Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3009 ggr
beem
2/20/16, 2:15 PM

USB oläsbar i bilen

Jag har rippat musik från CD till USB i datorn.  Fungerar att spela upp USB' n i datorn men ej i bilen. Får felmeddelande "USB oläsbar".

Jag vet inte var jag ska börja felsökning´. Tacksam för tips.

Instruktionen till spelaren i bilen säger inget om detta. Den visar bara hur man spelar upp.

USB 4 gb

FAT 32

Format - WMA - el instr.boken stöd vid uppspelning via USB


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Inkanyezi
2/20/16, 2:44 PM
#1

Du har ju redan hittat var felet ligger. Om din sticka funkar i datorn men inte i bilens spelare, så är ju felet där, men det ger ändå inte mycket hjälp att få ordning på det.

Men spelaren kanske inte kan ge några detaljerade felmeddelanden. Det kanske är någonting med filerna som den inte klarar? Har du provat om den kan spela upp mp3 från en sticka?

Det kan också hänga på stickan. Sandisk har gjort en serie stickor som är väldigt kinkiga och som ibland ger fel, genom att det ligger en fil på dem som systemen tolkar som en CD-ROM. Det var tänkt att vara en finess, men det sket sig. Om du har försökt med en sån kan du prova om det funkar med  en annan sticka.

beem
2/20/16, 2:46 PM
#2

Ska testa med mp 3 också. Den sticka jag använderheter Adata. Ska testa med någon annan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
2/20/16, 2:49 PM
#3

Adata har såvitt jag vet inga konstigheter på stickorna. Det är mer sannolikt att det är spelaren i bilen som strular, särskilt om den inte klarar någon annan sticka heller.

beem
2/20/16, 3:03 PM
#4

Den fungerar med mp3  - USB Adata.

Då  dyker ju sig naturligtvis frågan upp - vad är skillnad på WMA och MP3.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
2/20/16, 3:05 PM
#5

Det är olika format för ljudfiler bara.

beem
2/20/16, 3:20 PM
#6

Det är alltså ingen skillnad tex i utrymme - den ena tar inte mer utrymme i anspråk på USB' n.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2/20/16, 6:46 PM
#7

Kolla så att inte dessa .wma är "krypterade"… Prova rippa om de till mp3.

Vad händer om du provar formatera till fat16?

Inkanyezi
2/20/16, 7:13 PM
#8

#6 Det går inte att säga generellt att den ena tar mindre plats än den andra, men om man jämför motsvarande kvalité, är det ogg vorbis som tar minst plats. Det går att göra filerna olika stora beroende på bitrate och komprimering, och kvalitén är oftast lägre med lägre bitrate. Det finns ett sätt att krympa filerna lite till, och det är att använda variabel bitrate, men jag vet inte om det funkar i alla formaten.

beem
2/20/16, 7:19 PM
#9

#8 OK då vet jag. Jag är nöjd med att det fungerar nu MP3.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2/21/16, 4:19 PM
#10

WMA är ett windowsformat (mediaspelaren?).. MP3 är annars standard för olika oberoende utrustning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2/21/16, 6:31 PM
#11

#10 Aha det är så. Tack för förklaringen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2/22/16, 9:23 AM
#12

Beem bli inte förvånad om vissa USB minnen inte fungerar i bilen av andra orsaker än just formatet. WMA är Microsoft svar på MP3 så alla bilstereos tar inte det formatet.

Men det kan även hända att ett USB minne med mp3 filer inte fungerar eller fungerar dåligt - typ hackar och har sig. Orsaken är att bilstereon inte levererar tillräckligt med ampere till USB minnet. Olika märken av USB minnen kräver olika mängder ström (även om storleken på minnet är samma). Om USB minnet kräver mer ström än vad stereon kan leverera så kommer inte minnet att funka. Oftast är bilstereos av någon anledning byggda för att enbart leverera en liten mängd ström, oftast max 0.5 ampere (= 500 milliampere). Det är därför som USB hårddiskar ofta behöver extern strömsladd för att fungera.
Om du vill veta hur mycket ström ditt USB minne behöver kan du ladda ner programmet USBDview från Nirsoft (kräver ingen installation utan det är bara att köra). Programmet läser av alla dina USB enheter och en av värdena är just hur mycket ström enheten drar. Om den kolumnen inte finns så kan du lägga till den genom att högerklicka alternativt gå in på någon av menyerna.

http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

beem
2/22/16, 9:51 AM
#13

#12 Det var intressant läsning. Tänk så lite jag vet 🙂 Jag ska kolla länken och testa. Ska bli intressant att se resultatet.

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2/22/16, 10:00 AM
#14

Sen är det faktiskt hur konstigt det än kan låta en fråga om kompatibilitet. Vissa USB-minnen funkar inte med viss hårdvara. Vet inte hur många ggr man fått prova olika tillverkare av USB-minnen när man skall flasha vissa saker. Nej, det har inte varit fel på mina USB-minnen, utan läser man på forum så ser man att massor med människor haft liknande problem.

Kingston överlag har varit de minnen som aldrig har strulat. Men dessa minnen är några år gamla. Kingston idag är inte vad Kingston har varit.

Inkanyezi
2/22/16, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Helt säkert finns struliga USB-minnen. Det enda jag kände till var just SanDisk Cruzer, som i firmware har en fil som presenterar sig som CD-ROM för datorn. När man sticker in ett sådant USB-minne ser datorn alltså två enheter. Ibland monteras de så småningom, ibland inte alls. Andra grejer än datorer har också problem med de minnena.

Den som ser ut som CD-ROM innehåller ett program som öppnar sig som en popup i nedre högra hörnet på en del Windows-system, och den säger att man ska klicka på den för att avmontera USB-minnet säkert. Programmet gör säker avmontering när man väljer det i popup-rutan. I Windows filhanterare syns inte den som ser ut som CD-ROM.

Det går inte att radera eller lägga till några filer i den enheten, och den går inte att göra något med i diskhanteringsprogrammet. Firmware i stickan skiljer den från minnet på den andra enheten. De här Cruzer-minnena är nästan värdelösa för den här "finessen" (misfeature), vars syfte var att få användarna att avmontera stickan säkert med alla filoperationer slutförda utan att ha någon fil öppen.

Upp till toppen
Annons: