Annons:
Etiketthårdvara
Läst 941 ggr
SimsBrooke
4/10/16, 6:24 PM

Göra en annan disk huvuddisken

Hej!

Jag har kommit fram till att min C disk är alldeles för liten för att installera the sims 3 på. Den är på 120 GB och min D disk är på 1T. Kan man på något sätt göra så att D disken blir "huvud" disken och att spelen installerar sig där och lägger sig på D disken?

Det är så att när man installerar The sims så lägger sig endel filer på C disken fastän man valt D.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
[VSK]
4/11/16, 7:17 AM
#1

Vissa filer hamnar på systemdisken oavsett sökväg till spelmappen. Det är så det funkar. Jag har inte spelat The Sims så jag har ingen koll alls, men antagligen så buffrar den på lite i kataloger mm.

Kaj
4/11/16, 9:59 AM
#2

Det finns en massa gratis verktyg för att göra detta. De kallas partion tools

Jag rekommenderar inte att göra om  din nuvarande D disk till systemdisk även om ett bra partion Tools faktiskt kan hantera att dels skapa D som primära partition samt att sedan även flytta över allt innehåll på C disken dit.
Men att byta C till D som primär partition tror jag kommer att ställa till det mer än du tjänar på det.
Då skulle jag hellre göra så att jag skulle gå igenom C disken och se vad som ligger där förutom operativsystemet och installerade program.
Du kan ju ex flytta bort sådana saker som Mina Dokument etc om du använder den sökvägen för att lagra egna filer såsom bilder, dokument, filmer eller vad det nu kan vara.
Du kan även flytta din paging file från C till D. Det bör frigöra rätt många gigabyte
Här är en länk till hur du gör det på en Windows 7 men samma princip gäller för Win 10.
Kom bara ihåg att om du flyttar paging filen så måste båda dina diskar vara igång för att Windows skall fungera. Du kan alltså inte koppla ur ex D disken. Möjligen - fast det vet jag inte - så kanske Windows är så smart att om du kopplar ur D disken så allokerar den automatiskt en ny paging fil på C disken igen - det borde nog Windows göra faktiskt.

Aniara14
4/11/16, 8:12 PM
#3

Har du möjlighet så vore det absolut bästa att sätta i en ny och större SSD i din dator, och sen installera om Windows och det övriga du har på din nuvarande på den nya disken.

I så fall tycker jag att en lagom storlek skulle vara minst 500GB, gärna 1TB om du har råd.

Här en lämplig 500GB SSD, och här en på 1TB.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: