Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2599 ggr
Blanksteg
2016-02-15 22:47

Byta hårddisk & W10

Jag måste köpa en ny hårddisk till min dator. Funderar på att byta ut den själv, då det verkar ganska lätt.

Jag undrar om det går att installera W10 direkt då? Min dator hade W8 när jag köpte den. Jag har ingen återställningsskiva eller nåt sånt. Men hittade den här sidan: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10. Så tänkte skapa installationsmedia på ett USB. Har fått erbjudandet om gratis uppgradering till W10, kommer jag fortfarande kunna uppgradera gratis?

Och… passar alla hårddiskar till alla datorer? Eller beror det på vilket datormärke man har?

Annons:
Record
2016-02-15 23:15
#1

Är hårddisken helt kass, om inte kanske det fortfarande går att med program föra över ditt OS till förslagsvis en ny SATA SSD-disk tycker jag. Du får ta ur din befintliga disk för att kolla att du köper samma anslutningsmöjlighet på den nya. Hur gammal är din dator?? Länken du lagt in funkar inte. Win10 få du bara uppgradera till via Win7---> Win 8.1.

Kaj
2016-02-16 11:37
#2

Du kan uppdatera ditt Win 8.1 till Win 10 helt gratis. Men du behöver din Win 8.1 nyckel

Det enklaste är att skapa ett USB minne enligt verktygen du länkat till och då även lägga din version av Win10 på denna.

Nej alla hårddiskar passar inte till alla datorer. Du kan se i in dators specifikation vilken typ av bus den använder si a. Mest troligt är SATA . Dock finns den i lite olika standarder så det beror på hur gammal din dator är (ex SATA 1, SATA 2 eller SATA 3). Även den fysiska storleken är viktig - troligen det enda du behöver bekymra dig om.  2,5 tums eller 3,5 tums är de vanligaste. Om du ser beteckningen SSD.M2är det troligen fel för dig för dg då det är för nya Mobila datorer. Dessa är inga diskar i vanlig mening utan disken kommer på ett kretskortsliknande format som du sätter in i  datorn. Skulle du ha ett sådant idag då har du ju redan en SSD disk och behöver alltså inte uppgradera.
Är datorn väldigt gammal ty mer än 5-6 år kan det vara så att den bara har ATA då kan du inte sätta in en ny modern hårddisk i den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
Du kan se in dators specar via Datorhantering men du kan även hämta hem gratis programmet Speccy från Piriform. Den ger dig en lättförståelig bild av vilken SATA typ du behöver.

Om du har SATA 2 eller 3 så är en SSD disk att föredra då de är så mycket snabbare än andra diskar - de har även kommit ner rejält i pris nu.

Mitt tips är att du skall köpa en SATA 2,5 eller 3,5 tum. Om du vill ha en SSD disk är det nog 2,5 tum so gäller och då är det viktigt att du kollar om din dator klarar 2,5 tums formatet. Oavsett ä det viktigt att du väljer rätt. Ta ur disken urdatorn och gå till butiken m du är osäker. Då ser man direkt vilket format det är. et stå även på disken om du tittar på den. 

Sätt i den nya disken i din dator (tag ut den gamla disken och sätt den nya på samma plats med samma kablar (om det inte är en bärbar för då brukar det bara vara att skjuta in disken i ett fack).
Sätt i USB stickan och slå på strömmen. Nu skall du kunna installera Win 10 fån stickan till din nya hårddisk.
Det kan hända att du måst ändra i BIOS först så datorn kan boota från USB disken men troligen behövs inte det.

Kaj
2016-02-16 11:42
#3

Bild från Speccy om hårddiskar (2,5 tums SATA3 i detta fal)

Blanksteg
2016-02-16 12:31
#4

Ok tack! Problemet är att jag knappt kan komma in i datorn. När jag väl kommer in, så slutar datorn svara ofta. Så kommer nog inte kunna installera det programmet.

Kollade nu under datorn, och där sitter inget klistermärke med produktnyckel som det brukar göra på laptops :S Var kan jag få tag på produktnyckeln då?

Edit: hittade denna info: http://www.cnet.com/news/windows-8-moves-to-bios-based-product-keys/

Betyder det att jag inte behöver knappa in produktnyckeln själv?

Kaj
2016-02-16 12:51
#5

Först så kan du pröva och starta datorn i felsäkert läge. Det kan hjälpa så att du kan installera programmet. Men som jag nämnde så står det på hårdisken vilken typ det är så om du öppna datorn så bör du se det.

From Win 8 så klistrar man inte längre på registreringsnycklar på datorerna för det var för enkelt att kopiera och sno dessa.
Om du däremot köpt en datormed Windows från en certifiera butik så finns nyckeln i boxen som du fick med dator.

För att få tag i nyckeln om du tappat den kan du ladda ner program fån 3:e parts utvecklare. NirSoft har ett litet program som u kan hämta hem.

Ett annat sätt är at ringa Microsofts support. Om du an visa att du köpt en dator med Windows licens lagligt så brukar de kunna hjälpa till. Där kan du senar även få hjälp om du får problem under installationen av Windows 10 - se även mitt andra inlägg under detta

Kaj
2016-02-16 12:55
#6

Gratis uppgraderingen till Win 10 innebär i regel att du måste ha ett win 8.1 installerat först och utifrån det göra en in-place uppgradering - dvs uppgradera på den befintliga Windows 8.1 kopian.
Så när du installerar din nya hårddisk kan det vara så att du först måste ominstallera Win 8.1 där och sedan göra uppdateringen till Windows 10.

Ring Microsoft support och kolla så slipper du en massa strul. De pratar svenska och har alltid varit hjälpsamma när jag ringt. Det är gratis om du har en legal kopia av Windows.

Annons:
Blanksteg
2016-02-16 13:08
#7

Ok tack! Hur visar man att man har en legal kopia av W? Jag har kvittot kvar från när jag köpte datorn hos Siba.

Kaj
2016-02-16 14:13
#8

Kvittot lär räcka. Det är je en legal verifikation på ditt köp.

Upp till toppen
Annons: