Annons:
Etikettövrigt
Läst 6360 ggr
Fridaaaa
1/30/16, 11:17 AM

Scrollar av sig själv

När jag sitter vid internet så börjar den ibland "scrolla" av sig själv upp & ner.
Superstörigt!

Vad kan det bero på? Använder trådlös datormus, på bärbar dator. 
ASUS dator, win 8.1. Google chrome

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
oddahviing
1/30/16, 11:29 AM
#1

testa att ta bort musen och använd pekplattan, om problemet är borta är det fel på  musen och scrollhjulet.

'-Headlights on the highway-'

[Lilyz]1
1/30/16, 11:31 AM
#2

Kan det vara så att du kommer åt laptopens inbyggda musplatta? Händer mig hela tiden att jag råkar lägga handen på den inbyggda musen så muspekaren börjar leva sitt eget liv. 😛

Fridaaaa
1/30/16, 11:32 AM
#3

#1 Har provat den på min sambos dator och då fungerade det bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
1/30/16, 11:33 AM
#4

Ibland lyckats jag trycka ner scrollhjulet på musen och då räcker det att man rör musen nån millimeter så scrollar den upp eller ner. Är det kanske så du råkar göra?

Fridaaaa
1/30/16, 11:37 AM
#5

#2  Nej jag rör inte den. Är så även om jag släpper händerna från datorn och datormusen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oddahviing
1/30/16, 11:44 AM
#6

testa att sätta musen i ett annat USB eller öppna upp musen och gör den ren, gör lasern ren.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Fridaaaa
1/30/16, 11:45 AM
#7

#6 Provat :/ 
Var så även när jag inte hade just denna datormusen :/ Men värre med denna dock. Vet inte om det är slump eller inte.
Den är rengjord (inte speciellt gammal heller),

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oddahviing
1/30/16, 11:50 AM
#8

På din dator finns då i högra övre hörnet på skrivbort Pg up/pg dn - tangenter, och en "end" tangent, det kan vara någon av dem som trycker på, du kan avaktivera dem och se om det löser problemet, här finns en enkel tutorial hur du gör http://blog.enrii.com/2007/11/25/disable-a-certain-key-in-your-keyboard/

'-Headlights on the highway-'

Fridaaaa
1/30/16, 12:15 PM
#9

#8 Inaktivera plattan menar du? Det har vi med provat :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
1/30/16, 12:16 PM
#10

#9 Hon menar nog tangentbordet, att man kan avaktivera de knapparna på tangentbordet och se om det funkar bättre då.

Fridaaaa
1/30/16, 12:28 PM
#11

#10 Men måste ju använda tangetbordet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oddahviing
1/30/16, 12:40 PM
#12

Du avaktiverar inte hela skrivbordet, bara Page up (pg up) och Page down (pg dn) och End tangenterna på högra uppre hörnet av ditt tangentbord (japp, menade det) Läs vad jag skrev.

'-Headlights on the highway-'

Fridaaaa
1/30/16, 12:48 PM
#13

#12 Jag läste vad du skrev. Men jag svarade #10 som skrev tangenbordet, det du skrev är ju inte hela tangentbordet utan bara enskilda knappar ;) 

Provade nu i alla fall och hjälpte ej :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Zadeira
1/30/16, 1:03 PM
#14

#11 Jag trodde du förstod att jag menade att man avaktiverar just de knapparna..

Fridaaaa
1/30/16, 1:05 PM
#15

#14 Skrivbordet för mig är hela :) Så tolkningsfråga kanske hur man brukar benämna det osv :)

Men tyvärr, ingen skillnad :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[1990]2
1/30/16, 7:30 PM
#16

Testa känsligheten på scrollen/ installera om drivrutiner/ändra usb port/

Fridaaaa
1/30/16, 7:32 PM
#17

#16 USB port har jag som sagt ändrat och provat redan :) 
Hur testar man känsligheten på scrollen? 
Har testat att avinstallera den och installera den igen, något mer för drivrutinerna man kan göra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[1990]2
1/30/16, 7:37 PM
#18

Bör dyka upp en ikon vid datum och notiser på skrivbordet.. Eller sök på just din modell och se hur du kommer in på själva inställningar till musen, bör alltid finnas.

Fridaaaa
1/30/16, 7:39 PM
#19

#18 Ja man tycker det, får be sambon kolla annars sen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[1990]2
1/30/16, 7:39 PM
#20

Finns också vid kontrollpanelen, datormus eller andra enheter.. Kanske är så att du måste ändra pekdonets/scrollens känslighet helt enkelt. Sitter intr vid en dator just nu, men google kanske talar om hur du kommer åt de i dtällningarna.

Annons:
Fridaaaa
1/30/16, 7:42 PM
#21

#20 Finner inget med datormus på kontrollpanelen :( Är inte alls som win7 som jag är van vid :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
1/30/16, 8:37 PM
#22

Google is your friend. http://www.microsoft.com/hardware/sv-se/help/windows-8/how-to/mouse/how-to-mouse_configctrlpanel (det står på svenska). Hittar du inte är det bara att söka på "mus" i kontrollpanelen.

Jag har också en datormus inkopplad, använder den dock inte, men jag hittar inte fliken för "hjul" vilket är lite konstigt. Har också en asus med win8. Det jag har problem med är att jag inte hittar inställningar för touch pad haha. 😐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
1/30/16, 8:39 PM
#23

#22 Skriver från mobilen eftersom det spökar på datorn. Och googla är extremt segt på min mobil :P
Finns inget ställe man kan söka på i kontrollpanelen på denna.  Letat som galning, annars ja jag vet att man kan göra det. Men finner inget ställe att göra det på och då blir det svårt ;)
Den sidan har jag redan läst tack ändå :)

Inställningarna för touchpaden hittade jag ena dagen men minns inte vart nu haha!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
1/30/16, 9:02 PM
#24

#23 Hade också problem med att "sök" inte fanns minns dock inte hur jag löste det. Men det är inte så att du hittar "mus" när du ändrar till små/stora ikoner? Det ska finnas där, väldigt konstigt annars :/

Ah typiskt, säg till om du kommer på det haha!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
1/30/16, 9:04 PM
#25

#24 Nej det ser inte alls ut som i win7 :( 
Inte haft win8.1 så länge heller, så inte lärt mig allting än xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
1/30/16, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

#25 Jag har win8 och det ser precis ut som det jag minns från win7. Hur menar du när du säger att det inte ser ut som windows 7? :) Lägger upp skärmavbilder på hur det ser ut hos mig.

Edit: Vet inte om det kanske är skillnad på windows 8 och 8.1. Jag vet inte ens vad jag har för version eller så, så kanske är helt ute och snurrar. Försöka hjälpa kan man alltid! 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
1/30/16, 9:14 PM
#27

#26 Ja saker ligger inte där det brukar osv, har inte startmeny ect som det var förr och så :) 
Så ser inte mitt ut :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tant Grön
1/30/16, 11:55 PM
#28

Min stationära dator gjorde så för ett tag sedan. Skrollade upp och ner av sig själv ibland. Vet inte vad det berodde på,  men nu gör den inte så längre.

Aniara14
2/1/16, 7:28 PM
#29

#26 Moalinn, om du fortfarande har Windows 8 så bör du snarast möjligt uppgradera till 8.1 eftersom Microsoft sen den 12 januari i år har slutat att ge ut nya säkerhetsuppdateringar till Win 8. Här och här står det mer om detta.

#27 Frida, du vet väl att det är enkelt, och dessutom gratis, att få tillbaka ungefär samma funktion och utseende på användargränssnittet som Windows 7 med hjälp av Classic Shell? Det har jag gjort på alla mina Windows 8/8.1 datorer. Blir mycket lättare och smidigare att använda sen. 🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Fridaaaa
2/1/16, 7:31 PM
#30

#29 Nej det visste jag faktiskt inte att man kunde :) tack! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aniara14
2/1/16, 7:41 PM
#31

#30 Nej, det är tyvärr väldigt många som inte vet det. Istället håller dom på och plågas och sliter helt i onödan med det där hopplösa opraktiska Windows 8/8.1 Metro-gränssnittet som man kan bli galen på.

Det är en sån himla lättnad när man får tillbaka allt som det var med Win 7, med riktig Startmeny, och att man kommer direkt till skrivbordet när man startar datorn.🙂

Man kan behålla en ikon till Win 8 startskärmen på Startmenyn om man vill, så kan man komma dit snabbt och lätt ifall det skulle behövas.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Fridaaaa
2/1/16, 7:44 PM
#32

#31 Ja jag är inte så nöjd med 8,1 direkt :P Tänkte först att det kanske beror på att jag inte är van men inte vant mig än vid det riktigt xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aniara14
2/1/16, 7:48 PM
#33

#32 Nej, det är nog inte så lätt att bli van vid nåt som faktiskt är mycket sämre och krångligare. Det är ju därför som Startmenyn har kommit tillbaka i det senaste Win 10.

Som tur är så finns ju ingen anledning att hålla på och kämpa för att vänja sig vid det kassa 8/8.1 gränssnittet när det är så lätt att fixa till så det blir som Win 7 igen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Fridaaaa
2/1/16, 7:52 PM
#34

#33 Ja jag förstår inte riktigt hur de tänkte när de gjorde win8/8.1 faktiskt :P
Ska lätt fixa ner ner den classic :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Aniara14
2/1/16, 8:02 PM
#35

#34 Jag tror inte dom tänkte överhuvudtaget, dom fick nog kollektivt hjärnsläpp allesammans, ha ha 😃

Bra att du ska testa Classic Shell, så får du tillbaka det som det var i Win 7.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Fridaaaa
2/1/16, 8:02 PM
#36

#35 😃

👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: