Annons:
Etikettwindows
Läst 1958 ggr
beem
4/7/16, 10:33 PM

Backup

Jag har gjort backup av filer till extern hårddisk (Seagate)  i datorn och känt mig nöjd  och trygg med att jag kör backup regelbundet. Jag använder backup mjukvaran i Seaget.

Idag tittade jag närmare på backupen och ser då följande:

Backup under E: är helt ok - allt är med.

När jag kollar backupen av C: ser jag att den hoppar över mappen Program och mappen Program X86. 

Här ligger alla program jag har och vill givetvis ha med detta. Vad kan det bero på ?

Jag löste det denna gång  genom att kopiera och sen klistra in på externa  hårddisken men vill ju slippa göra så.

Jag är inloggad som administratör.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
4/8/16, 8:56 AM
#1

Du kan inet klistra in programmapparna på en annan hårddisk och sedan tro att du kommer kunna använda dem vid en återläsning. Det är så mycket mer som ingår i en programinstallation såsom registernycklar od. Om du lägger tillbaka ett program till program-mappen kommer du inte kunna köra det. Det krävs att du gör en ominstallation av programmet.

Nu vet jag inte vad du kör för OS men en av nyheterna i Windows 10 är just backup-delen.
Den kan du konfigurera exakt vad den skall ta med även en hel image av operativsystemet och alla program. Om du då behöver göra en återställning kommer alla program även att fungera.

Skriv "säkerhetskopiering" i sökrutan. När du väljer att lägga till vilka mappar du skall ta backup på (dina egna mappar) så har du även ett val där du kan ange att Windows skall backa upp hela operativsystemet inkl inställningar. Dom skall du välja om du vill kunna återställa Windows och alla inställningar till ett läge då backupen togs. Till det lägger du även till alla extra mappar och filer som du vill skall tas med. Kom ihåg att backupen kan bli ganska stor eftersom du även kan välja att ha flera versioner. Ex ha 3 backupversioner innan den första skrivs över igen.
Backupen tas vid tidpunkt som du själv anger och går sömlöst i bakgrunden trots att du jobbar i datorn samtidigt.

Sedan kan du (och bör) skapa en systemåterställningsskiva (USB) den skapar en kopia av hela operativsystemet som är bootbart. Kopian kan du sedan ha för att boota upp en helt ny version av Windows ifall du får en systemkrasch. Jag skapar en sådan då och då och lägger på ett USB minne som jag sedan har tillgängligt.

Och till sist har du även filhistorik. Om du kopplar på det (måste du göra själv för den är avslagen som standard) så kommer det skapas versioner på dina filer. Om du t ex tar upp ett Word dokument och gör ändringar i den så skapas versionshistorik på filen. Du kan då vid ett senare tillfälle välja att få tillbaka en äldre version om du ex ångrat det du redigerat i filen. Det enda man då gör är att högerklicka på filen och välja egenskaper. Där finns sedan en flik som heter Tidigare versioner. Här kan du nu återställa filen till en tidigare version.

beem
4/8/16, 9:50 AM
#2

Ja då lärde jag mig något nytt. Det är inte bara att kopiera och klistra in program i backupen. Jag kör Windows 10. Tack för många bra tips.

Vad beror det på att Segate hoppar över program och program x86 i sin backup ? Om jag ställer in backup av C: ska den väl göra hela C:.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
4/8/16, 9:59 AM
#3

Troligen för att Seagate är tillräckligt smart skriven för att veta att det ändå inte går att använda något från båda dessa 2 kataloger vid en restore. Det krävs alltså en ominstallation för att det skall fungera.

Windows tar backup på dessa men tar även med alla registerinställningar etc. Därför kan Windows återställa även dessa kataloger. Visserligen inte enskilda program utan hela Windows från den tidpunkten vad gäller installerade program

beem
4/8/16, 10:02 AM
#4

Då förstår jag.  Tack för ditt svar,


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Record
4/8/16, 10:47 AM
#5

#Kaj

Du får skriva en bok om alla dina fina tips, 👍

Det blir en "Bestseller"

Kaj
4/8/16, 12:24 PM
#6

Tack #Record

Annons:
Upp till toppen
Annons: