Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1732 ggr
_Fisken
2016-02-27 16:02

Chromebook

Är det nån av er som har eller haft en Chromebook?  Jag är nyfiken på dem…

Annons:
kissidor
2016-02-28 10:58
#1

jag har en, men jag använder den inte så ofta nuförtiden - hade den haft bakgrundsbelyst tangentbord hade den varit perfekt som min sänglaptop, men nu är det tyvärr uteslutet 🙂. annars har en chromebook nog egentligen allt jag iaf behöver i en laptop, inklusive en grym batteritid. (eller nja förresten, vissa streamingwebbsidor envisas med att fortfarande kräva silverlight eller widewine vilket ju inte funkar i chrome, men det är nog isf det enda jag saknar. )

ett problem med chromebooks är att de har inte bara snålat in på den hårdvara de inte behöver - utan även på annat som tex skärmen. de allra flesta har en billig TN-skärm som ser ut som skit vid minsta lilla vinkeländring, och den komprimering av mått och vikt som du hittar i dyrare laptops har de ju inte utan är ganska tunga i förhållande till skärmstorlek, och som sagt det enda tangentbordsbelysningen lyser med är sin frånvaro. med undantag för dells allra senaste 13,3" chromebookserie som bara precis dykt upp i sverige - men den kostar också ett par tretusen mer.

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-28 11:50
#2

Tack igen! 

Bra feedback. Jag har precis tittat på Dells burk faktiskt. Jag har funderingar på hetta på undersidan. Irriterande när man har den i knäet. Sen undrar jag över hur själva OS:et använder Chorme. Kan man ha flera Chrome öppna och byta med Alt-tab eller är det bara en Chrome o flera flikar?

som du förstår har jag lite investeringar att göra. Kul vår!

Sindri
2016-02-28 12:45
#3

Apropå hetta på undersidan; Jag är just nu tvungen att tillbringa mycket tid i soffan med laptop i knäet (ja, det blir mycket iFokus! 😃) och lösningen för mig blev ett rektangulärt tallriksunderlägg i kork.

Kunde varit ett par cm mindre, men funkar jättebra. Använder man inte sånt annars, brukar det gå att hitta ngt udda på loppis/secondhand. Skall kolla själv när jag blir mer mobil efter ett mindre som jag också kan få in i laptopväskan. Bra när man är på resa.

kissidor
2016-02-28 18:12
#4

en normal chromebook har ju inga problem med överhettning då de har så svaga processorer . men dells senaste värstingchromebooks med ända upp till i5-processor (vet inte om det tom finns med i7 i vissa länder) så kanske man får fundera på det också - men samtidigt så är de ju ändå så resurssnåla så jag har svårt att tänka mig det 🤔. 

men till vanliga laptopar har jag alltid en kylplatta när jag har dem i knät - delvis för att förebygga värmeproblem, men lika mycket för att de kommer i mycket bättre höjd och vinkel då🙂. normalt sett kör jag dock inte kylplattans fläkt utan nöjer mig med den passiva effekten av att jag inte täpper till utblåset med låren 🙂

hmm, har aldrig funderat på det - har bara kört med flera flikar. men det är fullt möjligt att det går att välja att öppna ett nytt fönster istället. kan kolla det vid tillfälle. du tänkte för att kunna ha dem öppna samtidigt bredvid varann då? 

en sak som jag retar mig en del på är att i chrome kan man inte zooma från touchpaden 😕

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-28 19:24
#5

Ok. Kylplatta. Ja, det hade man ju behövt till min överhettade HP!

Jo, det där med flera Chrome (fönster). Det är för jag vill få reda på om datorn kan handskas med flera objekt, dvs, kan jag ha en Chrome med en miniräknare/CalcSheet och i ett annat fönster en rapport som jag skriver? I så fall kan jag lätt switcha med alt-tab OCH dessutom att alt-tab visar sig vara intelligent. Mkt bättre än nån Ctrl+xx kombination.  Dessutom har man oftare fler tabbar öppna än man har fönster så ska man ta sig tebax till Calc från rapport måste Shift tryckas ner för att "invertera" till bakåtstegning i tabbarna. 
Sååå….stor fördel om Chromebook kan handskas med flera fönster OCH ha en intelligent Alt-Tab.

_Fisken
2016-03-03 17:40
#6

Kissidor. Vilket skärm skulle du ha föredragit på en Chrombook? OLED eller? (Jag är lite dålig på dessa "typer")

Denna?  https://www.dustinhome.se/product/5010818850/chromebook-2-cb30#description

Annons:
kissidor
2016-03-03 21:39
#7

OLED kan du fetglömma fisken 😃, men se till att du väljer en med IPS för de flesta har TN för att kunna vara så billiga, och det gör ingen glad 😭. Om du är rejält intresserad av att skaffa en chromebook kan du pm:a mig om du vill. Det är nämligen precis en sån du länkar till som jag har ( en av de få med en anständig skärm bla), och jag funderar på att sälja den 😉. Inte för att jag är missnöjd med den, utan bara för att den blev lite till överlopps

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-03-04 06:46
#8

😂 Vilket uttryck! "Fetglömma".  Mina tonårsflickor säger så när jag undrar om jag ska väcka dem kl 9 på lördagsmornarna…. "Det kan du fetglömma pappa!".

Jag PM:ar…

kissidor
2016-03-05 11:54
#9

Ja att ha tonårsbarn är lärorikt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

rayn
2016-03-05 16:03
#10

Om du ännu funderade om alt+tab funkar så gör det det  :) 

Det som stör mig är att RAM minnet är litet och har man för många flikar/sidor öppet så kommer någon att stängas ner och då måste man refresha.. Dessutom är den väldigt långsam med mina kamerabilder eftersom de är så stora filer, men tur så har jag ju flera datorer 😃

_Fisken
2016-03-05 16:39
#11

Ok. Bra! Tack. 

Jag jobbar ju inte med foto och om jag mot förmodan skulle det så har jag ställt in kameran i telefon till att fota med moderata storlekar.
Jag har mellan 8-10 flikar öppna med standardinnehåll såsom gmail, nyheter, kalender, facebook etc.  Jag hoppas Boken klarar det utan allt för mkt laggning. Ska bli spännande.

kissidor
2016-03-05 20:11
#12

#10, har du 4GB RAM då? många cb:ar har ju bara 2GB

Värd på Mobiltelefoner och Android

rayn
2016-03-05 21:25
#13

#12 den har bara 2GB RAM, den är en Toshiba Chromebook 1 så kanske nyare modeller har mera RAM? Den här var också jätte billig, men annars en otroligt bra maskin!

Annons:
_Fisken
2016-03-05 21:26
#14

2G är lite för lite för dagens krav från hemsidor etc. Jag vet för jag sitter med en sketen laptop med 2G!!! Inte roligt ska jag säga. Swappandet kan ta 3-5 minuter om jag klickar lite fel.

rayn
2016-03-05 21:35
#15

Toshiba 2an har redan 4GB läste jag just. 

Hmm ja fördelen är väl att man inte kan ha en massa andra program som håller på i bakgrunden, vilket jag har problem med med min telefon som också har litet RAM  och det gör den långsam… Något annat kan jag inte hitta på för orsak :P

_Fisken
2016-03-05 21:41
#16

Kissidor rekommenderade fabriksåterställning av telefonen (pga uppdateringar etc). Hon vet mer.

kissidor
2016-03-06 06:40
#17

misstänkte att du hade 2GB i din cb rayn 🙂. men naturligtvis finns det gränser för vad man kan göra med 4GB också - men redan i själva chromebook-konceptet finns det ju rätt stora begränsningar så 4GB räcker väl ganska skapligt för det mesta man rimligen kan räkna att göra med den.

har du riktigt dåligt med RAM i din telefon så är det ju som det är, då kan du inte räkna med att få en bra användarupplevelse. men har du haft telefonen ett bra tag och upplever att den segat ner sig betydligt sen den var ny så är det som fisken säger att en fabriksåterställning sannolikt ger lite nytt liv åt telefonen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: