Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2578 ggr
Arrowhead
2/21/16, 6:11 PM

Chromecast

Jag får inte chromecast att fungera tillsammans med laptopen. 
Eller jag kan inte få ner själva chromecast appen på datorn.
Så fort jag laddade ner appen så hamnade den på min mobil. 
Vi får mobilen och teven att sammarbeta men jag vill ju kunna köra via datorn?
Varför vill inte chromecast laddas ned till datorn, hur gör jag det här ?

Annons:
kissidor
2/21/16, 8:18 PM
#1

Jag brukar aldrig köra från datorn själv,  men är inte det redan inbyggt i Chrome? Kan max tänka mig att det är ett tillägg till Chrome som ska laddas ner för att få fram chromecastsymbolen, nån app är det iaf inte

Värd på Mobiltelefoner och Android

JMW
2/21/16, 10:09 PM
#2

Det är ett tillägg du måste hämta.

Zepp
2/22/16, 12:35 AM
#3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Arrowhead
2/28/16, 7:57 PM
#4

Längesen jag var här.. Jag har fixat tillägget nu och datorn är ansluten rätt. 
Det jag inte förstår nu är hur jag få upp datorbilden på teven… 
Så komplicerat allt verkar :o

Arrowhead
2/28/16, 8:07 PM
#5

Tror jag fick till det nu! :D

Zepp
2/28/16, 9:31 PM
#6

Man klickar på Chromecast ikonen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Arrowhead
2/29/16, 12:46 PM
#7

#6 Problemet var att ikonen inte fanns nånstans. Men jag lyckades fixa det :)

Zepp
2/29/16, 7:35 PM
#8

I Chrome finns den.. på andra så vet jag inte.. men den är väl kopplad till Chrome?

Hur det ser ut på smartphones/paddor och liknade har jag ingen aning om.. iomed att jag främst använder Chrome.

När jag klickar på ikonen så kallar den sig för Google cast?

Dvs jag kör från PC!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2/25/17, 3:35 PM
#9

Jag har precis installerat en Chromecast och känner mig väldigt besviken. Man måste tydligen köra allt via Google. Inte en enda egen film eller bild kan man se på tv:n. Och inte via Firefox som är min förhandsvalda webläsare. Det är mycket de inte berättar i butiken!

Sindri
2/25/17, 4:15 PM
#10

Nu hittade jag en Videostream for Google som funkar från datorn, men inte från plattan. Man kan köra datorn filmer via plattan och till TV:n, trots att appen på plattan heter Videostream Chromecast Mobile!

Fattar ingenting?????

Zepp
2/25/17, 4:21 PM
#11

Mm. man bör andvända Chrome som browser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2/26/17, 5:15 PM
#12

Det finns appar som man installerar på telefon/platta som använder Chromecast för att både visa film o spela musik. Gå till Google Play o sök lite..

_Fisken
2/26/17, 5:17 PM
#13

Men jag håller med om att det är makalöst krångligt att installera en Chromecast. Jag fattar inte hur i helsike de lyckas röra till en enkel sak så enormt.

Annons:
Sindri
2/26/17, 10:25 PM
#14

Om man tittar på egna filmer från datorn kan man ju inte gå via någon browser. Men nu har jag fattat. Man öppnar appen Videostream i datorn och från den letar man sedan reda på den film man vill visa. En svaghet att man inte kan visa bilder, och att Videostream ännu inte finns för plattor. Det är på G försäkrar man.

Känns nästan lättare att använda HDMI-kabeln i det läget……

Record
2/26/17, 10:45 PM
#15

Ladda ner programmet KODI till datorn så slipper du bekymmer. Men vill du ha TV'n så köp till en Raspberry pi3, har du mer att titta på. 👍

Zepp
2/27/17, 8:39 PM
#16

Eh.. Chromcast är främst till för att casta från Chrome,, Apple TV från Macintosh/Iphone.. osv!

Andra grejer kör du via blåtand!

Och/eller via det programset som din TV tillverkar rekomenderar!

Ett vanligt är Nero media home!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2/27/17, 10:24 PM
#17

Blåtand finns inte i den här gamla tv:n. Det är bara en extra tv som vi fått överta, men det vore kul att kunna använda den.

Men jo, egna filmer och bilder blir via HDMI-kabel, får väl köpa en till. Annars funkar Chromecasten bra.

Zepp
2/27/17, 11:15 PM
#18

Min plattis har WIFI.. dock inte förbered för blåtand.

Iallafall.. det som sitter i plattisen är inget annat än en sämre mobilmodul, utan trådlöst Internet.

Chromecasten har inbyggd WIFI, den tar signaler från båda datorn och direkt från routern.

Likaså gör själva TVn.. men det går snabbare med Chromcasten.

Det vara väl roligt i tre dagar ungefär att använda Nero.

Har oxå satt i en USBsticka i ett uttag, där kan jag spara/spela in program om jag vill.. men det har jag inte villat ännu.

Såå.. efter ett år med ny plattis och Chromecast så föredrar jag att använda laptopen i knäet och någon gång så har jag visat något X-play program för mor på TVn.

Fördelen med Chromecast är att hon får se sitt program medans jag surfar vidare.. för när man väl Castat så förefaller det som att Tvn tar det från Routern?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[colors_]
3/3/17, 6:49 PM
#19

Jag använder Chromecast mycket, men bara från mobil och surfplatta.
Om jag spånar skulle jag tro att en vanlig kabel från datorn till TV:n är lättare än att casta från dator till Chromecast… Jag hade i alla fall valt att ha kabel mellan dator och TV i stället.
Men får man det att funka bra och är nöjd är väl det huvudsaken. :)

[Tuulikki]
3/5/17, 7:08 PM
#20

Använder mina Chromecasts jättemycket, har en i vardagsrummet och en i sovrummet.
YouTube, Neteflix, SVT play, osv. tycker jag fungerar jättebra att casta. Och att casta från Chrome i datorn är ju plättlätt🙂

Min bror pratade om något program man kan installera så man kan casta lokala filer från datorn till TVn men jag känner inget behov av det så jag frågade inte mer.

Annons:
Sindri
3/5/17, 9:07 PM
#21

Det är det man använder appen Videostream till, men jag tycker nog HDMI funkar bättre då.

AChristian
12/21/17, 5:43 PM
#22

Har inte läst ovanstående men… min chromecast avbryter för jämnan. Ser jag t.ex. en film måste casten göra ett avbrott och  ladda i flera minuter.  Har jag tur kan jag se 10-15 min innan det dags  igen.  Konfigurerar jag om den kan jag kanske se någon timme. Men det skall man väl inte behöva för jämnan? Det är verkligen irriterande och  det hjälper inte att jag följer deras råd och hjälpStorgråter.

Upp till toppen
Annons: