Annons:
Etikettövrigt
Läst 1218 ggr
[Marshmallows]
3/26/16, 10:23 PM

Smutsigt tangentbord rengöring

Hur rengör man ett smutsigt tangentbord på bästa sätt? tips?:)

Annons:
Inkanyezi
3/27/16, 11:15 AM
#1

löst tangentbord eller laptop?

Beror lite på vad det är för smuts. Smutsen från fingrarna är fet och den får man bäst bort med diskmedel, men man bör i så fall pilla bort alla tangenterna innan man blöter ner dem. Man kan diska dem. Det som är under kan man torka av med mikrofiber, och efter att man har plockat bort tangenterna kan man dammsuga innan man torkar av.

Sedan är det knepigt att få dit tangenterna igen om man inte har en karta över hur de ska sitta, så det kan vara lämpligt att ta en bild av tangentbordet innan man börjar pilla loss tangenterna.

Ett löst tangentbord kan ibland vara enklare att bara skaffa ett nytt.

Men om tangenbordet bara är dammigt, kan man använda en pensel och hålla det med tangenterna neråt och borsta bort damm och annat som har ramlat ner mellan tangenterna.

Aniara14
3/28/16, 5:22 PM
#2

Det allra bästa och enklaste är att förebygga att tangentbordet överhuvudtaget blir smutsigt genom att alltid vara ren om händerna innan man börjar använda det.

Men om det redan blivit smutsigt så kan man ta en våtservett, t ex Apotekets, och lägga på ett ark hushållspapper, rulla ihop och krama lätt så att den mesta fukten försvinner.

Det är viktigt att det inte får rinna ner nån vätska mellan och under tangenterna, för då är det stor risk för skada och att det slutar fungera.

Sen torkar man försiktigt rent först med våtservetten, och sen med det nätt och jämnt fuktade hushållspappret.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Marshmallows]
3/28/16, 5:25 PM
#3

#2 Hur noga jag än vart har det ändå blivit lite smutsigt det samlas lätt damm och smuts när man haft en dator i flera år, detta är en laptop.

#1 tack för tips

Aniara14
3/28/16, 5:34 PM
#4

#3 Ja, helt går det ju inte att undvika, men det är ju bättre att det bara blir lite smutsigt än mycket smutsigt. Tycker i alla fall jag.

Jag har ett ljusgrått separat tangentbord som jag haft nu i över tretton år, men det syns ändå knappt att det är använt. Lite damm blir det förstås alltid på det, men det brukar gå att försiktigt blåsa och skaka av ganska lätt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Marshmallows]
3/28/16, 7:40 PM
#5

#4 Jo men det är nog ändå bra att rengöra det då och då tycker iallafall jag.

Aniara14
3/28/16, 8:05 PM
#6

#5 Ja, det gör jag också, fast sällan och bara med en blött och sen hårt urkramad s.k. diskduk av typen Wettexduk, alltså inte med sprit, diskmedel eller annat slags rengöringsmedel, för det tycker jag inte behövs.

Jag tvättar istället händerna med tvål och varmvatten innan jag börjar knappa på tangenterna. Det är så mycket enklare, och ingen risk då att det rinner ner nåt som skadar datorn på nåt sätt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Sindri
4/3/16, 9:24 AM
#7

Mitt lösa tangentbord vänder jag upp och ned på då och då och då ramlar det ut en del smuts. Så dammsuger jag det med en möbelborste med lång borst och torkar sedan av tangenterna med en mikrofibertrasa.

Det borde gå att göra samma sak med en laptop.

Upp till toppen
Annons: