Annons:
Etikettinternet
Läst 3069 ggr
Snurpan83
2/1/16, 1:10 PM

Internet explorer

Hejsan!

Jag använder Internet explorer på min dator och har alltid gjort.. därför har jag svårt att byta ;)

Men, explorer funkar snart inte längre och jag har ingen aning om varför..

Oftast blir sidan bara helt vit. Eller så blinkar den. Kollar jag på youtube så hörs ljudet men sidan är bara vit. Ingenting funkar. Uppdaterar jag så händer ingenting. Startar jag om explorer så brukar det fungera ett tag igen men nu börjar det också sluta hjälpa..

Är det någon som har en susning om varför detta händer och om man kan fixa det?

 

Annons:
AChristian
2/1/16, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hallå!

Vill bara tillägga att jag också har problem med IE, dock inte så svårt. Det handlar om att det med jämna mellanrum poppar upp ett meddelande enl. bif. bild. Det räcker med att jag väljer "Stäng program", så dröjer det endast någon sekund för programmet att komma tillbaks där jag var när det stängdes. Det är inte direkt något besvärande, men man kan ändå undra varför…?

Christian

Fillixa
2/1/16, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Om Internet Explorer inte fungerar.

Jag återställde Internet Explorer en gång och det hjälpte mig.

  1. Verktyg
  2. Internetalternativ 
  3.  Avancerat
  4. Återställ.

OBS: IE återställs helt!

Tillägg får läggas till igen och ev. även favoriter försvinner och får läggas till igen.

Se bild:

Snurpan83
2/1/16, 4:52 PM
#3

#2 Var det svar till mig eller till personen som skrev efter mig?

 

Fillixa
2/1/16, 5:01 PM
#4

#3 

Ett allmänt tips om IE inte fungerar som det ska.

Kaj
2/2/16, 10:40 AM
#5

Innan du återställer IE som beskrevs ovan kan du pröva att starta IE i SafeMode. Då laddas inga tillägg in - det är oftast tillägg som gör så att IE beter sig såsom ni beskriver här ovan. När man kör i SafeMode så är det bara under den tiden IE är öppet - därefter är allt som vanligt igen. Om IE funkar bra i SafeMode så vet man att det är något av tilläggen som bråkar. Då kan man gå in och kolla om något av dessa tar ovanligt mycket tid (ser man i tilläggsfliken i IE under kolumnen Laddtid.

Att start IE i Safe mode kan göras genom någon av följande sätt.

  1. Skriv Internet Explorer i sökrutan och om valet (Internet Explorer (inga tillägg kommer upp välj detta
  2. Skriv iexplore.exe -extoff i sökrutan och tryck Enter
  3. starta IE som vanligt och skriv about:NoAdd-ons i adressfältet

Så här skall det se ut om ni lyckats starta upp IE i SafeMode och inga tillägg laddats.

Pröva detta och om IE då börjar bättre sig bättre och utan större problem så är det något av era tillägg som ställer till det och då måste tas bort.
Exempel på tillägg som brukar bråka är typ söktillägg, verktygsfältstillägg mm.

Sindri
2/2/16, 12:39 PM
#6

Ofta är orsaken till såna problem att man oavsiktligt laddat hem saker med en annan programvara. Hämtar man saker från okända utgivare händer det lätt. Om man t ex skall ladda ned en gratis programvara finns det många oseriösa sajter som låter en göra det, men samtidigt lägger de ned både ren malware, trojaner, men också rätt oskyldiga program, men som stör mycket. Därför skall man alltid vara noga med varifrån man laddar ner program-

Det finns t .o.m program som säger sig rensa datorn från malware, eller adblockers som är riktigt farliga. De smyger in sin skadliga programvara ett tag efter man gjort nedladdningen.

Har själv råkat ut för det i ett stressigt ögonblick.

Och även om man nu är noga så vill en del program gärna skicka med att man skall använda en viss sökmotor eller toolbar eller virusprogram. Det är viktigt att man verkligen kollar vad som står och om det är några rutor som är ibockade. Då skall man bocka av dem.

Internet är jättebra, men man måste, tyvärr, hela tiden vara om sig och kring sig och kolla noga varifrån man laddar ner. Blir man osäker kan man alltid fråga här innan man gör en nedladdning.

Annons:
[VSK]
2/2/16, 1:03 PM
#7

Som #6 säger så tycker jag mest det låter som #0 har fulkod i datorn.

Snurpan83
2/3/16, 9:00 PM
#8

Tack för era tips och råd!

Om jag nu skulle ha en "fulkod" kan man då få bort det?

Kan säga att jag använder både malware och  adblockers

 

[VSK]
2/3/16, 9:02 PM
#9

#8

Finns inget svar på det. Beror på kod samt städprogram. Är det allvarlig fulkod så är det bästa att installera om Windows.

Kaj
2/4/16, 9:58 AM
#10

Gå in i IE, välj Hantera tillägg från verktygsmenyn, välj att visa alla tillägg.
Där har du dom som din webbläsare använder sig av. om där finns tillägg som du inte känner till kan du kanske lägga in en bild här så kan vi se om vi kan hitta vad de är för något.

men detta gäller bara ifall du inte får några problem med IE om du kär i felsäkert läge utan tillägg som vi beskrivit ovan bl a i mitt inlägg #5

Sindri
2/4/16, 11:45 AM
#11

När jag råkade ut för det använde jag något som heter Kaspersky Rescue Disc.

Det tog lite tid, men åh, vad det var värt det. Man laddar först hem ett program som man lägger på en sticka, och sedan kör man från stickan. Det finns utförliga och bra anvisningar om alla steg på d, eras hemsida. http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk

Om du känner dig osäker på vissa grejer se till att någon som är lite mer datakunnig kan supporta dig

Snurpan83
2/14/16, 12:31 AM
#12

#5

Du skriver att jag ska "Skriv Internet Explorer i sökrutan". Vilken sökruta?

 

Kaj
2/15/16, 10:07 AM
#13

#12 - sökrutan då du klickar på  Windows knappen till vänster längs ner.

Annons:
Snurpan83
3/15/16, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har nu provat att återställa Internet Explorer samt köra Internet i felsäkert läge.

Det första hjälpte inte. Men att köra i felsäkert läge fungerade.

Så att jag antar att problemet kan ligga hos mina tillägg…?

 

Kaj
3/16/16, 12:33 PM
#15

Antagligen ett av dina tillägg som sagt.
Inget av de som finns på bilden ovan lär vara problemet. Men om du klickar på knappen Visa (där det nu står för närvarande inlästa tillägg) och väljer visa alla tillägg så får du en lista på rubb och stubb i din webbläsare.

Snurpan83
3/16/16, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så :)

 

Kaj
3/17/16, 12:53 PM
#17

Inget ser egentligen konstigt ut där.
Men för att säkert veta så börja med att inaktivera ett tillägg i taget. Starta sedan om IE mellan varje gång (OBS! ha bara en session av IE igång så att när du startar om IE så skall du inte ha några andra fönster med IE öppna).
Börja med Adobe PDF Reader och mata dig ner i listan med att inaktivera tilläggen en och en tills antingen felet försvinner (då vet du vilket tillägg som är problemet) eller tills du kommit till att alla tillägg är inaktiverade och problemet fortfarande finns. Då är problemet något annat. Återaktivera bara tilläggen igen då du gått igenom hela listan och inaktiverat samtliga eller då du hittat det felaktiga tillägget.

Om detta inte hjälper bör du kolla om du installerat några verktygsfält eller så i webbläsaren - typ Yahoo eller Google eller ännu värre från någon obskyr leverantör.

Snurpan83
5/10/16, 8:54 PM
#18

Så, nu har jag provat att inaktivera ett tillägg i taget och har nu kommit till sista och problemet kvarstår. Det har nästan blivit värre och kommit oftare..

Vad blir nästa steg…?

 

Kaj
5/11/16, 8:48 AM
#19

Du får nog ta en titt i loggboken .- Skri "händelseloggar" och starta programmet och se ifall den rapporterar några problem

Snurpan83
5/11/16, 6:06 PM
#20

Behöver lite mer guidning  ;) Har ingen aning om vad händelseloggar är.

Vart skriver jag det? Vilket program ska jag starta?

 

Annons:
Kaj
5/12/16, 8:05 AM
#21

Gå till startknappen och skriv händelselogg i sökrutan och klicka på porgrammet "visa händelseloggar" som kommer upp som resultat.

Börja med och se ifall du har några fel eller varningar den senaste timmen eller under de senaste 24 timmarna. Om du ar det kan du klicka på felet och se om det verkar tillhöra just internet Explorer.

Gå sedan till Windows loggar i trädet och välj att se efter fel eller varningar för program, Security eller system

Snurpan83
5/12/16, 3:45 PM
#22

Tack :)

Det visar en hel del fel och varningar..  det verkar vara med nåt som heter Bonjour service, Msilnstaller, DecivSetupManager.

När de gäller Windows loggar för program så står det en massa saker.. det står mest "information" under nivå och en massa olika under "källor".

 

Kaj
5/12/16, 4:30 PM
#23

De som står som information behöver man inte bry sig om. Nästan aldrig varningar heller om det inte förekommer samma varning om och om igen.

Dock i ditt fall kanske du bör titta extra noga på just Bonjour service. Är det något du installerat???
Det brukar vara ett program som smyger sig in i datorn md andra program såsom ex Quicktime eller Itunes.
Behöver du inte detta program bör du kanske avinstallera de från lägg till ta bort program på kontrollpanelen

Kaj
5/12/16, 4:37 PM
#24

Sedan om du kan posta eventkod (händelseid) och lite text från felmeddelandet för Bonjour vore det bra så vi kan få en bättre bild vilket händelseid och feltext du får där.
Typ den information jag visar som exempel på denna bild

Snurpan83
5/12/16, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Jag har inte installerat Bonjour service.. jag vet inte ens vad det är faktiskt!

jag tog 3 bilder på de som orsakat flest "fel"

 

Snurpan83
5/12/16, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

bild 3

 

Kaj
5/13/16, 11:58 AM
#27

Jag undrar om du verkligen måste ha Bonjour installerad. Den är en Apple tillägg för Itunes som gör en massa automatiska nätverksidentifieringar.
Om du inte behöver den så gör en avinstallation via programpanelen lägg till ta bort program.

Sedan rekommenderar jag att du kör en sfc scan för att se om något bytt ut någon av dina systemfiler (ex att Bonjour eller något annat program gjort det). sfc scan försöker återställa till Windows original och den senaste versionen för ditt operativsystem
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833

Gör så här:

  1. Stäng alla program
  2. Gå till sökrutan och skriv cmd.
  3. Högerklicka på cmd.exe och välj att köra som administratör
  4. När kommandotolken (cmd.exe) kommer upp skriv sfc /scannow  och tryck på Enter och vänta tills hela scanningen har gåt klart.
  5. Starta därefter om din dator och se om det blivit bättre då.
Annons:
Snurpan83
5/17/16, 6:23 PM
#28

Nu har jag avinstallerat Bonjour och kört en sfc scan.

Detta blev resultatet (se bild).

Problemet kvarstår dock fortfarande  :(

 

Snurpan83
5/17/16, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

bild

 

Kaj
5/18/16, 9:40 AM
#30

J det s ut som m du har ett korrupt Windows och skulle behöva göra en återställning. OM sfc inte kan fixa de korrupta filerna så kommer du behöva göra en ominstallation av Windows.

Om du har köpt en dator som har en systemåterställnigspartition (oftast en D Disk på ca 10 Gig) kan du använda den gnom att skiva "systemåterställning" i sökrutan och sedan välja en fabriksåterställning.
Om du inte hittar någon fabriksåterställningsalternativ där så pröva att skriva "säkerhetskopiering och återställning" Där kan du ha lite fler alternativ. 

Alternativtom du varit ordentlig från början och skapat en Windows systemreparations skiva (DVD eller USB minne) kan du använda den för att återställa (ominstallera) Windows.

Om inget av ovanstående fungerar kan du fortfarande pröva med att starta systemåterställningen och välja att återställa från  tidigare en tidigare punkt. Välj då en i tiden så långt tillbaka om möjligt. Har du tur hittar du då ett datum när filerna inte var korrupta och din IE funkade.

Att ignorera problemet och välja en annan webbläsare är inte att rekommendera då du kommer att få andra problem med ditt Windowsmed tiden tills du fixat de korrupta filerna.

Snurpan83
5/18/16, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Vad är en systemåterställnigspartition?  Är det den här? - se bilder

Har tyvärr inte gjort någon systemreparations skiva…

Men, om man gör en fabriksåterställning.. försvinner inte allt man har på datorn då? Alla program, bilder, dokument m.m ?

 

[VSK]
5/19/16, 8:23 AM
#32

#31

Systemåterställningspartitioner som är gjorda från tillverkaren är osynliga i utforskaren generellt sett.

Kaj
5/19/16, 9:11 AM
#33

Jo vid en systemåterställning (fabriksåterställning) så försvinner alla dina program od. Du bör alltså ta backup på filer såsom bilder, filmer, egna dokument etc. innan du gör en sådan
Program kan du inte ta backup på för dom kommer att behöva ominstalleras från orginalinstallationsmediat.

Du kan börja med att försöka göra en systemåterställning till en tidigare återställningspunkt så försvinner enbart installerade program som är gjorda efter det datumet. Inga bilder, filmer, dokument etc försvinner dock.

Gå till sökrutan och skriv systemåterställ och starta det programmet.
Nu får du upp ett standard val som är senaste återställningspunkten. Lite längre ner på sidan har du en länk till "tidigare systemåterställningspunkter". Välj den och vänta tills Windows letat upp tidigare datum. Välj det äldsta datum du kan - det kan behövas att du återigen väljer "tidigare systemåterställningspunkter" om det finns många.
När du valt den äldsta så startar du återställningen och följer uppmaningarna på skärmen. Återställningen kan ta upp emot en timme och det är viktigt att du INTE själv startar om din dator under den tiden. Windows kommer att starta om sig själv efter ett tag och det kommer som sagt ta lite tid för det kan vara mycket som skall backas tillbaka till det tidigare datumet.

Efter att systemet återställt kan du pröva och se om Internet Explorer beter sig korrekt. Annars är det tyvärr en fabriksåterställning alternativt en hel ominstallation av Windows som gäller

[VSK]
5/19/16, 9:25 AM
#34

Systemåterställning som är gjorda av fabriken aktiveras med knappkombination på tangentbord vid datorns uppstart och ej ifrån Windows. Vilka fysiska knappar brukar skilja mellan tillverkarna. 

Finns nog genväg i startknappen/appar/tillverkare så att datorn startar om och sen utför återställningen.

Annons:
Kaj
5/19/16, 10:08 AM
#35

Här är en bra artikel om de olika alternativen samt hur man gör. Den har även länkar till de vanligaste datormärkena som visar hur man gör en fabriksåterställning på deras respektive datorer och operativsystem. Den är på Engelska dock.
http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/restore-windows-to-factory-settings/

Kaj
5/19/16, 10:10 AM
#36

Nu vet jag inte vilken dator du har eller vilket operativsystem men läs på denna sida om Windows 7 från Microsoft.
Bra tips om olika försök att återställa Windows här
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-are-system-recovery-options#what-are-system-recovery-options=windows-7

Snurpan83
5/19/16, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Tack för era svar

Jag har en Lenovo G70 och Window 8.1 64-bitars.

Kan detta vara ett alternativ..?

 

Kaj
5/20/16, 10:58 AM
#38

Ja det är det du skall använda dig av.

Jag tycker även att du bör passa på att göra en gratis uppgradering till Win 10.
Har du Win 8.1 idag så är det väldigt likt men mycket snabbare, enklare etc.

Zepp
5/20/16, 7:16 PM
#39

Eh.. Bonjur är en ständig källa till bekymmer.. instalera bara detta om du har en MAC!

Avinstalera allt som har med APPLE att göra, det ställer bara till problem på en PC.. alternativt köp en MAC!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Snurpan83
5/26/16, 6:35 PM
#40

#38  Då ska jag göra en återställning.  Men då behöver man inte göra en backup på bilder och dokument,  det försvinner inte?

Jag hade Windows 10 i nån vecka och tyckte det var värdelöst så jag tog tillbaka 8:an..

#39 Har ingen möjlighet och gå och köpa en Mac, dessutom är datorn jag har nu bara nåt åt gammal. Bonjour är iaf borttaget nu.

 

Zepp
5/26/16, 6:50 PM
#41

Har avinstalerat Bonjour och allt som har med Apple att göra på massor av datorer på jobbet.. typ sådana som skaffat sig en Iphone!

Släng Iphonen och köp en vettig smartphone i stället, så kostar det först o främst hälften oså har man inte lika mycket bekymmer längre!

Grejen är.. att alla j*vla Applegrejer vill hela tiden synka med din Iphone!

Apple är kompatibelt med MAC, inte med Windows!

Alternativt om man har en Iphone.. koppla den alldrig till din PC med Windows!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Kaj
5/27/16, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#42

#40 alla dina personliga filer ska vara kvar efter återställningen. Men jag rekommenderar ändå alltid en backup först.
En backup ska man dessutom ta med jämna mellanrum ändå så det kan vara bra att sätta din rutin redan nu. Dvs skapa ett backupmedia typ en USB sticka och välj vilka filer du ska lagra där (bilder, filmer, dokument etc vad det nu kan vara).

Det finns ett relativt enkelt sätt om du har många mappar där du lagrat filer som du vill ta backup på.
Skapa ett bibliotek. I det biblioteket lägger du sedan referenser till dina mappar. När du sedan skall ta backup så behöver du enbart backa upp biblioteket så kommer alla mapparna med filerna med i backupen.

ett bibliotek i Windows är inte samma sak som en mapp. Ett bibliotek är en behållare som du sedan lägger till olika mappar från den eller de diskar du har på din dator. Du kan på så sätt få ungefär som favoriter i en webbläsare.

Gå till utforskaren och ställ dig i vänsterdelen (där du har favoriter etc). Där har du en Rubrik som heter just Bibliotek. Ställ dig där och högerklicka och välj Nytt - Bibliotek. Kalla det vad du vill.
Klicka sedan på det nya biblioteket så kommer det upp en bild där du kan börja mappa in dina privata filer dit (de blir bara länkar till de riktiga filerna och mapparna). Sedan tar du bara backup på detta bibliotek

Jag har här skapat ett bibliotek som heter Kajtest. I detta har jag sedan lagt in referenser till en mapp som ligger på en extern disk Y som heter Kaj där det ligger 10 stycken undermappar.
I Mitt bibliotek kan jag nu lägga till ännu fler mappar som ligger utspridda på mina diskar om jag vill. För att snabbt nå ALLA dessa behöver jag inte gå till vart och en av dessa utan jag kan gå till mitt Bibliotek Kaj och därifrån nu nåa alla dessa olika mappar enkelt.
Faktum är att de andra biblioteken du ser där som Windows lagt upp (Bilder, Dokument, Filmer, Musik… är exakt bara Bibliotek som sedan pekar på olka mappar som innehåller just bilder, filmer, dokument och musikfiler som ligger någon annanstans på din dator).

Upp till toppen
Annons: