Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 1585 ggr
Sötvatten
3/1/16, 2:01 PM

Okänt företag drar pengar från privatkonto

Hejsan!😎

Min svärmor har nyss funnit att en sida vars namn är Backupbox drar en viss summa från hennes konto varje månad.  På hemsidan, www.Backupbox.nu, står det att företaget är danskt. Hon har skrivit in sin mejladress och försökt med "glömt lösenord", sajten säger att hon strax ska få ett mejl med ett nytt lösenord. Det dyker aldrig upp något mejl. Hon har även försökt få tag på dem via mejl och telefon, men får där heller inget svar. I mejlet har hon beskrivit ärendet och bett dom att kontakta henne - inget gensvar! Över telefonen ber dom (på engelska) om att man ska knappa in numret man ringt, trycka på '#' för att spela in ett meddelande. Vi har knappat in, men då får vi som svar att den inte har voicemail-funktion, samma svar om vi knappar in vårat nummer och även när vi inte knappar in någonting alls.

Har någon av er där ute varit med om samma/liknande, hört talas om Backupbox, eller kanske bara har funderingar?

Tack! ☺️

Annons:
Inkanyezi
3/1/16, 2:13 PM
#1

Nej, inte har jag hört talas om Backupbox, men om något okänt företag skulle dra från mitt konto, skulle jag hindra dem från att göra det. Det är ju bara att kontakta banken och tala om att inget ska betalas dit.

Troligen har hon givit dem data från ett oskyddat betal- eller kreditkort, eftersom det är enda sättet de kan använda för att dra pengar från kontot. Hon kan behöva spärra det kortet och ta ut ett nytt från banken om hon behöver det för att betala.

De flesta banker har numera skydd emot att företag kan dra godtyckligt från betalkort. Man kan hos en del banker få ett kortnummer som gäller för enbart en transaktion, och det finns banker som också begär att man talar om vart och hur mycket man ska betala. Mina kort kan inte användas med hjälp av koden på baksidan för transaktioner, utan det måste gå över "säker betalning".

Så om inte Backupbox svarar, kan man i alla fall sluta betala dem om man inte använder deras tjänster.

Om de sedan skickar en faktura, måste man bestrida den.

Helt oavsett, skicka dem ett rekommenderat brev om uppsägning av tjänsten.

VildaVittra
3/1/16, 2:25 PM
#2

Jag skulle kontakta banken och spärra de utbetalningarna. Är det ett riktigt företag, så kommer de garanterat att då höra av sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
3/1/16, 2:36 PM
#3

Vad man kan se i övrigt på nätet tycks företaget agera oetiskt, genom att samla data från blanketten man fyller i redan innan den är godkänd, och även om man inte tar erbjudandet debiterar de om de har fått kortnumret.

Jag tror att det är rimligt att göra en polisanmälan, och svärmor kanske har lärt sig läxan och inte gör om det. Det finns många oärliga handelsmän där ute på nätet, och av turbulensen kring Backupbox ser det ut att vara en av dem.

De kan självfallet fortsätta med att fakturera och lägga på tillägg på avgiften, så det är viktigt att tydligt meddela att tjänsten är oönskad och att de inte får ta ut avgift, och att det skickas i rekommenderat brev. Man måste när det gäller såna här företag tyvärr också ha bevis för att man har gjort det, så ett par vittnen till att det man behåller är en kopia av brevet, och bevis att man verkligen sänder det, lär man också behöva.

Om hon inte har fullföljt registreringen, som är en beställning, har de tagit ut avgift utan att avtal finns.

Taggeman
3/2/16, 6:41 PM
#4

Eter lite googlande så är det massor av varningar för det här företaget.  Som det står på många ställen låter det för bra att få en vara billigt så är det lurendrejeri. http://www.expressen.se/kvallsposten/irene-blev-utsatt-for-bluff-pa-facebook/

http://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/bluffforetag-eller/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Inkanyezi
3/2/16, 6:44 PM
#5

Just i det här fallet var det faktiskt inte billigt alls. Deras priser är höga.

Upp till toppen
Annons: