Annons:
Etikettvarningar
Läst 1552 ggr
Marinas Mix
2016-03-23 10:09

Virus?

När jag nu startade datorn på morgonen dyker säkersurf upp och talar om att den tagit bort

Hänger det ihop med dessa två som jag hittade i mailkorgen? Inget av dem gick till min primära e-post adress.

till andra adressen:

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Inkanyezi
2016-03-23 10:33
#1

Det är omöjligt att veta om det finns något samband, eftersom en eventuell trojan i så fall ligger i röstbrevlådans program i servern. Själva mailet du fick är ju tänkt att vara ett intalat meddelande, men ofta är sådana helt enkelt tomma.

Du kan ju ringa telefonnumret och fråga vad det gällde. Så brukar jag göra när jag tror att det kan ha varit någon som verkligen ville mig något.

Jag ser det som ganska osannolikt att surevoip.com skulle skicka trojaner avsiktligt, men omöjligt är det ju inte. Det handlar om ett javaskript, och det kan ju vara paketerat i någon annons på websidan. E-postklienten borde i så fall ha någon slags logg som visar vad som följde med.

Marinas Mix
2016-03-23 11:01
#2

Slog upp telefonnumret på Hitta.se och där var det varning att det bara var spam, så jag block/bounce och sedan slängde jag skiten

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Inkanyezi
2016-03-23 11:58
#3

Då kan du nog utgå ifrån att meddelandet innehöll något du inte vill ha.

Kaj
2016-03-23 14:25
#4

Man ska absolut INTE ringa upp sådana nummer. Det kan mycket väl vara betalnummer som renderar tusentals kronor på ditt mobilabonnemang.
Att få ett mail från en sådan adress skall man inte ens öppna. Bara släng i papperskorgen direkt.

Av samma orsak skall man inte ringa upp nummer som ringer till din telefon och sedan när du svarar så lägger dom på. BETALnummer varning där.

Marinas Mix
2016-03-23 15:05
#5

Kom en ny liknande grej nu. Från Miss Felicia

Sent from my Sony Xperia™ smartphone

Och min katt har ingen smartphone, däremot en egen epostadress

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: