Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2514 ggr
TheaV
2016-02-10 00:54

Laptop som svällt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Min laptop (Asus A53S) har svällt på ett ställe på undersidan, jag var på väg att skruva isär den för att se vad det är men insåg att jag skulle behöva ta bort allt för att komma åt så jag chansar och frågar här innan jag gör något mer. Är det någon som vet vad det kan vara och om det kan vara brandfarligt? Går det att byta ut? Det har varit så ett tag och datorn fungerar som den ska, men lite obehagligt är det. Ursäkta kvaliten på bilderna :-) Tack på förhand

Annons:
Sindri
2016-02-10 10:58
#1

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men vad läskigt det ser ut. Säker på att det inte är ett slag? Jag skulle skicka bilderna till ASUS/inköpsstället.

Kaj
2016-02-10 12:06
#2

I värsta fall är det batteriet som svält upp och håller på att spricka.
Tag kontakt med ASUS för ett läckande batteri är inte och leka med. Det är giftiga saker i det.

TheaV
2016-02-10 12:56
#3

Tack för svaren båda två! #2 Det är inte det stora batteriet i så fall, finns det fler mindre batterier på moderkortet? Det var det jag misstänkte i så fall, men tog mig ju som sagt inte in så långt. Om det är det, går det att ta bort dem utan att skada moderkortet? Garantin har gått ut, den är över fyra år gammal så är inte särskilt sugen på att betala för att lämna in den heller.

Aniara14
2016-02-10 23:55
#4

Jag har ju aldrig skruvat isär nån laptop, men jag tvivlar starkt på att det finns nåt där inuti som kan svälla så kraftigt så det spräcker chassit. Men när det gäller datorer så kan man aldrig vara helt säker på nåt, verkar det som… 🤔

Här finns en video som visar isärmontering av samma/liknande dator som du har.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

TheaV
2016-02-11 13:01
#5

#4 Tydligen så finns det ju det, haha :-) Jag blev också ganska chockad när jag såg det. Tack för länken, hittade en liknande video när jag höll på att plocka isär den vilket fick mig att inse hur mycket jobb det skulle vara att komma åt det ;-)

Aniara14
2016-02-11 22:04
#6

#5 Ja, det verkar ju helskumt faktiskt.🤪Jag har aldrig läst/sett/hört talas om nåt liknande nånstans tidigare.

Om du inte tycker att det är lönt att lämna in datorn till ett serviceställe, så får du väl vänta med att skruva isär den själv tills den slutar fungera helt och hållet nån gång i framtiden. Då kvittar det ju ifall du inte lyckas få ihop den igen.

Fram tills dess får det väl förbli ännu ett obegripligt mysterium i datorernas underliga värld… 🤔🤔🤪🤦‍♂️

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Record
2016-02-11 22:38
#7

På den platsen ligger det bara ett "Klockbatteri" knappcell, skulle hellre tro att det är cpu-kylningen som gett upp och svällt av värmen, försök att ta bort tangentbordet så ser du batteriet och lite av kylsystemet.

Zepp
2016-02-12 16:59
#8

Eh.. passa på och sparar allt du anser viktigt på något annat ställe och börja kika på en ny dator!

Det ser helt sjukt ut!

En fyra år gammal dator är passe hur som helst!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TheaV
2016-02-12 21:04
#9

#7 Tack för svar! Den känns inte varm alls när jag använder den, fast det kanske inte behöver kännas? Och det borde väl sitta på andra sidan moderkortet, eller tänker jag helt fel? Det är ju på den andra sidan som den har svällt. Här är videon jag har kollat igenom för att se hur det ser ut inuti: https://www.youtube.com/watch?v=dq7MXMwL2bA

#8 Allt är säkerhetskopierat på en extern hårddisk, det här är dessutom bara min extradator som jag har när jag är iväg någonstans :-) Använder en mycket nyare stationär dator annars.  Men tack för omtanken! Sjukt är det verkligen haha :-)

Record
2016-02-12 21:50
#10

#TheaV

Det kanske är en transportskada av hårdhänt behandling, att öppna botten är jobbigt med alla skruvar där finns. Tangentbordet får du loss genom att peta in små klipps ovanför funktionstangenterna, Men var försiktig med den tunna folieledningen när du lyfter bordet.

TheaV
2016-02-12 22:10
#11

#10 Dock borde den ju inte svälla utåt i så fall, då borde det ju vara en buckla inåt tycker jag. Men ja, det ser ut som att enda sättet att få reda på vad det kan vara är att plocka isär den. Ja man verkade verkligen behöva ta loss _allt_ för att komma åt undersidan :-/ Tack för råden! :-)

JMW
2016-02-12 22:11
#12

#8 Hur menar du nu med passé? Min laptop är 6-7 år gammal och fungerar alldeles utmärkt. Det enda jag gjort är att byta hårddisken då den förra kraschade. Så länge den fungerar så finns ju ingen anledning att byta ut den. 😎

Record
2016-02-12 22:44
#13

#TheaV

Du har så rätt, men det finns ingen annan som kan säga hur det gått till, får in mycket datorer från kunder under året men inte sett det förut hos någon. Troligen en värmeskada. 🤔

Annons:
Ladydragon
2016-02-13 01:10
#14

#8 #12 förstår heller ingenting min bärbara dator är 8 år gammal går som en klocka har oxå fått byta hårddisk men annars inga större problem så varför ska man då bidra till det fullkomliga vansinniga köpa slänga samhället 😡

T.S men i ditt fall så kanske det är lika bra att kassera datorn det låter inte riktigt bra det som har hänt

Zepp
2016-02-13 12:47
#15

Eeeh.. jag har inga som helst problem med att alla datorer borde ha 10 års garanti och att tillverkaren/försäljaren skall stå för reparationer/kostnader under den tiden.. det är en dröm! 🤪

Grejen är.. att tack vare oss konsumenter så är priset på datorer pressade.. de borde kosta som en mindre bil.. men nu så de facto så är de slit och släng!

Sen så.. vi är inte ens i slutskedet av utvecklingen av mjukvaran/OS.. det tenderar att leda till nya krav på hårdvara!

Grejen är.. att en dator i dag kostar en spottstyver.. så man är nästan dum om man köper något dyrt.. det är mest spelnördar som behöver dyra datorer.

För övrigt kikade jag på moderkortet till den datorn.. verkar inte finnas något särskildt där som kan expandera, det ser mer ut som något som hänt i plasten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Taggeman
2016-02-13 14:22
#16

Gissar på en tryckskada o att det är något som har hållit emot där i mitten.

Fungerar datorn som vanligt så skulle jag bara köra på o inte grotta in mig i den.
Lägger den av så småningom skulle jag köpa en ny.

Har en 6 år gammal laptop i5 bytt hårddisk till ssd o mer ramminne fungerar hur bra som helst.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Aniara14
2016-02-14 00:49
#17

#15 "Grejen är.. att en dator i dag kostar en spottstyver."

Bara om man är beredd att nöja sig med det allra sämsta och billigaste skräpet som är helt outhärdligt att använda. Vill man däremot ha en någorlunda hyfsad dator med vettig prestanda och kvalitet, så blir det betydligt dyrare än bara "en spottstyver".

#16 "Gissar på en tryckskada o att det är något som har hållit emot där i mitten."

Ja, det är nog den mest troliga förklaringen, gissar jag också.

Att det skulle röra sig om nåt som har svällt så mycket så plasten spruckit låter helt osannolikt faktiskt. Mig veterligt finns det ingenting därinne som skulle kunna svälla på det sättet.

Men som sagt så kan man aldrig vara 100 % säker på nånting när det gäller datorer… för dom kan minsann vara lynniga och oberäkneliga så det förslår… eller vem vet, det kanske är nåt övernaturligt i görningen…?

Huamej , vad kusligt allting blev helt plötsligt… 🧟‍♂️👻🤢🥶

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: