gillar. Det finns ju mer plats på sidorna än upptill och nertill på en skärm, så varför stjäla utrymme på höjden till bokmärken. Idiotiskt!

Annons:
Kaj
2016-01-25 09:14
#21

Vad är det som är så konstigt med mail programmet?

Starta e-post och lägg till ett nytt konto. Du måste naturligtvis ange din epost leverantörs inställningar (ditt användarnamn, lösenord, pop adress osv) men det är ju standard oavsett vilket epost program du använder så måste du göra detta. Annars vet ju inte epostprogrammet varifrån den skall hämta dina mail.
Om du inte har dessa inställningar i huvudet så gå in i din Outlook express och titta under inställningar och konto. kopiera allt som står där till nya appen i Windows 10.

Edge är under utveckling så du kan inte förvänta dig att den är fullvärdig som webbläsare ännu.
Därför finns fortfarande IE 11 med i din Win 10 installation.

I övrigt förstår jag inte vad som är så krångligt med Win 10. Det är Microsofts hittills enklaste operativsystem. Allt finns ju på dina fingertoppar antingen som redan förinstallerade appar eller så kommer du åt det du vill genom att skriva in sökord i sökrutan. Den missar sällan om du skriver ett konkret ord om det du vill göra.

Sindri
2016-01-25 09:24
#22

Ah, jag har fått Firefox att fungera (datorn var inställd på fel datum!!), så nu är det löst.
Jag har försökt lägga in mina uppgifter Windowsmailen, men det godkänns inte. Den vill antagligen att jag även skall lägga till min live-mail, men det vill jag inte.

Dessutom är min mail nu POP3 och jag borde byta till IMAP, säger familjens dataexpert.

Ja, visst kan det verka enkelt med det nya systemet, men jag vill inte att någon annan skall ha tänkt ut allt till mig. Operativsystemet skall vara ett redskap för mig, inte något som bestämmer vad jag vill ha i min dator. Jag tar hellre lite tid och lär mig mer och får det som jag vill.
Med mailen skall jag ringa min leverantör så ordnar det nog sig.

[VSK]
2016-01-25 09:28
#23

#22

Funka ditt Windows Update med fel datum inställt?

Kaj
2016-01-25 09:48
#24

Om du vill köra POP eller IMAP är ju en smaksak (förutsatt att din epost leverantör stödjer båda alternativen).
Visst är IMAP en vidareutveckling av POP men båda protokollen har sina för och nackdelar.
Lite snabbt kan sägas att med POP så laddas alla dina meddelanden ner lokalt till din dator då du öppnar mailen och försvinner därefter från din epostleverantörs server. Äldre epost ligger således inte och tar upp plats som gör att du behöver köpa mer "dyrt" utrymme av dom när du börjar ha många äldre mail.
Med IMAP så laddas eposten till din dator men ligger kvar på din epostleverantörs server och tar således upp plats där. Har du mycket mail och även sparar gamla mail kan det komma ett läge då ditt utrymme är fullt och du måste köpa mer. En fördel är dock att du i princip kan logga in på valfri dator eller via deras webmail och få tag i alla dina epost - även äldre.
En annan fördel är ju även att du slipper hålla på och ta egen backup då din epost leverantör gör detta åt dig.

Sindri
2016-01-25 11:36
#25

Jag har i mina inställningar valt att spara all post på servern och den ligger där och jag har fortfarande mycket utrymme kvar (efter många år). Försöker dock vara noga med att radera gamla/inaktuella mail.

Har pratat med min epostlev. idag och jag skall nog kunna fixa det här.

JonasDuregard
2016-01-26 08:36
#26

Sindri, det finns flera plugins till chrome som ger dig en "bookmark sidebar" som är det du är ute efter. Här är en (har inte testat den): 

https://chrome.google.com/webstore/detail/tidy-sidebar/dgmacifhhpefamjmolpipkijcofcmbgp

En till: 

https://chrome.google.com/webstore/detail/simple-bookmarks/nafmgkhgdblkabfjfegmafagpccaobfg

Sindri
2016-01-26 12:40
#27

Tack - skall spara dessa länkar ifall jag får problem längre fram: Men som sagt - nu funkar Firefox och det vill jag helst använda.

Annons:
Upp till toppen
Annons: