Annons:
Etikettövrigt
Läst 3793 ggr
Zakaraa
2016-02-13 10:16

Tangenterna har slutat fungera?

Hej!
Igår började min laptop strula helt plötsligt.
Jag kan nu inte använda Ljus och Ljudknapparna på tangentbordet.

Det konstiga är att trycker jag på tangenten som ska göra att skärmen blir ljusare ja då poppar sökfältet upp här i min webbläsare (ni vet CTRL+F sökfältet) 
Trycker jag på "Ljud av" så markeras webbläsarens adress.
Mörkare skärm, höj- och sänk tangenten gör ingenting om jag trycker på dem.
Är jag inte inne på en webbläsare så sker ingenting när jag trycker på knapparna.
Tangentbordet är inställt på svenska så ska inte vara något fel på det sättet.

*EDIT* Är jag inne på en mapp så markeras sökfältet även där om jag trycker på Ljusare skärm.. *SLUT EDIT*

Som ni kanske förstår är ju det här ett problem eftersom jag inte kan sänka/stänga av ljudvolymen snabbt eller rätta till ljuset så man inte bländas ihjäl.

Det känns som att problemet började efter att Chrome ville uppdatera vilket jag lät den göra, troligtvis är det inte det som skapade problemet men det är först då jag la märket till att det inte fungerade. Uppdaterade till Windows 10 för nånstans i mitt huvud sa det att det kanske var något sådant som spökade men det var det så klart inte och problemen kvarstår 

Är det någon som vet vad sjutton som hänt och Hur jag fixar det? De tangenterna är "livsviktiga" för mig..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Sindri
2016-02-13 10:22
#1

När du uppdaterade Chrome, kollade du då att det inte var ibockad nån ruta där du "erbjöds" att samtidigt installera någon toolbar?

Har du startat om datorn?

Zakaraa
2016-02-13 10:30
#2

#1 Inga toolbars (och även om det vore det så borde väl inte datorn över lag påverkas? Är ju inte enbart i webbläsaren problemen är utan konstant)

Yes datorn har startats om X antal gånger i och med installationen at W10

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zepp
2016-02-13 14:24
#3

Ta bort W10 så slipper du alla problem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zakaraa
2016-02-13 15:11
#4

#3 Problemet uppstod innan jag uppdaterade till W10.

Vill inte ta bort W10 igen heller för jag orkar inte med att förlora alla program igen. Har redan nedgraderat mig en gång på denna laptopen. Tar för lång tid och är för drygt att ominstallera allt. Nu tänker jag köra på W10 för det har jag på stationära utan problem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zepp
2016-02-13 15:16
#5

Kör W8.1 och har samma problem!😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zakaraa
2016-02-13 15:18
#6

#5 samma problem med vad? Tangenterna?
För hade W8 (minns inte vilken version) när problemet uppstod och uppdaterade sedan till W10 varpå problemen återstår.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Zepp
2016-02-13 15:27
#7

Mm.. med markören och om man ens andas mellan tangenttryckningarna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zakaraa
2016-02-13 15:32
#8

#7 Förstår inte alls vad du menar nu

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Sindri
2016-02-13 15:34
#9

Jag tycker det verkar som du oavsiktligt hållit inne nån tangent när du tryckt på någon annan och på så sätt gett tangentbordet ett kommando. Man kan ju tydligen ändra rätt mycket när det gäller kommandon från tangenterna.
https://msdn.microsoft.com/sv-se/goglobal/bb964665.aspx

För tangenterna har inte slutat svara om jag förstår dig rätt, de har fått en annan funktion.

Jag skulle kolla på anvisningar du fick när du köpte lapen. Eller googla fram en manual.

Zepp
2016-02-13 16:02
#10

#8

Trodde det var en annan tråd!

Såå.. jag har inga problem med att du inte begrep mitt svar!😃

Dvs jag svarade snarare på det j*vla problemet med att markören byter plats när man skriver!

Och det kan ibland hampa sig som så att jag skriver inlägg som kan vara mer än en kort mening.. ibland gör jag oxå paus för att tänka efter innan jag skriver vidare, då hamnar texten helt plötsligt på ett helt annat ställe!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zakaraa
2016-02-13 16:05
#11

#10 Haha då är jag med 😂
Usch va drygt med ditt problem! :c

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zepp
2016-02-13 16:23
#12

Mm.. speciellt när man själv är inne i tankarnas och formuleringarnas värld!

Tror det är en finess sedan W8, dvs man rör som regel mer eller mindre på musen.. oså hamnar markören efter ett tag på ett annat ställe.. alternativt så är allt Acers fel!?😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2016-02-13 19:48
#13

#10

Zepp, du är ju lika snurrig som mig ju, som blandar ihop trådar hit och dit ☝️😃

Annons:
Zakaraa
2016-02-13 20:10
#14

#12 Nädå inte endast Acer, både min HP och Lenovo jävlas med mig ibland att byta plats på markören. I mitt fall är det dock bara jag som är klumpig och kommer åt musplattan hela tiden 😃

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
2016-02-13 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har nu kunnat identifiera problemet lite bättre. Det är nästan alla f-tangenterna som strular, två fungerar resten strular på ett eller annat sätt. Och det är Bara funktionstangenterna, alla andra fungerar precis som de ska.

Bifogar bild över hur mitt tangentbord ser ut för att ni själva ska kunna se vilka tangenter som Ska göra vad. Bilden hamnade längst ner i det här inlägget men den är klickbar så det går att se den i större format. Öppnas dock i samma fönster..

Har sökt runt lite online men kan inte lyckats hitta något  som har hjälpt mig.

f1 - fungerar, support öppnas
f2 - ingenting händer vad jag kan se
f3 - fel funktion - sökfunktionen öppnas
f4 - ingenting händer (vet inte vad som ska hända heller dock)
f5 - fungerar, man har alltid varit tvungen att hålla nere fn samtidigt.
f6 - fel funktion  - adressfälten markeras (i webbläsaren, oavsett vilken)
f7 - ingenting händer vad jag kan se
f8 - ingenting händer vad jag kan se
f9 -  ingenting händer vad jag kan se
f10 - fel funktion/ ingenting händer - om man tittar på ett videoklipp på datorn via Windows Media Payer så skickar man till biblioteket och videon fortsätter i bakgrunden. På övriga ställen verkar ingenting hända.
f11 - fel funktion - skärmen går till "helskärmsläge".
f12 -  fel funktion - jag kan inte stänga av trådlösa nätet utan istället öppnas det där "kod-fönstret" när jag har webbläsaren öppen (se bilden under för vad jag menar för fönster)

-

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ladydragon
2016-02-13 23:50
#16

#10 googla efter en lösning kanske är ett bättre sätt??

Zakaraa
2016-02-13 23:55
#17

#16 Om du syftar på mitt problem som tråden handlar om så har jag redan gjort det. Om du däremot syftar på #10 så är det inte det som denna tråden handlar om :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Aniara14
2016-02-14 01:12
#18

#14 "I mitt fall är det dock bara jag som är klumpig och kommer åt musplattan hela tiden 😃"

Går det inte att avaktivera musplattan så du slipper det där problemet? Det har jag gjort i alla fall på mina laptoppar, annars skulle man ju bli tossig på nolltid.🤪

#15 Det där som du kallar "kodfönstret" är det som i vanliga fall kommer fram när man högerklickar på nåt och väljer "Inspektera element".

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zakaraa
2016-02-14 01:21
#19

#18 Nä då har jag ju ingen mus om jag avaktiverar plattan :D Men det sker så sällan numera då jag lärt mig att hålla handen borta när jag skriver så det är inga större problem här hemma längre :P

Haha kommer aldrig ihåg vad den rutan gör, ibland råkar jag få upp den (av samma anledning som ovan, kommer åt musplattan..) och blir bara irriterad så den stängs ner direkt :P

MEN, problemet med tangenterna har löst sig!
Av någon anledning hade en BIOS uppdatering inte poppat upp att den behövde genomföras. Troligtvis kan det ha skett i samband med att Chrome talade om att de ville uppdatera så HP's notering "försvann". Men nu är nya uppdateringen fixad och tangenterna fungerar åter!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Aniara14
2016-02-14 02:00
#20

#19 Jag menade förstås att du skulle använda en vanlig extern mus istället för plattan, helst då laser som är extra snabb och har bättre precision än optiska möss.

Va, behövde du göra en BIOS uppdatering?? Vad märkligt, det har jag aldrig varit med om att det har kommit upp nåt fönster om att jag ska göra det på nån dator nånsin.

Jag har alltid hört att det är nåt man ska akta sig för och absolut inte göra i onödan, utan bara ifall man har nåt fel eller problem som man vet helt, eller nästan helt säkert, att det beror på ej uppdaterad BIOS. Om det blir nåt fel när man gör det så kan hela datorn lägga av och inte gå att återställa igen.

Citat ur artikel på PCWorld sajt om detta:

"Although you can update today's BIOSes, doing so is more dangerous than updating drive-based software. If something goes wrong, it could render the PC completely unbootable; you won't even be able to boot a live Linux flash drive or reinstall Windows. There's probably a way to bring the PC back to life, but it won't be easy.

So when should you update your BIOS? Only if there's a problem--especially a hardware-related one--and your research suggests that the BIOS may be the cause."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Kaj
2016-02-15 10:14
#21

Att få tipset att ta bort Win 10 så slipper du problemen är ju ganska illa. Ingen tror väl på fullt allvar att Microsoft byggt in i Win 10 så att Fn tangenterna och ljud, ljus mm INTE skall fungera.
Dessa inställningar ligger ju i BIOS på hårdvaran.

Zakaraa
2016-02-15 14:00
#22

#20 Troligtvis var det inte "i onödan" denna gången utan någonting som behövde göras :)

#21 Kan inget annat än att hålla med 👍
(jag förstår inte riktigt heller hatet mot W10 som verkar finnas hos många)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zepp
2016-02-16 00:00
#23

Inget hat mot W10 här.. mest en lustig kommentar!

Nästa dator har nog garanterat W10 för övrigt.. däremot ser jag väldigt sällan någon större finess med att byta OS fören man köper ny dator.

Byter man OS bör man först kolla att all hårdvara har drivare för det nya OSet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2016-02-16 11:06
#24

#23 - bra Zepp - nu tänker du som Microsofts strateger.

Win 10 blir den sista versionen av Windows. Det kommer ingen Win 11 eller Win 12 etc. Från och med nu ingår alla uppdateringar till Windows gratis då man köpt ett exemplar. Inte som tidigare då alla uppgraderingar ingick i den release man köpt. Ville man gå upp till en ny Windows release var man tvungen att betala även om det alltid fanns kraftigt rabatterade priser för uppgraderingar.

Nu har Microsoft fattat galoppen. Väldigt få om ens några vanliga användare uppgraderade sina Windows licenser till en senare. Typ ingen uppgraderade väl från Vista till Win 7 och betalade för det. I stället väntade man tills det var dags att köpa en ny dator och då fick man senaste versionen av Windows.

Iom detta fick Microsoft hålla en himla massa versioner och servicepacks i luften och intäkterna från uppdateringar täckte inte detta.
Nu gör man så att det finns bara en Version av Windows och det är Windows 10. Alla uppdateringar kommer automatiskt ut till användaren så länge man har sin dator. Även det som tidigare tolkades som en uppgradering till en ny version.
Framöver behöver Microsoft således bara hålla utvecklingsresurser för en Windows version  luften.

Zakaraa
2016-02-16 15:01
#25

#23 Syftade på hatet som verkar finnas generellt inte just din kommentar specifikt.
Så fort W10 nämns så är det alltid minst en som hatar på det (men kan oftast aldrig motivera varför ens)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: