Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1907 ggr
Jalking
4/26/16, 7:57 PM

Någon som kan Ubuntu?

I alla fall skapligt?

Eftersom det viktigaste slutade fungera på tjänstedatorn efter "uppgraderingen" till skit-OS:et Windows 10 försöker jag med Ubuntu där. Datorn används ombord på ett mindre passagerarfartyg, bl.a. för navigation. Då vill jag ha en fungerande GPS, men med W10 funkar det inte. Självklart.
Jag har Ubuntu 15.10 installerad. Jag har fått igång mobilt bredband på den. Nu gäller det GPS-mottagaren. Det är någon slags serieanslutning med med USB-kontakt. Jag har lyckats ge mig själv tillstånd att laborera med serieportar med nåt kryptiskt kommando, men hur ser jag i vilken bort jag har stoppat in grejen? Finns någon motsvarighet till "Enhetshanteraren" i Ubuntu?

Annons:
Tjeja
4/26/16, 8:03 PM
#1

När jag läste rubriken trodde jag att tråden skulle handla om något Afrikanskt språk…🤔

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig oavsett i alla fall.. 🤦‍♂️ men nyfikenheten fick mig att kika i tråden i alla fall… 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

cookies
4/26/16, 10:17 PM
#2

Kan inte riktigt svara på frågan, men eftersom du har GPS i en dator (vilket jag inte hört om tidigare) så antar jag att det var något slags program till gps'en? 1. Har du installerat det programmet på Ubuntu/finns det för linux? 2. Behövs det drivrutiner till gps'en?

Som sagt, eftersom jag inte vet hur en gps till en dator fungerar så gissade jag lite, så kan vara helt off ;)

Jalking
4/27/16, 12:06 AM
#3

GPS:en sitter inte i datorn utan det är en "puck" man kan placera på lämplig plats. Ansluts med USB-kabel. Programmet har jag. Det heter OpenCPN. Jag körde det tidigare med Windows7, men det finns en Linuxvariant. Installerat i min Ubuntudator. Problemet är att fast jag kopplar in GPS-pucken med USB så befinner jag mig någonstans på USA:s ostkust (vilket troligen är programmets default-position). Alltså fungerar inte GPS-pucken som den ska under Linux. Troligen drivrutin som saknas.

Jag har jobbat med det här en hel del under kvällen utan att egentligen begripa vad jag har hållit på med. Har bara försökt följa diverse forumstrådar på engelska. Ingen framgång så här långt, men nu ger jag mig för idag.

cookies
4/27/16, 8:33 AM
#4

Att ha en "puck" var logiskt :) Läste något på något foru att binda pucken till en USB port, gissar att det var något liknande du hade provat? Annars har du alla bibliotek som är nödvändiga för pucken? Själv kunde jag inte spela ett spel, laddade ner rätt 32bitars-bibliotek och sedan fungerade det. Tänkte om det kan vara något sådant som inte vill sig?

Jalking
4/27/16, 9:21 AM
#5

Det är den här typen av grej jag har. Exakt den jag har såldes tidigare av bl.a. Clas Ohlson, men har utgått ur sortimentet. Försöker jag gå in på tillverkarens (Navibe) sida hamnar jag på en färgglad sida som verkar vara gemensam för Microsoft och Telia och en kvinnoröst berättar på svenska att jag har vunnit något utan att ens delta i någon tävling. Stängde den sidan jävligt kvickt.

Vilka bibliotek jag behöver har jag ingen aning om. Jag är nybörjare på Ubuntu och har varit bortskämd med plug'n'play alldeles för länge för att vara duktig på att installera hårdvara om det blir krångligare än så. Har i alla fall kommit på att jag försökte vara för smart. Jag googlade istället för att kolla navigationsprogrammets Manual. Här, under "Setting up GPS", finns nog det jag behöver, men jag begriper inte riktigt det jag läser. Har testat att följa "We start with gpsd". Visst installerades något, men om det blev rätt vet jag inte. Det funkar i alla fall inte. Får väl försöka med den alternativa lösningen där när jag kommer hem till den datorn.
Hur ser jag vilka program som körs i Ubuntu? Finns någon motsvarighet till Windows "Aktivitetshanteraren"?

Inkanyezi
4/27/16, 9:44 AM
#6

Kommandot för att se alla processer är top

Man kan också använda atop som ger mer detaljer, men det är inte installerat, så det måste man i så fall hämta. 

Samma gäller htop, som liknar Windows aktivitetshanterare och är interaktivt.

top och atop körs i terminalen och visar text.

Annons:
Zpookey
4/27/16, 9:54 AM
#7

#0

Så du menar att Ubuntu också är ett skit-OS eftersom att du inte får det att funka där heller?
Du kunde ju backat din Windows10-installation till det du hade innan t ex?
Man har 30 dagar på sig från det att man installerat windows 10…det borde ju vara mer än tillräckligt för att se att det viktigaste funkar/inte funkar.
Och sedan inaktiverat frågan om den ska uppgradera till Windows10.

Jalking
4/27/16, 10:30 AM
#8

Eftersom jag trodde att Windows 10 var någonting bra så installerade jag det i höstas när vi hade kört klart för säsongen, så 30 dagar har gått för länge, länge sen.

Jag har försökt få det att fungera med W10, men några drivrutiner finns inte och kommer aldrig att finnas. (Läs ovan om tillverkarens hemsida.)

Dessutom tycker jag att W10 är ett sånt svek mot användarna att jag i framtiden vill ha minsta möjliga med Microsoft att göra. Detta efter att jag tidigare verkligen har tyckt om Windows och ansett Microsoft vara ett rejält och pålitligt företag. Men det var inte Windows 10 den här tråden skulle handla om.

Record
4/27/16, 11:52 AM
#9

Har GPS-en en 9 pol seriell anslutning? du skriver sedan om en pryl som omvandlar denna till USB, som fanns hos Clas Ohlsson, verkar vara möjligt i Ubuntu men enklare om du gillar Windows lite och har Key- nyckeln kvar, att backa under förutsättning att det finns en fysisk serieport på datorn.

Jalking
4/27/16, 12:14 PM
#10

GPS-mottagaren har USB-anslutning. I de tidigare väl fungerande Windowsversionerna XP och 7 dök den upp som "Profilic USB-to-Serial Comm Port", så det är troligt omvandlaren finns inbyggd.

Kaj
4/27/16, 12:27 PM
#11

Som nämnts ovan att Windows 10 är skit. Ja det verkar ju gå jättebra med Ubuntu för dig åxå.

Ditt problem ligger inte i Win 10 just här utan att du har en produkt som inte är kompatibel med senaste versionen av Win 10 - kan ju knappast vara Windows fel - och att det inte finns några nya drivare till den.
Du kan räkna med samma strul under Ubuntu för även det operativsystemet (som alla) kräver drivrutiner för att fungera.

Att du har synpunkter på Windows och MS är ju helt i sin ordning men just ditt specifika problem verkar inte ha något med Windows 10 i sig att göra. Du borde skylla på din produkt som verkar vara rejält gammal.

navibes hemsida - hmm någon sådan hittar jag inte. Min brandvägg blockar effektivt .com adressen vilket bör vara något att beakta.

Inkanyezi
4/27/16, 12:31 PM
#12

Jag tror att det skulle vara bra att hålla tråden fri från OS-krig.

Det kommer med stor sannolikhet att finnas en lösning till problemet inom Linux, men precis som med andra operativsystem händer det att det tar tid. Olikt andra OS är det vanligt att hackare hittar lösningar också till hårdvara där tillverkaren har upphört att stöda produkten.

Det kan vara bättre att vända sig till ett Ubuntu- eller Linuxforum.

En möjlig utväg är att skaffa en dator med äldre Windows för ändamålet om man har drivrutiner till det.

Annons:
Jalking
4/27/16, 10:42 PM
#14

Nu sitter jag vid datorn som jag har Ubuntu på igen. Ska man tro länken i #13 finns inga Linuxdrivisar till den Navibe GM720 som jag har. Blir nog till att köpa en ny "puck" i alla fall. Men ovanstående gäller fortfarande: Jag vill fortsättningsvis ha så lite som möjligt med Microsoft att göra, så jag vill ha igång det med Ubuntu.

Hoppet är nog som sagt litet att få igång det med befintliga grejor, men som en ren Linuxövning tänker jag fortsätta att envisas lite. Jag försöker följa denna instruktion. Funkade inte enligt "We start with gpsd", så ja kör vidare med "Direct connection".

Jalking
4/27/16, 10:48 PM
#15

Yes! Funkar! Positionen hoppade direkt från USA:s östkust till Insjön på den bifogade väldskartan.
Nu gäller det bara att installera det lokala sjökortet, och sen göra om alltihopa på den dator jag ska använda "på riktigt". Testerna gjorde jag på min gamla privata dator.

Jalking
4/27/16, 11:00 PM
#16

Yes igen!
Jag blev rätt förvånad när jag via Ubuntu kunde gå in på Windowsdelen av samma fysiska hårddisk och kopiera sjökortsmappen till dropbox och sen öppna rätt sjökort därifrån.
Visste inte att Ubuntu kunde läsa Windowsdelen alls. Bra skit, det där Ubuntu! (Mycket snyggare än Windows 10 också)

Aniara14
4/28/16, 10:50 PM
#17

Tur att inte Bill Gates kan läsa dina inlägg, Jalking, då skulle han nog gråta sig till sömns varje kväll i flera veckor… 😃😃😃

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Inkanyezi
4/28/16, 10:59 PM
#18

Jag kör ju Mint, efter att tidigare ha använd Ubuntu, men det är ungefär samma sak. Jag har skrivbordsmiljön Mate, och för att understryka det har jag en skrivbordsbild med en mate.  Och visst är det snyggt, riktigt propert, ända tills jag har fyllt hela skrivbordet med filer.

Som helhet är systemet betydligt mer lättjobbat än Windows. Programmen jag använder mest har jag lagt upp startare för i paneler som automatiskt dras tillbaka när muspekaren inte dras ut i kanten. Det är snabbjobbat, och jag bestämmer själv hur det ska se ut och var mina program ska kunna hämtas. Möjligheten att ha flera skrivbord där man kan ha olika miljöer är värd guld.

Och så går det ju att köra i stort sett alla Windows-program också.

fabianlej
5/10/16, 8:16 AM
#19

Jag skulle andvända Mageia 5 eller Mageia 6… Men Mageia 6 är bara några månader gammalt och fungerar inte bra.  Mageia 5 Är vad jag kör. Fungerar med det mesta.

Jalking
5/10/16, 9:04 AM
#20

Dags att uppdatera läget.
Ovan höll jag på med testkörning av Ubuntu på min gamla privata Vistadatator. Ubuntu installerat parallellt med Vista, bägge fungerar.   Nu har jag fått igång tjänstedatorn med Ubuntu 16.04, men där lyckades jag inte installera parallellt utan fick göra mig av med Windows helt och hållet. Inget jag sörjer. Har alltså en väl fungerande Windowsfri tjänstedator med allt jag behöver i jobbet inklusive GPS och sjökortsprogram.

En sak funkade faktiskt inte med Ubuntu. En 11 år gammal instruktions-DVD för säkerhetsutbildning av ny besättning. Den gick inte alls att öppna. Tydligen gjord för att användas i Windows. Jag tog med W10-datorn hemifrån och fick ändra upplösningen till lägsta möjliga så gick det mesta av DVD:n att köra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: