Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1355 ggr
Sindri
2016-02-09 22:04

Batteritid i laptop

Hur är det med batterier och laptops? Förr fick man lära sig att det var viktigt att laddningsbara apparater skulle laddas ur fullständigt och sedan laddas fullt, och så laddas ur etc. Man skulle inte "skämma bort" elektroniken med att ladda då och då.

Nu hörde jag för ett tag sedan att nya batterier fungerar inte på det sättet. Man kan gärna ladda dem utan att de är urladdade.

Jag undrar hur jag skall behandla min laptop (ASUS). Som en dator som är nätansluten, och det är bara en bonus att jag kan ta ur den och jobba utan nät då och då. Eller - skall jag köra mest utan nät och "träna" batteriet?
Jag tycker det tar slut rätt fort. Nu har den varit urkopplad i kanske 10 min och har 92% av batteriet kvar. Har den blivit "bortskämd" av att ha jobbat nätkopplad för mycket?

Annons:
oddahviing
2016-02-09 22:34
#1

Min förra samsung hade en inställning så att batteriet bara laddade till 80%, vilket ska vara bra för att förlänga batteriets livlängd, men jag kan säga att det inte tog långtid förrän jag bara kunde använda dator i 20 min och batteriet laddades ur. Min nya dator är en Acer aspire nitro, och jag har haft den i lite under ett år ungefär. Har laddat som vanligt, men laddar aldrig när jag inte använder datorn, och jag får fortarande ut c:a 2 timmar med lätta program. ibland låter jag batteriet gå ner till 10% men jag har den aldrig stå och ladda när jag inte använder den. Jag tror det faktiskt hjälper att hålla batteriet stadigt och inte ladda ur alltför ofta, och att inte ha batteriet på 100% hela tiden utan helst 80%.

'-Headlights on the highway-'

Sindri
2016-02-09 22:52
#2

Aha! Så när jag stänger av datorn bör jag dra ut nätsladden?

[VSK]
2016-02-09 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag är rätt nöjd med min surftid ändå.

Record
2016-02-09 23:22
#4

#2 Sindri

Svar ja, av två orsaker, det första för brandrisken, det andra är att Lit-jonbatterier skadas av värme, och att vissa celler i paketet kan polvända vid urladdning, vilket medför lägre energiuttag så småningom.

oddahviing
2016-02-10 02:32
#5

Har du testat o använda datorn i ett dygn utan att ladda ? :P

'-Headlights on the highway-'

Sindri
2016-02-10 10:41
#6

Nej, eller frågade du VSK?
Datorn använder ju olika mycket beroende på vad man gör. Just nu står det 41% och 2 timmar och 18 minuter kvar, men det har jag svårt att tro på.
Men bra, jag skall aldrig mer ha sladden i när datorn är avstängd. Min man har ständigt sladden i sin och stänger sällan av den. Har frågat honom om det verkligen är bra. Jag stänger av min varje natt.

Och så fort den går under 80% skall jag ladda den? Till 80%? Det blir många småladdningar hela tiden. Är det verkligen bra?

Annons:
[VSK]
2016-02-10 11:11
#7

#6

Hela inlägget kom inte med, men det är som du säger att det beror på vad man gör, hur man konfat datorn samt vilket dator man har.

Min bärbara är extremt finjusterad för just lång batteritid. Har t.o.m dragit ned uppdateringsfrekvensen på grafikkortet till 40 Hz för att spara på batteri. 

Sen det där med "dagens" batterier så är det som #4 säger. Värme och batteri går inte ihop. Det är bättre du laddar flera ggr åt gången t.o.m för att inte batteri skall bli för varmt. Samma sak gäller moderna mobiltelefoner.

Många bärbara går dessutom ställa in som nämnts att inte toppfylla utan det laddar upp till 80% av full kapacitet. Likaså så är det absolut inte bra att köra slut på batteriet så det blir tomt. 

Försöker du hålla batteriet mellan 10% - 80% nånstans och ladda många korta laddtider istället för en lång så tror jag du kommer få bäst livslängd på ditt batteri.

Har man laddadaptern inkopplad hela tiden så skall man inte räkna med optimal livslängd på batteri.

Kaj
2016-02-10 12:04
#8

Gamla batterier av typen nickel-kadmium eller nickel-metallhydridbatterier  skulle man låta laddas ur så mycket som möjligt innan man återladdade dem igen.

Nya batterier av typen Lit-jonbatterier eller senare har en helt annan teknik. De har en total livslängd på hur många fulla laddningar de klarar av. Tag ett exempel. säg att ett batteri av Lit-jonbatterier för en viss enhet klarar säg 2000 fulla laddningar. Om man då laddar när batteriet nått 50% så kan man således ladda 4000 gånger innan batteriet tar slut osv …

Bäst resultat för Lit-jonbatterier är att ladda dom norr om 50%. Dvs de skall helst aldrig gå under 50%. Då mår de bäst och håller längst.
Det gör heller ingen skillnad om man alltid laddar vid 75% eller 80% eller 60%. Det är den totala "full" kapacitetsladdningen som gäller.
Dock skall man med jämna mellanrum som typ ett par gånger per år ladda ur dem helt och sedan ladda dem fullt igen. Detta för att då kalibreras batteriet samtidigt och man förbättrar då dess prestanda.

Detta gäller för alla typer av nya litium-jon batterier alltså även i alla mobiltelefoner, plattor mm. LADDA norr om 50%.

oddahviing
2016-02-10 12:32
#9

#8 Det känns som att det är precis det jag upplever med min nya laptop. Jag är en gamer, så jag kan inte hålla på att koppla bort laddningen hela tiden heller, och har därför mest låtit laddningen lega på 80-100%, och var förvånad över att min batteritid fortfarande är helt ok.

'-Headlights on the highway-'

Sindri
2016-02-15 17:09
#10

Jag kör nu enligt principen att ladda vid 10-20% och sluta vid 80% men det blir ett himla isättande och utdragande av sladd hela tiden.

Varför inte en avstängningsknapp för batteriet så man kan köra bara på nätet när man ändå sitter på samma ställe en längre tid?
Det finns lap:ar där man enkelt kan dra ur/sätta i batteriet. Varför göra det så här krångligt? För att sälja fler batterier?

oddahviing
2016-02-15 17:11
#11

#10 jag tycker du kan lyssna på Kaj, ladda batteriet så länge du håller på med datorn, och dra ur sladd när du stängt av och inte använder den längre. Skulle inte orka hålla på så med sladden :P skiter i batteriet i sånnaflal

'-Headlights on the highway-'

Sindri
2016-02-15 17:24
#12

Dra ut sladden också när jag går ifrån och pausar en stund utan att stänga av? Om den inte står på typ 10%?

oddahviing
2016-02-16 16:49
#13

#12 gör som du vill, ingen aning om det gör nån skillnad.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Upp till toppen
Annons: