Annons:
Etikettinternet
Läst 1080 ggr
Sindri
2016-04-04 16:10

Vad blockerar ifokus?

Har en laptop med W10 och använder Firefox som webläsare. I en vecka har vi varit utan vårt eget internet och har lånat grannens som är ett öppet nätverk.

Nu har vi fått vårt eget fixat och allting funkar så bra - förutom iFokus! Jag kan komma in på vissa sidor, men så när jag skall välja trådar eller inlägg, eller svara på något så kan inte sidan laddas. Fattar faktiskt ingenting. Detta händer både på min surfplatta (ASUS med JellyBean 4.2) och min ASUS laptop. Inga andra sidor jag testat krånglar!

Har även testat andra webläsare! Blir tokig snart.

Är inte så jättehaj på sånt här, men har gått igenom det jag kan och försökt se om det är Avast som blockar, men det är så skumt att det är just ASUS-appparaterna. På makens laptop funkar allt.

Någon som har en susning?

Nu strulade makens också. Fick koppla över till det öppna nätverket för att få iväg detta.

Annons:
Record
2016-04-04 22:35
#1

Under morgonen i dag var det problem med  "ifokus" att öppna filer, senare har detta fenomen inte visat sig.

Sindri
2016-04-04 22:44
#2

Det här började igår och har hållit på hela dagen idag också. Jag kan inte gå in på trådar, inte skriva kommentarer.
Men bara på mitt eget internet, så fort jag kopplar över till det öppna nätverket funkar det. Endera är det något hos min nätleverantör, eller också något i min router.

Jag blir bara inte klok på hur jag skall få reda på det, och vad jag skall göra åt det.
Det öppna nätverket funkar ganska OK, men känns ju inte säkert och jag blir inte rörlig med datorn.

Record
2016-04-04 23:23
#3

Verkar väl vara din nätleverantörs fel, om jag minns hade du en fiberlina och en ADSL. Hos iFokus har funkat bra nu i kväll.

Sindri
2016-04-05 00:13
#4

ADSL har jag aldrig haft. I Sverige har vi fiber rakt in i huset och här en mottagare på taket med lina in till router. Allt, allt annat funkat hur bra som helst. Har aldrig förr sett SVT Play med så bra mottagning som ikväll, vi kör Spotify hur mycket som helst. Både Bredbandskollen och Speedtest ger jättebra resultat

Det konstiga är att just nu funkar allt super. Har det legat hos iFokus? Får kolla på min platta imorgon om det funkar där.

Har också sett både förra veckan och denna att en del inlägg är dubbelt publicerade. Kan bero på att det tagit lång tid innan de laddats upp och folk har tryckt en gång till på Publicera.

Kaj
2016-04-05 08:47
#5

Det låter som om något blockas i routern eller avast.
Pröva och stäng av Avast tillfälligt. Kan du då se alla sidor på iFokus så är det där du skall gå in och ändra så att alla iFokus sidor är tillåtna.
Annars kan du titta i routerns inställningar åxå.

Ett annat tips är att lägga iFokus i trusted zones i internet Explorer. Inställningar och fliken säkerhet och zonen tillförlitliga platser. Ange *.ifokus.* eller *ifokus*. Det är mindre begränsningar i den zonen.

Sindri
2016-04-05 10:51
#6

Eftersom det funkar med grannens internet så måste det var routern. Tyvärr klarar jag inte att titta på routerns inställningar. Får i så fall vänta på hjälp.

Avast har klassat sidan som en säker sida.

Det konstiga är att igår kväll funkade allt jättebra på mitt eget nätverk. Helskumt!

Annons:
Record
2016-04-05 14:48
#7

# Sindri, Vad har du för mottagare på taket, och var befinner du dig då? Vad tar den mottagaren signaler ifrån? Satellit?

Kanske kan det vara norrskenet som stör ut din kommunikation.

Sindri
2016-04-05 20:29
#8

Är i Spanien så inte mycket norrsken här inte!!😃 Internet kommer via master och en antenn på taket, lina ner till vår router.

Internet funkar jättebra, som sagt fantastisk mottagning på SVT Play igår. Det bara iFokus, och OK Spotify på min platta beter sig knäppt via vår egen router.

Jag skall starta om routern igen och se om det hjälper.

Zepp
2016-04-05 21:08
#9

Kanske blockering av sociala nätverk?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2016-04-05 21:42
#10

Avast säger att denna webplats är säker. Vet inte riktigt vad mer jag skall kolla.

Som sagt - idag funkar det kanon med iFokus.

Record
2016-04-05 21:54
#11

# Ok, det låter bra, kan nog vara som Zepp säger, DDOS-atack mot den officiella ISP där du bor.

Mitt intresse för kommunikation med studs mot norrsken (Aurora) var 1958 med min amatörradiostation, rekordet står sig än i dag.

http://www.ok2kkw.com/vr1957/au1957.htm

Sindri
2016-04-06 08:30
#12

Och vad är DDOS?

Record
2016-04-06 14:14
#13

Det som hände dagstidningarna för en tid sedan, Blockerar datorer med att skicka så mycket data på samma gång att deras servrar dyker ner.

Annons:
Sindri
2016-04-06 16:13
#14

AH! Som min mailleverantör råkade ut för oxå! 😡

[VSK]
2016-04-06 17:28
#15

#12

Överbelastningsattack där paketen äter upp bandbredden för en IP-adress (dator/datorer mm). Går egentligen att skydda sig mot detta men det kostar ganska mkt för såna abonnemang. 

Normalt sett så kan man inte göra så mkt mer än att vänta på att ens leverantör gör nåt åt saken, eller att det upphör av andra orsaker.

Upp till toppen
Annons: