Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1700 ggr
CharlieSvensson
4/24/16, 12:04 AM

Köp av ny dator för musikproduktion, behöver hjälp

Hej! 

Jag är en 27 årig musiker som nu ska byta upp mig till en bättre dator till min hemmastudio. 

Jag funderar starkt på att försöka skaffa mig något egenbyggd historia men jag är så otroligt dålig på det tekniska.. Finns det några här på sidan som kan det där och som har lite koll på musikdatorer? Jag kör med Pro Tools och plugins som kräver ganska mycket kraft från Processorn. Just nu kör jag på min HP Laptop och jag är mäkta trött på att få upp felmeddelande om att CPU kraften är slut… 
Det ställer till det ganska rejält! 

Någon som har intresset för det och som skulle vilja hjälpa mig?

<<<<MUSIKER MED ADHD>>>>

"Why do we always expect home to stay the same? Nothing else does..."

http://attentionwithmusic.blogg.se/

Annons:
Kaj
4/25/16, 11:26 AM
#1

Om du fundrar på datorer med Intel processor skall du definitivt ta en I7 processor med MINST 6:e generationens processor (7:e generationen kan vara på väg ut relativt snart). Om du skall välja en stationär eller bärbar laptop är mer upp till dig själv och din plånbok.
Om du köper via de stora butikskedjorna var uppmärksam för de har fortfarande kvar 5:e generationens processorer (och ibland 4:e) som de försöker kränga ut. För dig skall processormodellen heta något som I7-6xxxx där I7 står för en I7 processor och 6:an står för 6:e generationen
Så hittar du en processor som typ heter I7-4xxx eller I7-5xxx så är det 4.e respektive 5:e generationens processorer och de är för gamla.

Du bör så klart komplettera med ett riktigit bra ljudkort
Grafiken är väl kanske mindre viktigt för dig så där bör nog det som är standard för processorn alternativt bygget duga.

http://ark.intel.com/

AMD har jag lite sämre koll på men du kan ju jämföra. klockfrekvens, antal kärnor, antal, trådar, litografi samt vad processorn har för bus hastighet (även turbo är intressant för dig).

[VSK]
4/25/16, 6:29 PM
#2

Jag är intresserad vad TS kan tänka sig betala för en bra dator.

Upp till toppen
Annons: