Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 2180 ggr
fiafia89
3/18/16, 1:52 PM

Word stänger av sig! Office 365

Nyligen installerat Office 365 och word krånglar! Den stänger ner sig när man ska spara och ibland helt plötsligt.  Väldigt irriterande då jag inte kan skriva mina skolarbeten! Det står: Microsoft Word har slutat fungera…Windows söker efter en lösning på problemet….

Annons:
Inkanyezi
3/18/16, 2:01 PM
#1

Det kan finnas flera olika orsaker till problemet, men den kanske mest sannolika är att det var något fel på det du installerade. Det kan man kanske lösa genom att installera om programmet. 

Jag vet ju inte om du hämtade det från nätet eller från en DVD, men om det var något fel vid överföringen från källan, kan resultatet bli att programmet kraschar.

Andra möjliga felorsaker kan vara ditt operativsystem eller maskinvaran i din dator. Det kan vara fel på någon minnescell, som gör att programmet kraschar.

"Windows söker en lösning på problemet" betyder att din programkrasch har rapporterats till programutvecklarna, som kan försöka reparera felet om det är fel i programvaran. De kommer däremot inte att meddela dig vad felet var, och det är mer troligt att felet inte ligger i programmet om det är något av de två styckena ovanför det här. Många andra lyckas ju spara sina arbeten, så felet ligger antagligen någonstans i din dator.

Du kan behöva ladda ner programmet igen för att få det att fungera.

En omväg kan vara att hämta något av de fria programmen, exempelvis LibreOffice, som kan göra det mesta som går att göra i Office365, inklusive att spara arbetet i Microsofts format.

fiafia89
3/18/16, 2:34 PM
#2

Jag har köpt och laddat ner det från Microsoft.  Ska prova installera om. Har openoffice jag kan använda men jag vet inte om det är ok för skolan, speciellt eftersom jag läser kursen Information & kommunikation och då äre det just Word vi jobbar i och lär oss.

Windows 10 installerades för någon dag sedan.

Kaj
3/18/16, 3:01 PM
#3

pröva att ominstallera eller reparera. Det ska definitivt funka.
Jag antar att du inte installerat några tillägg till Office eller Word? För om du gjort det ex en PDF konverterare, något från ett bildprogram od så kan det vara dom som ställer till det.

När du startar upp Word, gå till arkivmenyn, alternativ och tillägg.
Välj inaktiverade objekt vid Hantera och tryck Gå. Om det finns några objekt på nästa bild betyder det att dessa inte är kompatibelt med din version av Office 365 och att du genast bör avinstallera dessa.

fiafia89
3/18/16, 3:15 PM
#4

Har gjort en ominstallation nu men ingen skillnad. Det konstiga är att det är bara word. Excel funkar klockrent! Suck! 

Hade en nerladdad version av office 2010 innan och den funka också, men den hade jag ingen nyckel till så jag fick lov att skaffa något annat och hittade inte på den på microsofts egna sida att köpa.

Inkanyezi
3/18/16, 3:28 PM
#5

#2 Du kan använda OpenOffice för att göra Word-filerna. Det är bara att se till att spara i rätt format (.doc).

Ett problem du kan stöta på är att formateringen inte alltid stämmer, särskilt om du fogar in grafiska objekt. De kan bli annorlunda placerade när man öppnar filen i Microsoft Word.

Men handlar det bara om att skriva går det alldeles utmärkt att skriva allting i OpenOffice, och sedan behöver du bara öppna filen i MS Word och spara om efter eventuella justeringar för att den ska bli rätt.

Så stoppa inte upp det arbete du håller  på med för att programmet strular. Gör det färdigt med OpenOffice om du inte kan få Microsoft Word att fungera, och ta det lite lagom lugnt med att få reda på vad det är för fel om det funkar med OO.

Upp till toppen
Annons: