Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1456 ggr
Moalinn
2016-01-30 16:03

Laptop stänger av sig, överhättning?

Ett problem kommer sällan ensamt. Nu har datorn (laptop, Asus, Windows 8) börjat stänga av sig helt tvärt när jag kollar på film/serie. Fläktarna går på högvarv mest hela tiden tycker jag och har gjort i flera år. När den stänger av sig är den väldigt varm. Det är olika hur långt in i "användandet" den stänger av sig, ibland bara några minuter efter start och ibland kan det ta flera timmar. Oftast laggar/hänger den sig innan den stänger av sig. Kan det bero på överhättning? Vad kan jag göra åt det? Jag har den på bord så det finns gott om utrymme för fläktarna men det kanske inte är tillräckligt ändå?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
_Fisken
2016-01-30 16:11
#1

Det är nog damm i kanalerna. När jag gjorde rent inuti så blev min mkt bättre. Du kan också överväga en sån där platta med fläkt som du ställer den på. Då får den extra kylning.

[1990]2
2016-01-30 19:28
#2

^koppla ner datorn och dammsug! Och låt aldrig datorn vara annat än på en plan yta, knän räknas inte. Måste kunna ventilera och fläkta fritt.

Moalinn
2016-01-30 20:58
#3

Har hört att dammsugning är dåligt men ska ge det ett försök. Den står aldrig på något annat än plan yta, inte alltid rakt upp och ner dock, så den har alltid utrymme för fläktarna. Har en kylplatta med fläktar ibland men tycks inte hjälpa.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2016-01-30 22:19
#4

Nu stängde den av sig utan att vara överhettad, den var till och med kall. Jag hade visserligen igång tre program samtidigt (firefox, photoshop och spotify) men det här är lite jobbigt måste jag erkänna. Är jag mitt uppe i ett arbete går det ju förlorat 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Record
2016-01-30 22:26
#5

Glöm inte att låsa fläktvingarna med en sticka så de inte kan gå runt och ta död på elektroniken för fläktstyrningen. Den går då som en generator om du inte kan stoppa den.

oddahviing
2016-01-31 12:15
#6

Ladda ner programmet RealTemp och kolla hur varm din dator blir, allt över 100 är väldigt dåligt, helst under 80 ska det vara. Hade dammsugit min fläkt i flera år men märkte att det inte tog bort så mycket damm som jag ville, köp en burk tryckluft och spraya inne i fläkten!

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Moalinn
2016-01-31 17:45
#7

Laddade ner Realtemp för ungefär 45 minuter sedan. Vet inte riktigt hur den fungerar, men vid lätt användning (surfar i firefox) ligger den på mellan 70-75 och när jag kollar serie (online stream) ligger den på 80-85. Maxtemperaturen har varit 101 grader, det var i slutet av avsnittet, stängde ner fliken och den återgick till 70-75 direkt. Det kan alltså vara så att den går över 100 när den stänger av sig?

Dammsuger den imorgon och ser om det hjälper.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

oddahviing
2016-01-31 20:35
#8

#7 Då är det nog med all säkerhet överhättning! Städar du ur fläkten blir det nog säkert bättre. Temp vid surf bör inte vara högre än 30-50 grader och vid gaming max 90, så går din till 100 utan något tungt program är det nog dags att göra något åt saken x'D Är det en ny dator/dator du tänkt ha i några år till så se efter den, för höga temperaturer kan ta skada på den.

'-Headlights on the highway-'

[VSK]
2016-01-31 20:43
#9

#7

När Cpu blir för varm så klockar den ned sig. Datorns chassi och luftflöde är beräknat från fabrik. Men har du stopp i luftflöde av nån anledning så räcker inte chassits kylegenskaper till och i värsta fall så blir det som i ditt fall att datorn stänger av sig. 

Måste erkänna att jag inte har nån vidare koll med laptop och dess arbetstemperaturer i snitt, men dina nuffror är som sagt alldeles på tok för höga.

Min lilla laptop jag har använder knappt fläkten alls, och blir inte speciellt varm, men den är å andra sidan "ekonomitrimmad" för maximal batteritid och prestandan räcker precis till okej prestanda med Chrome. 

Lycka till med rengörandet av dator och att det är det som är felet.

Kaj
2016-02-01 09:49
#10

Kolla i händelseloggen vad den säger för meddelande då datorn stängs av. Det kan ge lite vägledning.

Upp till toppen
Annons: