Annons:
Etikettwindows
Läst 1179 ggr
Kaj
2016-04-13 14:41

Ny version av Windows 10

I november 2015 kom en upgrade av Windows10 till version
1511  - 10.0.10586.3

Denna har varit tillgänglig för de som ingått i Microsoft "in-sider" program sedan i november 2015 men blev från och med i går även tillgänglig för alla andra Windows användare.

Det mesta är buggfixar samt några prestanda förbättringar samt uppdateringar runt startmenyerna och antal brickor man kan använda i ett block.
Skype är nu även helt integrerad för alla plattformar

En stor sak för många som vill uppgradera gratis från Win 7, 8, 8.1 är att nu går det att använda licensnycklar från dessa för att göra en helt ny ren installation. I den tidigare versionen 10240 krävdes att man först installerade Win 7, 8 eller 8.1 med sin licensnykel och sedan gjorde en upgrade till Windows10. Men nu går det alltså att ladda hem en fräsch Windows10 image, installera den på en ny eller formaterad dator och då använda sin licensnyckel från win 7, 8 eller 8.1

Hela operativsystemet uppdateras och det tar ca 40-60 minuter beroende på din dator. Alla dina inställningar och filer kommer ligga kvar men eftersom även alla drivrutiner mm uppdateras kan det hända att ni måste uppdatera dessa från er leverantör om ni har äldre saker såsom ljud, skärm etc. men för de allra flesta bör detta vara en rakt av uppgradering och sedan bara köra vidare som vanligt igen.

Jag har inte hört om särskilt många fel inrapporterade sedan i november då den kom till de första i "in-sider" programmet.
Jag drog på min i går och fick inga synliga problem annat än att min WIDI inaktiverades pga. att mina drivrutiner inte var kompatibla. Jag får hämta hem nya WIDI drivrutiner för min intel NUC i helgen från INTEL.

Är ni oroliga så skapa en återställningsskiva på ett USB minne först (bör man ändå alltid göra)
Efter uppgraderingen bör ni skapa en ny återställningsskiva så ni får med denna nya build som återställning om ni skulle behöva.

Skriv gärna om era upplevelser när ni uppdaterat - bra saker, eventuella buggar och vad ni tycker man skall tänka på i denna tråd.

PS nästa stora ugrade kommer i mitten av 2016 och kommer då även innehålla en massa fler nya funktioner såsom ink mm. men inget är släppt om denna version ännu.

Annons:
Kaj
2016-04-14 09:26
#1

Siffrorna efter 1511 (som bara beskriver när man släppt de nya uppdateringarnas huvud version) är den build av koden som för tillfället finns.
Ex 1511 är huvuduppdateringen för nov-2015.
Därefter kommer ju Microsoft att uppdatera med fixar och täppa till säkerhetshål mm. varje patch tuesday (andra tisdagen i varje månad). Då kompilerar man om delar av operativsystemet och implementerar. Då kommer de andra siffrorna efter 1511 att förändras. Detta så att Microsofts kodare själva skall veta vilken som är den senaste koden så de inte tar upp en gammal kod och sänder ut.
Det är inte säkert att de sista siffrorna uppdateras varje patch tuesday utan bara de gånger då de tillför nya ändringar i befintlig kod. Normalt är en patch eller en fix av ett säkerhetshål bara ett tillägg och behöver inte nödvändigtvis innebära att Microsoft behövde kompilera om delar av operativsystemet och då blir det ingen uppdatering av dessa siffror.

När det kommer nya upgrades (dvs 1511 byter till ett nytt år-datum) så får man inte som förr i tiden med Windows, bara de delar som uppdaterades. Numer får man vid dessa tillfällen ALLTID HELA Windows igen därav blir det som att man uppgraderar hela Windows och därför tar det så lång tid.
Fördelen är att om man måste göra en återställning av Windows någon gång så behöver man inte som med tidigare versioner av Windows efter det hämta hem alla därefter påföljande uppdatateringar som kommit.
Kommer ihåg hur jag ibland förr i tiden då jag ville göra en ny ominstallation av mitt Windows (t ex XP) för att få en fräsch version,  och efter att jag lagt på installationsskivan spenderade minst en dag med att köra Windows update för att i tur och ordning hämta hem alla uppdateringar som skett från det att min installationsskiva av Windows kom. Det kunde bli 20-30 omstarter och däremellan hämta hem ytterligare uppdateringar tills Windows var helt uppdaterad.
I dag tar man antingen och gör en systemåterställningsskiva till USB och installerar  från eller tar sin orginalinstallationsmedia man fick då man köpte Windows 10.
Det gör i princip inget om den skulle vara säg 2 år gammal. När man efter installationen kör Windows update får man inte som tidigare hämta hem uppdateringarna i omgångar utan Windows update kommer att hämta hem senaste hela kopian av Windows (ex 1511 versionen) Det blir alltså bara en uppdatering sedan är det bara att köra.

Record
2016-04-14 10:45
#2

Verkar vara en intensiv uppdateringsperiod de senaste dagarna, i tisdags var siffrorna efter "punkten" .118 men sent i går ytterligare en uppdatering, och därefter .264

Vad betyder dessa förändringar tror du? I Winver har det tillkommit två filer( Winver.ex_  i386) kan det vara förändringen som gjordes?

Detta på min egen dator, de andra finns inte tid att undersöka så noga.

Du nämner att en förändring är att man kan använda en egen "Key" för att få en ren installations kopia, men denna måste nog innehålla nyckeln oxo tror ja. 🤔

[VSK]
2016-04-14 13:05
#3

Min uppdatering all inclusive (nedladdning + installation +omstart) tog nog max 10 minuter skulle jag tro.

Och som vanligt så får man återställa en jäkla massa inställningar. 😡

Kaj
2016-04-14 13:47
#4

Jag behövde inte återställa en enda inställning faktiskt. Allt har funkat perfekt so-far. En uppgradering är precis som ett Servicepack var tidigare men de kommer lite tätare nu med Win 10 (2-4 per år)

#2 vad jag menar med en egen key är att om du fått en Windows key till ex din win 7 så kan du nu from 1511 använda den även om du installerar en helt ren Windows 10 från början.
Innan 1511 var du tvungen att uppgradera din Win 7 till Win 10. Du kunde inte ta en Win 10 image och installera på en dator med den nyckeln så din Win 10 var alltså en uppgradering från ex Win 7.
men nu kan du alltså göra det utan att gå via ex Win 7. Det enda du behöver är din Windows key för Win 7, 8 eller 8.1 och att du gör det inna graceperioden på ett år har gått ut - vilket är nu i juni-2016

[VSK]
2016-04-14 15:09
#5

Får editera mig själv i #3.

Jag installerade från USB-minnet. (minnet sviker ibland).

Record
2016-04-14 15:41
#6

#VSK

Och hur stort är USB-minnet, har du tian körbar på det minnet oxo?👍

Annons:
[VSK]
2016-04-14 18:42
#7

#6

Tror det va 32 GB. USB3. 

Installationsprogrammet är körbart 🙂

Kaj
2016-04-15 08:48
#8

Att lägga ner 10:an på ett USB minne tar ca 4 gig data.

jag skapar alltid en återställningsskiva till USB minne och har där ett 8 gig och det klarar sig utan problem

[VSK]
2016-04-15 08:51
#9

#8

Ja, 8GB räcker absolut. Men vill man kasta in drivrutiner och program på USB-minnet oxå, för framtida installation så är +16 GB att föredra beroende på hur mkt man har.

Record
2016-04-17 23:26
#10

#VSK

Var det bara "Iso-filen" du tog ner till USB på tio minuter? Och 4 Gig.

[VSK]
2016-04-17 23:35
#11

#10

Nä installationen av Windows 10 Pro.

Att ladda ned iso tog inte många minuter alls. Minns inte storleken på ìso.

Upp till toppen
Annons: