Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1485 ggr
_Fisken
5/4/16, 5:19 PM

Raspberry

Måste ju nyttja iFokus!  Kanske inte rätt forum men ställer frågan i alla fall.
Är det nån här som är hajj på Raspberry Pi och dess hårdvara och konfigureringar?

Annons:
Record
5/4/16, 10:55 PM
#1

Jag föll för denna lilla varelse Raspberry pi 3 B.

Och har nu gjort om min tv till en fullfjädrad multimedia maskin. Enklast är nog att du Googlar på raspberry.org, men det finns många bra sidor även på Svenska.

Vad behöver du för något: En TV med HDMI anslutning ett USB-tangentbord med mus eller separat dito, nätdel som lämnar 5V o ca 2A med USB-mini sladdkontakt, ett 8GB Micro SD-kort med programvara NOBBS och Debian, (ladda ner eller köp färdigt) och så hjärtat i din anläggning Raspberry pi 3 B. Köp även med en kapsling så blir det mer skyddat ( 99.-Kr).

När du kopplat samman detta och satt in din TV till att ta emot HDMI kan du koppla på strömmen och det hela kommer fungera via en meny du får med lite inställningar.

Googla på Kjell Havnesköld. så får du mer tips!

_Fisken
5/4/16, 11:26 PM
#2

Ja, ok. Jag har installerat senaste operativet. Men ska programmera SPI-interfacet så det kan accessa ett större antal CAN.controllers. Det finns Linux-drivare men den hanterar bara två chipselect. Jag behöver typ 5 st. Därför måste jag gå "förbi" Linuxdrivaren och hantera CS0..4 själv. Men undrar hur? Vad behöver jag installera? Hur skriver jag koden?

Record
5/5/16, 9:51 AM
#3

Vilket OS har du? Om det är Win 10 IOT? kanske det går men hur får du ett riktigt SPI- interface, vilken skall ha +- 15 volt, den fordrar då yttre kretsar, det finns ju bara en spänning i Raspberry utan dubbelmatning. Kan nog ställa till det med nivåer. Har du tänkt dig en CAN-buss finns det en del med maxim-kretsar om du har pi3B-varianten.

Dina problem verkar intressanta för mig som hårvaruutvecklare, men efter bara en vecka har jag inte hunnit med Raspberryn så långt. Staten har krävt för mycket denna veckan som gått. 😃

_Fisken
5/5/16, 11:29 AM
#4

På min RPi3? Raspbian. Nyaste. 

Angående ditt sista stycke. Då är du å  jag på samma nivå men jag är mer åt mjukvaruhållet även om jag handskas med HW åxå. 
Angående CAN så har vi köpt in färdiga lab.moduler från Microchip. Dessa kort heter Maxim som sagt. Dessa moduler ska prata SPI….
Maxim-modulen pratar med +5V och RPi med 3v3. Spänningsdelare behövs på MISO….
NU har jag faktiskt hittat lämplig metod att hantera SPI med flera CS. Man nyttjar BCM2835-biblioteket. Där kan detta biblioteks CS-hantering (av de två CS) kopplas bort och man kör en egen CS-hantering via 4-5 pinnar.

Record
5/6/16, 10:39 PM
#5

Upptäckte att klockan stannar, när ja bryter strömmen det blir att lägga in en Dallas 1302 och en knappcell. En av mina första RTC-experiment, tack för påminnelsen om BCM2835, men det blir mycket att skriva om det inte finns färdigt. Tror du att "tian IOT" och MS Visual studio är ett lättare sätt ? Gäller att välja rätt väg så här i början, Microchip har jag använt i snart 40 år.

_Fisken
5/7/16, 12:26 AM
#6

Jag använder grafiska gränssnittet på RPi:n och använder Geany som editor. Inget MS Visual.
BCM2835 blir du påmind om, om du Googlar på Raspberry! Så det biblioteket är ett av två (eller fler?) som styr alla GPIO och övriga funktioner. 
Drivarna till Microchip-kretsarna är skrivna för hela tjocka familjen från MC. Sen får man anpassa h-filerna för att kompileringen ska funka  - för en Microchip-processor. Inte för en RPi. Att kompilera dessa filer i gcc onboard på RPi tycks omöjligt. Så man söka efter C-filer som passar för biblioteken man har på RPi:n.

Mkt bra att du berättade att RTC:n stannade. Det var en påminnelse som hette duga.

Annons:
Record
5/7/16, 10:39 AM
#7

I sin nuvarande form har klockan för liten tidbas, borde vara en månad, så man ser hur mycket tid man lägger på RPi'n. Kanske ett sätt att stoppa åldrandet, och glömma alla dåliga år man haft i livet. 😭 Nu blir det trädgården som kallar på hjälp. Tack för tipsen.

Kaj
5/9/16, 9:42 AM
#8

Går det att få in openpli.org på din rasberry?
Där har man verkligen gjort ett rejält jobb för att få en riktig multimedia spelare inklusive en digitaltv mottagare.

Jag kör en Dreambox 800 HD SE som jag är nöjd med. Mest för OSet OpenPLI.org som har det mesta inbyggt med snygga och lättförståerliga menyer.

Record
5/9/16, 3:04 PM
#9

#8 Kaj

Fint tips, var inne o tittade, och det borde gå att få in digitalTV, men då får jag byta till antennuttaget på TV'n där min Rasberry finns. En settopbox med tillgång till lokaloscillatorn där och sat-mottagarens HDMI till  TV'n. Men där att ju Raspberryn ?? 🤔

På Raspberryn halkade det in ett program vilket heter "KODI" men verkade inte passa mig. Men WIFI och mail-programmen är igång med POP3 till o med.

Det närmaste nu är att få till en RTC och även strömbrytare till nätdelen, när det hela låser sig, mina gamla Linux-kommandon stämmer inte längre helt, men Pi3 är intressant. Om du har alla "tillbehör" till Dreamboxen.

fabianlej
5/10/16, 8:12 AM
#10

Har också en Raspberry Pi. Men jag kan inte så mycket om det. Jag har nämligen inte så mycket tid med sånt.

Kaj
5/10/16, 8:26 AM
#11

KODI är "nya" namnet på det som tidigare hette XBMC - alltså den rip av Windows Media Center som dök upp som öppen källkod till andra enheter än Windows.

Fördelen med KODI är att den har de flesta codecs i sig, att den kan agera både media spelare och tvmottagare.
Nackdelen som jag upptäckt är att jag tycker att codecsen inte är så bra. Bilden blir lätt lite mörk och grumligt. Det skall tydligen gå att hålla på och finjustera bland inställningarna men där tröttnade jag.

De allra flesta mediaspelare på marknaden som ex XTREAMER kommer med KODI förinstallerat. XTREAMERs enheter har otroligt bra bild (jag har en äldre Sidewinder 3 som är helt otroligt bra bild på  slår det mesta jag sett) så jag antar att gänget bakom EXTREAMER har trimmat KODI rejält.

Record
5/10/16, 9:24 AM
#12

#11 Kaj

KODI är mörk o grumlig det var de orden vilket jag saknade, kanske skulle ta en titt där igen. ökade ljuset på TV'n men då blir det sämre, kanske en annan bakgrundsfärg? får ta det efter mina planerade saker. Kanske finns det fler som har tips i tråden?

Record
5/11/16, 8:42 AM
#13

I mitt sökande efter kretsar o tips till Rpi, fann jag att jag fått en applikation från Maxim i mars i år, för att förbättra ljudkvalitén. Men även Codec tips.

http://app.ic.maximintegrated.com/e/es.aspx?s=248385305&e=12049&elq=683457c80df6404dab64ac7ec9e51c22&elqaid=684&elqat=1&elqTrackId=110420dfe31043bfa5c11f2525ef2fb2

Annons:
Record
5/18/16, 9:44 AM
#14

Hur är det räcker tipsen på vad man kan göra med en Raspberry pi?

#_Fisken

Nu kan du se vad dina mätplatser gör, genom att ansluta en kamera, och sedan skickar du bilden till en 3D-skrivare för utskrift. Och allt kan du följa från dina andra nätverksplatser, verkar det vara att begära för mycket, så är det faktiskt sant.

http://octoprint.org/download/

Det får bli ett framtida projekt för mig, tiden räcker inte till. 😃

_Fisken
5/18/16, 10:44 AM
#15

Jodå. Det finns mkt på internet. Både här o där. Men jag fick systemeringshjälp av en fd. kollega och det blev lixom en ketchupeffekt av det. Då visste jag hur jag skulle lägga upp projketet. Så nu rullar RPi:n på med både SPI, CAN och webserver+PHP.  Just nu ska jag till och lära mig filhantering i PHP….

Upp till toppen
Annons: