Annons:
Etikettwindows
Läst 4891 ggr
[VSK]
2016-02-09 09:59

Guide: lägga till valfri mapp i aktivitetsfältet

Stödet för att lägga till hårddiskar, mappar mm i aktivitetsfältet i Windows 10 är borttaget. Så här gör du utan tredjepartsprogram och registerhack.

1. skapa en textfil var som helst i din dator.
2. byt ut filländelsen till en exekverbar tex .exe.
3. högerklicka på filen du nyss skapade och välj "fäst i aktivitetsfältet".
4. håll in shift och högerklicka på filen i aktivitetsfältet och välj egenskaper.
5. skriv in önskar sökväg till det du vill öppna i raden "mål" tex D:\ för att visa roten på D. Vill du att en specifik mapp skall öppnas så anger du bara hela sökvägen till denna mappen. Tex D:\recept\pannkakor\plattpannkaka (mappen plattpannkaka öppnas).

Vill du byta ikon på den här ikonen så väljer du helt enkelt alternativet "byt ikon" och leta rätt på en som finns där, eller lägg till egen ikon. (av nån underlig anledning så funkar det inte att välja vilken ikon som helst).

Det går bra att kasta textfilen du skapade i .1 för den har spelat ut sin roll nu.

Annons:
Sindri
2016-02-09 10:18
#1

Det blev 95% som jag vill ha det. Återstår att flörta med andra program. Ler Stort tack i alla fall och bra att du lade det i en tråd så andra kan hitta.

[VSK]
2016-02-09 10:22
#2

#1

Kul att du blev 95% nöjd 👍

De sista 5% får nån som är haj på Libre Office stå för 😃

Kaj
2016-02-10 12:16
#3

Egentligen behöver man inte ens skapa text filen och byta namn till exe.
Bara dra valfritt program till aktivitetsfältet alternativt högerklicka på ett program och välj fäst i aktivitetsfältet. Ta t ex wordpad eller vilket annat program som helst och dra dit.
Följ därefter VSK lista från punkt 4 och ändra till var du vil genvägen skall gå.

Sindri
2016-02-10 12:54
#4

Program har jag inget problem med. Det jag ville lägga dit var en öppen D-disk. Nu har jag fått en stängd och får vara glad för det.

Däremot fortfarande jättesur 😡för att jag inte kan dra ner mina mest frekventa websidor.

Kaj
2016-02-10 13:38
#5

Du kan lura aktivitetsfältet som VSK och jag skrivit om
När jag säger att du kan dra dit vilket program som helst så menar jag att dra dit något och sedan efteråt så går du in och modifierar egenskaperna på den genvägen i aktivitetsfältet och sätter att målet skall vara ex din D disk, en webbsideadress eller vad du vill.
Inte lika smidigt som tidigare men det går.

Att du inte kan dra ned websidor fattar jag inte. Jag gjorde det utan problem på min Win 10 hemma.

Sindri
2016-02-10 14:04
#6

Ja, jag vet inte heller.

Lurat datorn var ju det jag gjorde när jag fick dit min stängda D-disk.

Nu försökte jag göra samma sak igen, och högerklickade för att få fram Egenskaper. Nu funkar inte det som jag gjorde igår - lurat datorn en gång för mycket?

Den är lite sur- kan inte heller använda Koppla bort maskinvara säkert. 😡

Annons:
Sindri
2016-02-10 14:11
#7

Nu gick jag in på Egenskaper när ikonen låg kvar på skrivbordet. Att ändra sökväg till en websida gick inte. Ogiltig mapp, tyckte datorn.

Kaj
2016-02-10 15:25
#8

Så mycket problem som du verkar ha Sindri så måste jag verkligen undra om du är helt säker på att din dator är fri från smuts

Du får ju problem med det mesta som man verkligen inte borde få. Jag har inga av dina problem på min Win 10 dator och har heller aldrig hört någon som har så många problem. Det första jag tänker på är så klart virus eller något annat men om du nu är säker på att du inte har det så … det är märkligt hur din dator verkar bete sig.
Tycker synd om dig faktiskt

[VSK]
2016-02-10 15:51
#9

#3

Visst har du rätt, men jag tänkte att det var säkrare med en ren textfil. -kan ju inte gå så mkt fel då.

Sindri
2016-02-10 16:03
#10

Ah, men min dator är helt ny. Jag kör Avast Pro som vi haft i flera år och aldrig gett oss ngt skräp.

Nej, det är inte SÅ synd om mig. Jag har lyckats flytta över en massa saker från min gamla till min nya dator, utan ta hjälp - trial and error - och det är jag lite stolt över faktiskt. Min maillev. trodde t ex inte alls att jag kunde flytta adressbok, gamla mappar med mail etc från XP.  Men det gick alldeles utmärkt.

Nu är det ju så här att en dator kommer med en massa inställningar som man inte ens vet var man skall leta efter.  Men efter idogt undersökande så hittade jag en inställningsruta för Aktivitetsmenyn där det endast var ibockat Skrivbord: Jag bockade i Länkar och vips så gick det att lägga dit länkar. Det var väl nåt sånt tips jag hade hoppats få här.

Jag har också för ett par dagar sedan lyckats krympa ikonerna på Aktivitetsfältet, men nu när jag vill göra det med mina länkikoner så hittar jag inte kommandot……

[VSK]
2016-02-10 16:18
#11

Snälla Sindri. 

Inte för att vara elak eller så, men du måste nog försöka släppa det där med att man är Fort Knox om man har Avast Pro. Alla datorer som befinner sig på nätet kan få fulkod i sig.

Prova skanna din dator med lite olika program.

Sindri
2016-02-10 16:23
#12

Ja, men jag skriver ju att jag hittat hur man lägger till länkar i Aktivitetsfältet.

Det är så många inställningar när man får datorn som man måste gå igenom, och jag har inte hittat alla än.

Jag vet att man kan få skräp i sig, jag vet hur man tar bort det. Jag är inte så borta som det kanske verkar av alla mina frågor. Jag har haft datorn i dryga två veckor och lärt mig jättemycket. Däremot är jag jäkligt envis och vill gärna att saker skall se ut som de alltid har gjort, älskade XP, och hade inte problem med den gamla datorn eller programmen heller.

Kaj
2016-02-11 10:31
#13

En sak man ör vänja sig med i Win 10 är att avvänja sig med de gama beteendena för äldre versioner av Windows.
Jag är åxå lite så där att jag gärna vill att saker kall vara lite som förr då jag fått in rutiner på hur det funkade etc.

Men nu med Windows 10 har jag accepterat att det mesta går att göra genom att använda sök funktionen. Det enda som behövs är att ställa en relevant fråga om ett ämne eller något jag undrar över. Oftast får jag då träff på och länk till hur jag skall komma åt det i Win 10.

Sedan kan jag bara tipsa om GODMode. Den ha funnits sedan minst Win XP och är en funktion som exponerar alla dolda funktioner i Windows i en meny utforskaren.

  1. skapa en mapp på ex skrivbordet (eller i en egen mapp om du hellre vill det)
  2. Namnge mappen till följande namn (obs det måste vara exakt detta namn)
    GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
  3. Nu har du en länk som kommer att exponera flera 100 dolda funktioner i Windows på ett strukturerat sätt. Bara klicka p mappen så öppnas ett fönster med alla funktionerna sorterade på ämnesområden. Bl a ett helt område med länkar om Aktivitetsfältet där du kan göra inställningar

Se den som en super Kontrollpanel

Annons:
[VSK]
2016-02-11 10:41
#14

GodMode är bra att ha.

Sindri
2016-02-11 13:23
#15

WOW! det gick när jag skrev in vartenda tecken för hand. Inte kopiera tydligen - nej så lätt skall det inte vara. Få se om jag törs göra nåt där…… Men det är bra att ha den dag min backup har tid med mig en stund.

Har  lyckats förminska mina ikoner i Länkar-fältet, så nu har jag plats med nästan alla mina gamla genvägar. 🙂

[VSK]
2016-02-11 13:39
#16

#15

Det tar sig 🙂👍

Kaj
2016-02-11 14:37
#17

GodMode tar dig bara till olika inställningar så du kan göra inställningar där likväl som via kontrollpanelen. Ingen skillnad de länkar till samma Windows funktion/verktyg.

Men så klart är vissa funktioner sådant man skall vara mer försiktig med. Det är därför dessa inte är direkt tillgängliga via kontrollpanelen. Alltså se det som att där anser Microsoft att den vanlige användaren nog inte bör pillra där. Men den mer avancerade lär hitta dessa saker ändå ex via Enhetshanteraren mfl och via GodMode.

Sindri
2016-02-11 16:43
#18

Jepp! Hajar! Pillar inte nu, men framförallt tycker jag det är bra att veta vilka inställningar som överhuvudtaget finns, och W10 har sorterat dem och benämnt dem.

Man kan ju leta sig fördärvad ibland, och man vet inte egentligen vad man letar efter. Det här tycker jag var toppen!

Record
2016-02-11 22:30
#19

Tackar för tipsen, är vi tillbaka i DOS-världen , med autoexec.bat ? Nu känner ja mig hemma. Hur gör ni med att få DLL-filer på plats i system32 via Administratör, stör mig i bland, kan det vara Norton som stoppar detta?

Upp till toppen
Annons: