Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1255 ggr
fabianlej
2016-04-17 17:18

Mageia 5 Problem

Jag kör Mageia 5 och skärmen stannar totalt ibland. Kollade i terminalen och när det hände sa grafikkortet att den hade hittat en ny skärm. Riktigt irriterande!

Kan fortfarande röra omkring muspekaren. Men kan tex. ej öppna program!

Annons:
Inkanyezi
2016-04-19 20:58
#1

Det troligaste är att det är något knas med grafikdrivrutinen.

Jag har inte kört Mageia, och jag vet inte vilka skrivbordsmiljöer som finns, men ofta finns sätt att komma runt problem av det slag du beskriver. Ibland kan man använda en drivrutin från hårdvarutillverkaren, och ibland kan man använda en mindre avancerad skrivbordsmiljö för att komma ifrån problem med sådant som inte är kompatibelt.

Bästa hjälpen kan du troligen få på ett Mageia-forum. För att delta måste du registrera dig som användare

När du ställer en sådan fråga är det viktigt att tala om vilken hårdvara du kör på, processor, grafikkort och skärm. Det underlättar för den som vill hjälpa dig att lösa problemet. 

Wiki-sidan är kanske den bästa källan till support?
https://wiki.mageia.org/en/Newcomers_start_here

Jag har haft liknande problem med ett par datorer och Mint, där det inte fungerade med alla skrivbordsmiljöer, så jag valde helt enkelt en som funkade i stället för att leta efter vad som var fel. Eftersom jag inte kör Mageia vet jag inte vilka miljöer som finns att välja på inom Mageia.org, men det går alltid att installera andra än de som kommer med operativsystemet om det är strul på någon särskild maskin.

Men börja med att fråga på ett Mageia-forum.

Lycka till!

fabianlej
2016-04-24 19:15
#2

Tack för svaret! Har provat med andra grafikrutiner men det slutade med att jag hamnade i en oändlig freeze. ska testa lite annat.

fabianlej
2016-04-30 07:15
#3

Har fixat det, ett program som heter SmartControl checkar att hårddisken mår bra och när den checkar slutar hårddisken att göra annat och håller bara på med att svara på SmartControls frågor, Lösningen var att avinstallera SmartControls stödpaket, efter en uppdatering av hårddsikens drivsystem kunde jag installera  Smartcontrol igen

Upp till toppen
Annons: