Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2329 ggr
Sindri
2016-02-19 15:05

Problem att ansluta skrivare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny dator med Windows 10. Gammal laserskrivare HP. Laddat ner drivrutiner från Hp:s hemsida. Hittat skrivare i närverket. Min dator hittar inte installationsfilerna som skall sluta på INF. Jag hittar dem, men det är  många - vilken skall jag välja?

Annons:
Record
2016-02-19 21:24
#1

#Sindri

Filerna från HP's sida har en set-up som letar upp vad din skrivare finns, förutsatt att det finns filer för din gamla skrivare till win 10. Du kan även spara det du hämtar på en CD för att ha vid nästa installation.

Sindri
2016-02-19 23:00
#2

Eh?
Det är datorn som är ny - skrivaren gammal (väldigt gammal). När jag skall installera skrivaren går det bra ända tills jag skall ange var installationsprogrammet skall hämta dessa filer som skall sluta på .inf. Markerar jag hela mappen händer ingenting, det vill tydligen att jag skall markera någon av .inf-filerna - men vilken?

papa-bear
2016-02-20 09:01
#3

finns det inte ett solutions framework att hämta, som sköter installationen?

Sindri
2016-02-20 09:48
#4

????

Record
2016-02-20 10:40
#5

#Sindri

Finns det drivrutiner på HP-skrivaren, för win10??? Om det finns. hämta hem dem och lägg på skrivbordet. Det du hämtade är en exe-fil som startar, och letar rätt på din skrivare som är ansluten, när du klickar på filen. Alltså inte tvärt om.

Allt sköter sig automatiskt, om du inte får någon mellanfråga, ja vet ju inte vad din skrivare heter, mer än "väldigt gammal HP".

Sindri
2016-02-20 10:58
#6

Som jag skrev så har jag laddat ner från HP:s egen sida för Win10. Klickat på exe-filen och provat både Traditionell och dynamisk installation. Jag kan se skrivaren och väljer den, men min dator kan inte upprätta en anslutning med skrivaren.
Kanske jag måste gå in i datorn som skrivaren är kopplad till och dela ut skrivaren till min dator?

Annons:
Record
2016-02-20 11:15
#7

Har du skrivaren ansluten och ström på den, så skall programmet hitta den, alternativt att den hämtade filen inte i detalj stämmer. Ja gör många hämtningar varje vecka hos HP där jag fått installationen OK, men inte kunnat skriva ut, tänk om jag kunde gå in på HP-sidan och fråga efter en gammal skrivare, vill du inte skriva namn o typ samt serienummer på skrivaren?

Tillägg: Är skrivaren trådlöst ansluten eller kabel? Vid trådlöst så måste du med skrivarens programvara nå din dator först Via din router.

Sindri
2016-02-20 14:45
#8

Den heter HP LaserJet 1200 Series PCL, tyvärr kan jag inte kolla efter serienummer då den sitter lite trångt och jag är lite handikappad just nu p.g.a. operation.

Skrivaren är ansluten med kabel till en av datorerna i nätverket. Jag kan se skrivaren i nätverket, men kanske skrivaren måste delas ut till mig?

papa-bear
2016-02-20 15:41
#9

missade tyvärr att det var nätverksinstallation som gällde, och då måste skrivaren vara utdelad. jag har för mig att man ser alla skrivare som är anslutna till nätverket, även de som inte är delade, så ja, den måste vara utdelad, och då bör skrivaren installeras när du ansluter dig till den.

[VSK]
2016-02-20 17:26
#10

Jag installerade en liknande CPL med Windows 10 i ett företag och fick exakt samma problem som TS. I mitt fall så fanns det en uppdatering på HP´s sida för just Windows 10. Utan denna patch så kunde inte skrivaren hittas fastän drivrutinen fanns.

SÅ ts, kolla om du kan hitta drivrutin som är specifik för just Windows 10.

Sindri
2016-02-20 18:42
#11

Har senaste drivrutiner - laddade hem igår.

Ja, jag misstänker att jag måste gå ner och dela ut skrivaren.

Record
2016-02-20 21:22
#12

Nu börjar det klarna , instämmer till fullo, dela med dig av skrivaren så blir det bra. Fick själv fel drivrutin till en HP laserjet pro 1102w. den är två år gammal, men bra. Ett fenomen med den felaktiga drivrutinen var att den stängde av skrivaren direkt efter utskrift från datorn.

Record
2016-02-23 22:38
#13

#Sindri

Fungerade tipsen? Det kanske finns fler som kan ha nytta av dem då. 🤔

Annons:
Sindri
2016-02-23 23:03
#14

Jag är lite handikappad f.n. efter operation så. jag har inte åbäkat mig ner till skrivaren  i källaren än, men jag tror det är lösningen att dela ut skrivaren. Annars kommer familjens dataexpert i helgen…..

Upp till toppen
Annons: