Annons:
Etikettövrigt
Läst 1448 ggr
Hiro
2016-03-12 21:39

Bilderna har försvunnit igen

285 bilder. Alla borta bortsett från de 10 jättedåliga bilderna jag raderade.
När jag raderar en bild skickas de till papperskorgen, jag ångrade mig angående en bild och klickade då ctrl+z. Bilden kommer inte tillbaka till mappen och dum som jag är klickar jag typ 4 gånger vilket resulterar att ALLA bilder i mappen försvinner! Finns det någonstans jag kan hitta dem eller är de förlorade?? Kopierade från kameran till datorn och tog ingen kopia. De ligger inte i papperskorgen

Annons:
Hiro
2016-03-12 21:41
#1

Detta är andra gången detta händer och sist lyckades jag inte få dem tillbaka.

Sindri
2016-03-12 22:21
#2

Ledsen, men finns de inte i papperskorgen är de nog förlorade. Om du inte har kvar dem i kameran.

Gjorde du samma sak förra gången?
Jag rekommenderar ingen att följa Windows fåniga mappindelning och sparande.

Jag gör en egen mapp på min D-disk som heter Mina bilder. I den finns det ett mapp-träd med dels årtal, 2014, 2015,2016 etc. under varje årtal finns mapp 1 - Januari, 2 - Februari osv.

Om jag då råkar radera en bild för mycket så använder jag Utforskaren och flyttar själv bilden från papperskorgen till rätt år och månad.

Och så formaterar jag aldrig minneskortet i kameran förrän jag gjort backup på min D-disk på en extern hårddisk. På så sätt är jag dubbelt försäkrad mot att förlora bilder.

Inkanyezi
2016-03-12 22:24
#3

Om du förklarar lite bättre vad du har gjort kan det kanske lösa sig, men det framgår inte av det du skrev.

Vilken rutin har du för att föra över bilder? Använder du ett program som är till för det, eller använder du filhanteraren?

När du har fört över bilder från minneskortet, vad gör du med det?

__________________________________________________

Och om det handlar om bilder du just har fört över, och du inte har tagit några nya på minneskortet, så ska du inte göra någonting med det kortet innan du har fått tillbaka bilderna som du inte kan se nu. De finns där på kortet om det var nyss du gjorde det, så de går i så fall att återställa, om du inte tar några nya på kortet innan du har återställt de gamla.

Hiro
2016-03-16 14:32
#4

Jag kopplar in kameran till datorn via UZB, för över i en bildmapp och woala, done.

Hiro
2016-03-16 14:34
#5

Jag har aktiverat en filsäkerhetsgrejj som gör att du kan återställa till en tidigare tidpunkt samt kopierar jag och ser att det blir bra på datorn innan jag  tar bort bilderna från kameran

Inkanyezi
2016-03-16 14:43
#6

#4 Du vet alltså inte vad du gör?

Annons:
Inkanyezi
2016-03-16 14:45
#7

#5 Hur tar du bort bilderna från kameran?

Sindri
2016-03-16 18:00
#8

Det finns program som tömmer minneskortet samtidigt som de kopierar över. Vet en som råkade ut för samma sak och aldrig visste var bilderna hamnade. Tycker det är idiotiskt - bättre att folk lär sig vad de gör och tar kontroll över sin egen dator.

Inkanyezi
2016-03-16 18:59
#9

#8 Jag har själv råkat ut för det med Photoshop Elements 3.0
En del saker lär man sig den hårda vägen.

I det programmet kan man inte stänga av importfunktionen, det infördes senare, eftersom den ofta ställde till problem. Det gick att radera modulen som importerar och därigenom slippa importen.

Det som hände mig var att jag importerade, och så valde jag att tömma kortet, och därefter stängde jag programmet. Men det var en grej till man måste göra för att de skulle hamna i bildmappen. Alla bilderna låg i en temp-katalog, som inte på något sätt antydde vad den skulle kunna innehålla. Jag hittade bilderna genom att leta efter dem. Kortet var så klart raderat.

Det där hände innan jag hade lärt mig hur det funkar, och sedan dess har jag alltid varit misstänksam mot program som försöker vara alltför hjälpsamma och göra saker som man inte får se.

Det finns alltså inget skäl att radera bilder från ett minneskort. När man vet att man har dem i säkert förvar ska man ALLTID formatera kortet i kameran, så att man får ett nytt och fräscht filsystem, och helst ska man ALDRIG radera bilder från kortet vare sig i kameran eller med datorn.

Säkraste sättet att föra över bilder är att använda filhanterare och placera dem där man vill ha dem. Sedan kan man ta backupp och göra vad man vill med minneskortet, men om man ska fotografera på det ska man först formatera minneskortet i kameran. Det är särskilt viktigt när man ska ta video, eftersom kameran kan haka upp sig om det finns fragment av filer, och då händer det att den helt enkelt stannar och slutar filma.

Så ska man ta video är det säkrast med ett nyformaterat kort, och när man för över bilder bör man göra det på ett säkrare sätt än ett program som gör saker man inte har kontroll över.

Inkanyezi
2016-03-16 19:01
#10

#0 av: Hiro

Om du fortfarande är intresserad av att få tillbaka bilderna är det viktigt att inte använda det där minneskortet innan du har återställt alla bilder du vill ha kvar. Om du fotograferar på det igen, kommer bilderna du tog att skrivas över, men om ditt program bara har raderat dem och du inte har lagt något nytt på kortet, kan alla bilder återställas.

Kaj
2016-03-17 12:58
#11

Hiro har du kollat att du inte har inställningen  att INTE visa dolda filer påslagen?
Det kan ju vara så att bilderna efteröverföring fått egenskapen "dold fil" och då ser du dem inte så till vidare du inte ändrar det så att du skall visa alla dolda filer åxå.

Gå till sök knappen och skriv "visa dolda filer" välj sedan alternativet Visa dolda filer och mappar.  Se till att valet Visa dolda filer, mappar och enheter verkligen är för bockat.

Inkanyezi
2016-03-17 13:38
#12

Problem med överföring av foton som man har tagit uppstår ganska ofta, och det vanligaste problemet är att kortets filsystem har fragmenterats av att man har raderat filer lite här och var. Kameran har ett mycket enkelt system för att lägga på filerna och litar på minneskortets logik för att placera dem. När filer är fragmenterade kan hastigheten för skrivning minska, vilket kan få kameran att stoppa när man tar video.

Genom att kamerans operativsystem är mycket enklare än i en dator, gör de flesta kameror inte någon kontroll av filsystemet, utan också det överlåts åt logiken på minneskortet. Minneskortet gör i regel den kontrollen vid formatering. Om man inte formaterar, kan det finnas oläsbara och oskrivbara sektorer på kortet utan att kameran vet om det. Det kan göra att en bilder förstörs.

När man för över bilder ifrån kameran, ser den ut som en enhet för datorns operativsystem, men den visar inte hela filsystemet, utan kameran fungerar som en server, som bara visar bilderna på kortet, RAW och Jpeg. Det förenklar för den som bara vill tanka över bilderna, men det döljer mappstrukturen. Det man får se är alltså inte hela innehållet på minneskortet, om man kopplar upp kameran, utan kameran visar bara bilderna.

Om man använder minneskortläsare visar den hela mappstrukturen på kortet, vilket kan ses som mer besvärligt om man använder filhanteraren för att föra över bilder, men i själva verket är det mycket enkelt, eftersom alla bilder ligger i undermappar till mappen DCIM som man enkelt kan lyfta in i sin mapp för bilder i datorn. Program för att hantera bilder kan också hämta bilderna från en kortläsare lika lätt som från kameran, om man hellre gör det.

Sedan, när man har fått in alla bilder i datorn, ska man så snart man kan ta backupp på sin bildmapp, mappen i datorn som innehåller bilder.

Och när man har fört över sina bilder är det ett viktigt steg kvar:
Formatera minneskortet i kameran!

Man ska helst formatera kortet varje gång man har tömt det och aldrig någonsin radera bilder från minneskortet. Det är bästa sättet att slippa problem med filsystemet i kameran. När kameran formaterar kortet skriver den in ett nytt fräscht filsystem. Kortets logik ska då ta hand om sektorer som är skadade och märka att de inte ska användas, vilket inte händer när man raderar.

Om man aldrig formaterar sitt kort, utan bara för över bilder från kameran och låter programmet radera filerna efter överföringen, ökar risken för fel ju äldre kortet blir, ju fler gånger man har gjort den rutinen utan att formatera. 

Helst ska man inte koppla kameran till datorn utom när man ska fotografera från datorn eller hämta enstaka bilder, som inte ska raderas.

Hiro
2016-03-28 21:24
#13

#11 Jag hade på "visa inte" men mapparna är tyväär fortfarande borta men tack för tipset

#12 Vad har kameran med detta att göra? Det är ju datorn som trixar till det?

Annons:
Sindri
2016-03-28 23:39
#14

Det är inte datorn som trixar. Det är det systemet du använder för att föra över bilderna till datorn som sabbar.

När du sätter in minneskortet så frågar datorn vad den skall göra. Välj då Gör ingenting. Sedan öppnar du Utforskaren, letar rätt på minneskortet, kopierar mappen med de nya bilderna, väljer mapp på hårddisken, markerar och väljer  klistra in.

Nu har du bilderna både på datorn och på minneskortet.

Ta ut minneskortet. Radera ev. bilder du inte vill ha kvar på datorn. Gör en backup och kolla att alla bilder finns på hårddisken och backupdisken.

Sätt in minneskortet i kameran och formatera. Nu är kortet fräscht och tar nya bilder utan problem.

Gör såhär så slipper du förlora fler bilder.

Inkanyezi
2016-03-29 01:55
#15

#13 Varför går du till angrepp mot den som försöker hjälpa dig att lösa ditt problem? Och varför försöker du få till att du vet vad som orsakade det, när du inte har en suck?

Om du hade haft en lite mer ödmjuk inställning, skulle du förstå att det inte var datorn, utan att det var du som "trixade till det", och att det finns folk som faktiskt kan de här sakerna och som också skulle kunna hjälpa dig med det, om du ville ta emot hjälpen.

Datorn har bara gjort vad den är programmerad till, och det har också programmet som du använde gjort. Men du använde en bakvänd metod, som sket sig i slutänden.

Jag har inte ens antytt att det skulle bero på kameran, bara försökt förklara varför det oftare skiter sig när man hanterar grejerna fel, och pekat på sätt att slippa att det blir fel.

Men om du inte är intresserad av att få tillbaka bilderna var det ju onödigt att starta en sån här tråd.

Kaj
2016-03-29 10:31
#16

Vi kan väl ta det lite lugnt. Hiro menade nog inget illa med kamera frågan.

Om jag förstod rätt så har Hiro kopierat in filerna på datorn från kameran och då sett alla bilderna på datorn ett tag. Men därefter har de försvunnit från datorn. Om jag fattat det rätt så är ju i så fall inte kameran skyldig (givet att kameran pluggats ur datorn först och filerna ändå fanns på datorn).

Att filer bara försvinner från datorn är mycket osannolikt.
De enda orsakerna jag kan tänka mig där är just att man antingen har ett virus som plockar bort dom (alternativt sätter dom som dolda filer - vilket inte var fallet här) eller att man faktiskt tagit bort filerna av misstag själv (ex via Shift delete - då sparas dom inte i papperskorgen)
En annan orsak är även att filerna tagits bort och lagts i papperskorgen men att man inte riktigt kom ihåg var de låg ursprungligen. Om man återställer bör filerna hamna på  det ursprungliga stället. Tittar man då på fel ställe så ser man ju inte filerna. Då är det egentligen bara att att söka igenom hela filsystemet för att se om de hamnade någon annan stans.

Sindri
2016-03-29 10:40
#17

Eller så såg TS bilderna på skärmen och trodde att de var datorn, medan TS i själva verket såg det som fanns i kameran/på minneskortet.
Men det finns "smarta" överföringsprogram som raderar minneskortet samtidigt som de flyttar filerna till datorn. Råkar man sen trycka på fel kommando på datorn så försvinner de.
Därför är det bättre att själv ta kommandot över hur man flyttar filer och lägger upp mappar.

Om man gör som jag skrev i #14 kan det knappast bli fel.

Inkanyezi
2016-03-29 11:53
#18

Jag antog lite fåfängt att TS ville ha hjälp med att få tillbaka bilderna.

Det enda ställe man kan vara ganska säker på att bilderna finns är minneskortet, så länge man inte skriver över dem.

Rutinerna för bildöverföring är lite olika när man använder program som är gjorda för att flytta över från en kamera eller minneskort till hårddisken, men i många fall mellanlagras bilderna i en temporär mapp, ibland dold, innan inoden knyts till stället där bilderna ska läggas i mappstrukturen. Om man då bryter kontakten eller stänger programmet, händer det att bilderna ligger kvar i den temporära mappen.

Men - och det är därför man inte bör göra något mer med kortet i kameran - bilderna finns kvar på minneskortet ända tills man tar nya som skriver över de gamla, även om man inte kan hitta dem med filhanterare eller visningen i kameran.

Om syftet med att starta tråden däremot bara var att avreagera sig för att det sket sig igen, så ber jag om ursäkt för att jag alls blandade mig i. Jag tänkte mig bara att TS kunde bli hjälpt att:

  1. få tillbaka bilderna som ser ut att ha försvunnit
  2. undvika att det händer igen (det var inte första gången)
Inkanyezi
2016-03-29 14:20
#19

#16 Jag vet inte i hur hög grad det kan hjälpa att förstå hur programmen som för över bilder verkar, vad som händer när man kopplar upp kameran, och hur det skiljer sig från att ta ur minneskortet och koppla in via kortläsare.

  • När man kopplar upp kameran mot datorn, fungerar kameran som en server, och datorn är en klient. Datorn får inte se filstrukturen på minneskortet, utan kameran presenterar bara det den är programmerad att presentera.
    -
    Datorn kommer inte åt kortets filsystem, och datorn kan inte vare sig lägga filer i kameran eller radera filer från minneskortet i kameran. Det datorn gör, när den begär radering är att den via kamerans operativsystem ber om borttagning av bilderna från filtabellen. Det är kameran som raderar bilderna på kortet, när man har den uppkopplad mot datorn.
    -
    Och radering betyder precis som när man gör det i datorn, att informationen om var bilden ligger på det fasta minnet tas bort. Själva filen, datat som bygger upp bilden, finns kvar på minneskortet.
    -
    Datorn kommer alltså inte åt filsystemet på minneskortet, utan kameran är en server som erbjuder vissa filer till datorn.
    -

  • När man har fört över bilder, och de har "raderats", finns de alltså kvar i kameran, på minneskortet, ända tills man börjar fotografera igen och skriver över dem. De skrivs över, eftersom platsen där de låg har märkts som ledig.
    -

  • Om man i stället använder en minneskortläsare när man ska föra över bilderna, kommer minneskortet att ingå som en enhet i datorns filsystem, och datorn har tillgång till minneskortet på låg nivå och kommer åt hela dess filsystem. När man har minneskortet i en läsare i datorn, kan datorn med lämplig programvara reparera fel som man har lyckats få på kortet.
    -
    Om man efter radering, då man inte längre kan se sina bilder, låter bli att göra någonting mer med minneskortet, kan man med lämplig programvara oftast plocka fram alla filer som har raderats, när minneskortet sitter i en läsare, där datorn har åtkomst till kortet på låg nivå.
    -

  • Det är lättare att återställa filer som har raderats om man alltid börjar fotografera på ett nyformaterat kort och aldrig raderar bilder, eftersom filerna då kommer att lägga sig logiskt i sekvens på kortet.

Upp till toppen
Annons: