Annons:
Etikettwindows
Läst 2546 ggr
Sindri
2/6/16, 11:25 AM

Att starta sökning i D i Windows 10

Jag sparar alla mina bilder, dokument etc i en D-disk. På min gamla dator (Windows XP) hade jag en inställning som gjorde att när jag skulle öppna dokument så började den alltid leta i D, så slapp jag hålla på och öppna så mycket.
Kommer inte ihåg var jag gjorde den inställningen, och har letat runt lite i W10, men hittar inget. Men den möjligheten kanske de också tagit bort…..🤪

Annons:
[VSK]
2/6/16, 11:28 AM
#1

Menar du indexeringen?

Sindri
2/6/16, 3:35 PM
#2

Jag menar att när jag är inne i t ex Libre Office och skall öppna ett dokument så vill jag inte att sökningen börjar med Den här datorn eller Skrivbordet, eftersom jag aldrig sparar saker i Mina dokument eller Mina bilder eller vad nu Microsoft fått för sig är bäst för mig. I XP gjorde jag en inställning så att sökningen alltid började med D öppen och så kunde jag därifrån öppna mappar. Men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

[VSK]
2/6/16, 3:55 PM
#3

#2

Du får nog leta efter den inställningen i Libre Office.

Sindri
2/6/16, 5:44 PM
#4

Nej, nej - det är en allmän inställning som jag gjorde på min gamla dator, gällde allt jag sökte efter.

[VSK]
2/6/16, 5:53 PM
#5

#4

Jag har läst om det där för länge sen men just nu står det totalt still. Miljövariabler tänkte jag på ett tag men det är nog inte det du är ute efter.

Veda
2/6/16, 6:21 PM
#6

Nu har inte jag Win 10 men vad händer om du sätter standardkatalog för att spara till D:\ ?

Annons:
Sindri
2/6/16, 11:11 PM
#7

Det handlar inte om att spara, utan om att öppna. Tror jag hittade det i Mappalternativ, men man kunde inte välja D, bara Snabbåtkomst eller Den här datorn. Grrrrr! Microsoft-som-vet-så-mycket-hur-folk-vill-ha-det!!!!
Jag som trodde ordet i tiden var 'Valfrihet*?

[VSK]
2/6/16, 11:14 PM
#8

#7

Tyvärr så blir det bara mindre och mindre med den varan.

Kaj
2/8/16, 9:44 AM
#9

Ok vet inte riktigt vad det är för inställning du talar om. Möjligen om du ställer in indexeringen att enbart ta med D disken - men jag har aldrig hört talas om att man vill göra så.

Dock kan du skapa ett bibliotek där du sedan kan lägga in de mappar du vill från D disken.
I Win är bibliotek och mappar  2 helt olika saker. En mapp är ett ställe där du lägger en massa filer
Ett bibliotek är en form av samlingsplats där du kan lägga in genvägar till mapapr från många olika ställen och diskar.

gå till utforskaren och ställ dig på vänster sida - ex på Genvägen Bibliotek.
Högerklicka och välj skapa nytt bibliotek. Ställ dig sedan på det nya biblioteket och du skall se att det kommer upp ett val i högerfönstret där du nu kan lägga in genvägar till flera olika mappar. De kan vara från många diskar om du vill. Så här kan du ex göra för att samla åtkomst till alla dina bilder på ett ställe trots att de kanske ligger utspridda på många olika diskar och mappar under dessa.
Om du vill lägga till och ta bort filer eller mappar till biblioteket senare är det bara att klicka på det. Högst upp i högerfönstret finns då en länk till hur många platser som är inkluderat i biblioteket. Klicka på den så kommer ett fönster upp där du dels kan ta bort och dels lägga till nya mappar och filer.
OBS! kom ihåg att ett Bibliotek är ett levande objekt. tar du bort filer ur biblioteket kommer de även tas bort från original mappen.

I Windows kommer ett antal förkonfigurerade bibliotek från Microsoft. det är Bilder, Dokument, Filmer och Musik.
Du kan således lägga in egna genvägar till mappar även där om du vill utan att dessa så att säga behöver ligga på samma ställe. på dina diskar.

Sindri
2/8/16, 10:52 AM
#10

Nej, jag vill bara ha mina grejer i D, och det är där jag söker. Blir vansinnig på MS alla konstiga genvägar och snabblänka och sånt. Använder aldrig deras Mina dokument, Mina bilder etc. Tycker bara det är vansinnigt irriterande, och inte kan man ta bort de där mapparna heller.

Det är precis som om jag skulle ha någon person hemma hos mig som bestämde hur jag skulle organisera mitt kök, eller mitt kontor.

Jag saknar valfriheten och att någon annan tänkt åt mig.

[VSK]
2/8/16, 11:10 AM
#11

#10

Jag kan som sagt ingenting utav det här då jag alltid nöjt mig med den lösning som finns inbyggd, men har du kollat om denna funktionen finns i nån tredjepartsutforskare då?

Jag hinner inte googla nu, annars hade jag försökt hjälpa dig.

Sindri
2/8/16, 11:14 AM
#12

Jag har googlat, bara hoppas någon som vet läser tråden. Eller att en son har tid ngn gång. Eller så kommer jag på det. Brukar lösa det mesta till slut.

[VSK]
2/8/16, 11:16 AM
#13

#12

Jag håller tummarna.

Skulle jag dyka på nåt så hojtar jag till utifall du fortfarande inte har nån lösning.

För du är väl ute efter en smidig lösning och inte registerhack?

Annons:
Sindri
2/8/16, 11:42 AM
#14

Vad  är registerhack?

[VSK]
2/8/16, 11:50 AM
#15

Egna ändringar i registret. Register är som det låter.

Fast gör man fel där så kan det bli stora fel med Windows. så jag hoppar den googlingen då.

Sindri
2/8/16, 11:57 AM
#16

Nej, det är inget med register. I XP kunde jag välja, Starta sökning i… Alltså inte en vanlig sökning, utan när man t ex är inne i ett program och vill öppna ett dokument, bild eller whatever. Inte behöva klicka sjuhundra gånger för att komma fram till rätt mapp.

Kaj
2/8/16, 12:35 PM
#17

med ett bibliotekgenväg flyttar du inga filer. Du har dom på D Disken precis som du vill. Biblioteket ger dig bara möjlighet att nå filerna på ett enkelt sätt. Dvs du skulle (om du vill) kunna samla flera mappar från D till ett ställe i ett bibliotek.

Zepp
2/8/16, 7:28 PM
#18

Du är ute efter asocieringen?

Dvs klickar du på en fil så öppnas den med rätt program.. det du valt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2/8/16, 7:42 PM
#19

Nej, nej.
1)Jag öppnar min Libre Office. Jag vill öppna ett dokument där. När jag klickar på Öppna så öppnar sig en dialogruta med innehållet i datorn.
Eller
2) Jag öppnar utforskaren för att öppna en fil

I båda fallen får jag en ruta där det överst står Snabbåtkomst, sedan kommer en hel radda rader där det står Skrivbord, Dropbox, OneDrive etc, etc.

Sedan kommer Den är datorn, och den är alltid stängd, så den måste jag öppna. Då står först Bilder, Filmer, Musik, Dokument etc, etc, Skrivbord igen - och först därunder kommer C som bara innehåller program, och sedan D.
Jag har allting i D, jag vill ha allting i D, jag vill hämta allting från D, jag vill spara allting i D.

Jag har sett andra som gått på det där med att spara i Mina bilder osv. De hittar ingenting och vet inte var någonting är. Har ingen som helst struktur på sin dator.

I XP kunde jag ställa in så att denna dialogruta och Utforskaren alltid öppnade sig på D. På så sätt slapp jag en väldigt massa klickande och scrollande. Hur enkelt som helst.

Nu försökte jag få en direktväg till D genom att fästa den på Startmenyn och tänkte jag kunde dra ner den i Aktivitetsfältet, men det gick inte heller.

😡

Zepp
2/8/16, 7:46 PM
#20

De tiderna är förbi, de försvann redan med W8.. nu skall allt vara virituellt och ostrukturerat.

Enklast är att lägga upp länkar på skrivbordet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
2/8/16, 7:51 PM
#21

Ja, men just D-disken går bara att lägga på startmenyn eller snabbåtkomst!!

Trodde jag kunde få den i Aktivitetsfältet eller snabblänken till Skrivbordet.
Grrrrrr!! igen

[VSK]
2/8/16, 8:11 PM
#22

#21

Om jag fattat rätt. Vill du ha en genväg på din enhet D i aktivitetsfältet?

Sindri
2/8/16, 8:52 PM
#23

Nej, det var inte det jag ville från början. Se #19. Men det verkar en lösning på halva problemet, men det funkar inte heller.
Jag lade en D på Start, men den öppnar sig i alla fall med hela utforskaren och D stängd och det blir samma klickande och scrollande för att komma dit man vill.

Duktiga Microsoft som vet bäst hur vi alla vill ha det….. 😡😡😡

[VSK]
2/8/16, 9:04 PM
#24

#23

Jag kollade lite snabbt i Libre Office och det stöjder makron. Så du får spela in ditt eget makro och öppna det du vill öppna och spara makrot. 

Vill du ha hjälp med att få din D på aktivitetsfältet så kan jag hjälpa dig.

Sindri
2/8/16, 10:21 PM
#25

Nej, jag ger upp. Det är nog som Zepp säger. Man ska bara sitta här och var "dutti idiot".

Får väl hoppas att fler saknar det som jag saknar och att det blir bättre med uppdateringar. Jag lägger kraft på annat, skall lära mig Scribus nu.

[VSK]
2/8/16, 10:39 PM
#26

#25

Oki, synd det.

Annars är det busenkelt att få D till aktivitetsfältet.

Lycka till Med Scribus.

Sindri
2/8/16, 11:03 PM
#27

Jag har lagt den i Utforskaren i A-fältet, men den är fortfarande stängd - nej, det blir inte som jag vill ha det. Och jag vill undvika högerklick.

Annons:
Zepp
2/9/16, 12:23 AM
#28

Det går att göra enkelt, men man gör på ett lite annat sätt/det ser lite annorlunda ut bara.

Enklast är att ha mappar länkade på skrivbordet.. typ D:

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2/9/16, 12:30 AM
#29

Kan skriva en guide imorgon om aktivitetsfältet. Håller på att läsa om kameror nu, så nu är jag upptagen 🙂

Kaj
2/9/16, 9:37 AM
#30

Jag tror att snabbåtkomsten i Win 10 utforskarvy är de ställen du besökt nyligen. Tar man bort historiken så försvinner dessa och man har bara kvar de olika diskarna, skrivbordet.

Sindri
2/9/16, 10:17 AM
#31

#29 av: VSK

Nu har jag gjort som du skriver. Det blev 95% som jag vill ha det. Återstår att flörta med andra program. 🙂 Stort tack i alla fall och bra att du lade det i en tråd så andra kan hitta.

[VSK]
2/9/16, 10:24 AM
#32

#31

Gott att höra att det nästan blev 100% 🙂

Record
2/11/16, 10:49 PM
#33

# Sindri

Mystiken tätnar, vad är D, en CD/DVD, en H-disk eller USB-minne? Där du sparat alla dina dokument för att kunna snabbt flytta till annan dator?

Sindri
2/11/16, 11:10 PM
#34

Hmmmm! Av dina andra inlägg att döma verkar du veta mycket väl vad detta betyder.

Jaaa, om du tycker det är kul att skämta om mina besvär så bjuder jag på det. 😃

För att vara en kvinna i min ålder och som aldrig ens trodde att miniräknaren "kunde bli nåt", tycker jag att jag kommit en bit på väg. Är sjukt nöjd med mitt skrivbords utseende och organisation nu. Så det så!

Men klart - om jag ägnat mig helt åt datorer istället för att bli dubbelarbetande flerbarnsmamma skulle jag klarat mycket mer själv nu. Tyckte programmering var spännande när jag var inne och nosade på det på 70-talet.

Ibland skulle man vilja kunna göra en "Sliding Doors" av sitt eget liv.

Annons:
Record
2/12/16, 11:29 AM
#35

Hej Sindri!

Ja skämtar inte med dig, för det finns verkligen många begrepp som börjar med "D". = En dator i sin enklaste form, där D förekommer.

1 Hårddisk C: där en uppdelning kan ha "delarna (Partitionerna)" C: D:

2 Hårddisk C: och en CD/DVD enhet som D:

3 Bara USB-enheter vilka är botbara med OS, läs o skrivbara.

Om du är nöjd med ditt skrivbords utseende, vilket du skriver är det väl enklast med att lägga upp en genväg där till ikonen "Mina Dokument", där du kan söka o spara direkt eller i undermappar, eller hur? I Ikonen "Mina dokument kan du skriva in mer utförliga ställen du vill hämta från, genom att numrera "Mina dokument" 1,2,3, osv.

När jag började studera till ingenjör fanns bara "Räknesticka" och trodde inte det fanns något annat, vid El - Teleberäkningar med J-Ohmega- metoden. Nu vet ja det!

Sindri
2/12/16, 11:49 AM
#36

Mina Dokument och Mina Bilder och allt annat som MS tror att jag vill ha hatar jag verkligen. Som jag tidigare skrivit så vet jag fler som bara accepterar MS:s förslag till Spara, och de har ingen aning var grejerna ligger, hittar ingenting i sin dator.

Jag har alltid haft min hårddisk partiotionerad i C och D. I C ligger program, vilket gör att om datorn strular så är det lätt att bara formatera C, och sedan installera om programmen. Det är ju oftast där som strulet ligger.

I D-disken har jag alla mina dokument sorterade i mappar och undermappar, vet alltid hur jag hittar mina grejer. Mycket logiskt. Exvis Musik som en huvudmapp och under den musik i olika genrer. Bilder som en annan huvudmapp och under den olika undermappar, år, månader etc.

I min nya laptop har jag två fysiska hårddiskar, en C och en D, vilket jag verkligen gillar. Fattar inte att det inte alltid varit standard.

Jag tycker överhuvudtaget att hård- och mjukvarutillverkare har betett sig översittaraktigt och nedlåtande mot konsumenter. Istället för att göra allt enkelt och logiskt och lära folk hur det fungerar med strukturer, så är det lite "klappa-på-huvudet" mentalitet, med att -Du ska inte behöva bry dig om det där.
Det har gjort att en del som verkligen är envisa (och haft tid) har kunnat lära sig och skapat och anpassat sina datorer, medan de flesta bara klickat och sagt ja och amen.

Hade jag haft ordentligt med tid från början och lärt mig mer grunder i datakunskap, hade dator- livet varit lättare för mig. Och jag tror det är fler med mig som liksom "missat de första tågen", men skulle vilja kunna göra mer själv, men nu känner man sig så hopplöst efter.

Det jag egentligen ville med den här tråden var att alla mina Spara och Öppna skall börja leta i D-disken och inte visa hela trädet, så att jag måste både klicka och scrolla massor för att komma till D, och sedan rätt mapp och undermapp där. Det var lätt som en plätt i XP, men W10 vill inte låta mig göra det. Eftersom jag inte kan få det så. så får frågan vara.

Har tagit bort de flesta ikoner från Skrivbordet, och skulle vilja ta bort allt Mina Bilder, Mina Dokument etc från trädet i Utforskaren, men det får jag inte heller göra.

Record
2/12/16, 9:41 PM
#37

Bra Sindri, då kan du göra som ja beskrev "Mina dokument 1" osv. Gå sedan in i varje sådan med högerklick, och egenskaper och möblera om så att de pekar på dina huvudmappar, så får du ett smalspår till dina favoriter.

Sindri
2/12/16, 11:43 PM
#38

Funkar inte riktigt så. När jag arbetar i t ex Libre Office och skall öppna eller spara ett dokument, det är då jag vill att den lilla dialogrutan skall börja på D - inte med hela med Snabbåtkomst, Skrivbord, Den här datorn och hela baletten.
Allt ovanför Den här datorn tar dessutom så mycket plats så jag måste scrolla. Det är allt scrollandet och klickandet jag vill ifrån. Tycker det är jobbigt att högerklicka….

Jag har lagt in mina stora under-huvudmappar i Utforskarikonen på Aktivitetsfältet och det är väl så långt jag kan komma.Jag är verkligen tacksam för alla råd, men det blir inte precis som jag vill ha det, då får det vara tills jag lär mig hacka W10.

Jag vet - envis som en gris……

Upp till toppen
Annons: