Annons:
Etikettövrigt
Läst 1022 ggr
Veda
2016-04-05 08:01

Klockan i datorn visade fel tid igår

Jag minns inte att har behövt ändra till sommartid förut i datorn, har Windows 8.1. Brukar inte datorn fixa sånt själv nu för tiden? 

Inget stort problem, jag har redan ändrat, men jag minns inte att jag har behövt ändra tidigare och datorn är snart två år.  Det borde ha varit några gånger tidigare med andra ord.

Annons:
Record
2016-04-05 14:55
#1

Kan du o din dator blivit smittad av Win 10, där det går att under "Sekretess" stoppa övergång till sommartid.

Skriv "sekretess" i sökrutan.

Veda
2016-04-05 19:06
#2

Nja, jag är inte smittad av Win 10, möjligen datorn. Men i inställningarna ser jag att det står "automatiskt på", så något har troligen hänt från tidsomställningen tills igår. För jag har inte sett att klockan har varit fel tidigare.

Sindri
2016-04-05 21:43
#3

Igår natt 00.40 upptäckte jag att min dator stod på 01.40. den har gått rätt innan och ställt om till sommartid.

Nånting mystiskt hände någonstans i cyberspace igår.

Record
2016-04-05 22:04
#4

Tingen jäklas, kan det vara  MS själv som spökar med våra datorer, för att prova sina licensrättigheter ( läs den 13-sidiga överenskommelsen om att använda Windows). 😃

Glöm inte att stänga av kameran o mikrofon samt taligenkänningen i sekretess- inställningen.

_Fisken
2016-04-05 22:20
#5

Jag såg på min dator idag att den låg 2h fel. Skrev in rätt tid manuellt. Sen ställde den om sig automatiskt till FEL tid. Högerklickade på klockan nere till höger och letade reda på Avancerad knappen. Där fanns "Synka datorn med internettid". Där fanns Microsoft-time server som val. Pingade den servern och den var nere. Valde en annan server i listan över valbara servers. Då fungerade det igen. (Klickade dessutom i att den skulle automatjustera för sommartid)

Record
2016-04-05 22:38
#6

Då vet vi vem som spökade ! Bra_Fisken 👍

Annons:
Kaj
2016-04-06 10:40
#7

#5 - precis bra jobbat fisken.
Får man problem med tiden skall man alltid kolla där och välja en annan server. Det är ju inte första gången i världshistorien att en server går ner.
Även den nya servern kan ju få problem i framtiden men då vet ni ju alla nu vad som är problemet.

PS att servern går ner av någon orsak - i detta fall en av MS egna servrar är självläkande. Dvs Microsoft kommer så klart fixa servern och då kommer klockan att uppdateras rätt igen. Normalt skall detta inte ta särskilt lång tid i bästa fall bara några sekunder eller minuter men kan som sagt ta längre tid.

Gäller alla tidsservrar dvs inte bara Microsofts.

Halvdansken
2016-04-06 14:40
#8

Alla byter inte till sommartid på samma gång i hela världen. USA har tom olika datum i olika delstater har jag för mig. Så det kan ju varit en sån grej som spökat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2016-04-06 22:39
#9

Har man SV inställt i sin dator händer det nog inte någon fel tid.

Sindri
2016-04-06 23:14
#10

Hurdå menar du SV? Svenska? I Sverige?
Jag låter överhuvudtaget inte min dator positionsbestämma eller använda GPS. Tror jag stängt av allt, men lik förb-t får jag upp vissa sidor på spanska när jag är här. De här som skapar sånt fattar tydligen inte att folk reser. Kul att vara i Shanghai och få allt på kinesiska i sin dator! 😕

Kaj
2016-04-07 08:40
#11

Sommartid ställs om beroende på vilken tidszon du ställt in i inställningarna. Sverige ska ha GMT+1

Att du får upp sidor på spanska verkar otroligt om du inte själv slagit på det eller återigen har något virus i din dator som ställer till det. Du har ju en massa problem så man börjar undra om ditt AV verkligen gör jobbet.

Du kan ställa in i internet Explorer vilka språk den skall visa en sida på - förutsatt att webbsidan stöder olika språk.
Gå in under inställningar, Internet alternativ och sedan på fliken allmänt har du knappen Språk längst ner. Där kan du nu lägga till de språk du vill skall visas för sidor. Språkvalet kommer sake i den ordning som du anger dem. Så om du t ex lägger in svenska, engleska och spanska där (i den ordningen) och besöker www.google.com så kommer den visas på svenska eftersom svenska stod först i listan och google finns för alla 3 språken. Ändra till spanska först och besök www.google.com så bör den komma upp på spanska

Sindri
2016-04-07 10:04
#12

Nope, så funkar det inte. Jag har valt svenska i Google som sökspråk, och det kommer upp en del svenska sidor, men även spanska, men då frågar Google om det skall översättas.

Google måste ha koll på att min IP-adress finns i Spanien.
Däremot saknar jag ett val som fanns förut, nämligen sidor från Sverige.

Kaj
2016-04-07 12:56
#13

Du pratar om inställningar i google

jag pratar om inställningar i Internet Explorer.

Annons:
Kaj
2016-04-07 13:03
#14

För att klockan skall kunna synkas automatiskt måste tjänsten Windows Time vara igång. Den bör man alltid sätta till automatisk start. Windows drar då igång den när den behövs. Är den satt i inaktiverad kommer tiden inte synkas och flera andra program som är beroende av klockan kommer sluta att fungera tillfredställande.

Sindri
2016-04-07 13:04
#15

Jag använder inte IE. Kör Mozilla Firefox.
Men du menar att om man har Sverige inställt i sin webläsare så får man alltid rätt tid? Tror jag har det i Firefix, och som sagt. låter aldrig datorn tala om var jag är, eller så. Men SVT PLay vet ju alltid när man är utomlands, så på nåt sätt visas det i alla fall.

Kaj
2016-04-07 13:57
#16

nej tiden har inget med webbläsaren att göra. Jag hakade bara på att du fick upp vissa sidor på spanska (innan jag förstod att du menade sökresultatet från google du menade). Webbutvecklare av webbsidor lanserar ibland samma sida på olika språk. Då kan man ställa in sin webbläsare så att om man besöker en sådan sida (ex google, microsoft och många flera) så kommer webbläsaren upptäcka att webbplatsen finns på flera olika språk och då välja att visa den på det språk som står som default i webbläsaren. Skulle just det språket inte finnas väljer den det språk som kommer därefter i webbläsarens lista av språk.
På så sätt kan du exempelvis nå Microsofts engelskspråkiga webbplats fast du är i Sverige. Man ställer bara in i webbläsaren att prioritera engelska först och svenska därefter etc.

Klockan är nog mer beroende på att Windows timer tjänsten inte fungerar eller att den timer webserver man angivet i inställningar för klockan har gått ner.

Upp till toppen
Annons: