Annons:
Etikettwindows
Läst 2152 ggr
thenameless
2016-05-08 12:49

Outlook 10 eller Razor?

Jag uppgraderade till WIN 10 när jag köpte ny dator för ett tag sen.

Det är mycket jag är mindre nöjd med i det programmet. Men mitt största irritationsmoment är att jag inte kan skapa mappar i Razor eller vad de nu e-postprogrammet.

Någon här som vet om det går och hur i så fall?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Kaj
2016-05-09 09:29
#1

Jag vet inte vad Razor email är för något så där kan jag inte hjälpa dig.
Däremot ingår ett gratis e-postprogram i Win 10. Du hittar det från starmenyn under brickorna och den heter e-post.
Där kan du smala alla dina epostadresser om du vill. Du kan lägga in webbaserade e-postkonton likväl som vanliga e-postkonton ex Outlook eller annan leverantör som du har.

thenameless
2016-05-09 10:03
#2

Det är den jag menar. jag har lagt in mina e-postkonton där från hotmail. när jag importerade dem komma alla undermappar med så jag behövde inte skapa några nya.

Däremot när jag lade till min gamla huvudadress hos min förra  leverantör där min e-post ligger kvar. fick jag inte med mina mappar troligen för att de låg lokalt på min hårddisk?

Så jag har försökt skapa nya mappar i win 10 mail (som jag trodde kallades Razor) Men det går inte. 

Kan du eller någon annan här hjälpa mig?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Kaj
2016-05-09 11:42
#3

Jag tror faktiskt inte det går att skapa nya mappar i WIN 10s epost app.

Anledningen är Win 10 e-post appen bara är ett skal (presentatör) till din riktiga e-postleverantör. Så om du vill ha med nya mappar så skall du gå till din riktiga e-post leverantör - ex Hotmail, Outlook.com, Telia, Gmail eller vad du nu har.
Där skall du skapa dina nya mappar och då bör de rimligen dyka upp i din Win 10 e-post app efter att du synkat för nya mail.
Som default lägger Win 10 e-post appen inte upp dessa mappar så de syns direkt (kallas favoriter) utan där ligger bara inkorgen, sänt och utkast (har jag för mig). Men precis under dessa har du en länk som heter Mer… klickar du på den ser du de andra mapparna också. Vill du ha några av dessa synliga direkt som favorit under ex inkorgen så högerklicka på den mapp du vill ha lagt till favoriter och välj lägg till favoriter. Nu bör den m appen också synas där du nu ser inkorgen och de andra förinställda favoritmapparna.

Record
2016-05-09 15:44
#4

Gör inte som ja gjorde, hämtade WLM 2013 (Windows Live Mail), där det går fint att få med sig mail o adressbok mm från äldre Win7. Tyvärr så är det ett fel i detta vid Win10 som gör att "Bifoga och Ämne-raderna byter plats vid "Skicka" med resultat att allt låser sig.

Ja hann dessutom hämta min Gmail-adress till min ISP Telia automatiskt överför post till min POP3 där.

I veckan fick jag ett hotbrev av Telia att de höjer månadsavgiften nästan 100%, med ett löjeväckande erbjudande om mer skit därifrån. Skulle givetvis gjort tvärt om, lämnat hela Telia, och mina gamla mailadresser där, men de vet de att ja inte kan.

Men Gör !

Nu gör vi som Kaj visar , går till apparna o vidare till mer, där ja samlar mina olika adresser, det ger bättre frihet att enkelt ta bort de man inte kan ha. Men vem synkar man med?

Kaj
2016-05-10 08:31
#5

#4 du synkar med den mailserver som ditt riktiga konto ligger på. Dvs det blir en synk per konto.
Jag tycker du bör överväga att säga upp Telias konto trots allt. Jätte jobbigt om man har delat ut adressen till en massa samt även registrerat den för ex banktjänster od.
Men det är nog bara att ta smällen nu.
Att köra epost gratis över molnet är så klart det bästa. Telia och andra försöker så klart kräma ur dig så mycket de kan för de vet att de flesta tycker det är jobbigt att byta.
Precis som med bankkonton. Inte så himla enkelt att byta bank för existerande konton har man ju lite här och där med autogiro od.

thenameless
2016-05-10 10:49
#6

#3 Så om jag förstår dig rätt? Så menar du att jag skall logga in på i det här fallet Glocalnet online mail och där lägga till undermappar innan jag testar att installera den på win 10 mail igen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Kaj
2016-05-10 14:52
#7

#6 - jag du måste först lägga till mapparna i Glocalnet. Du behöver inte ta bort och lägga till kontot i Win 10 epost appen utan har du redan lagt in den där så räcker det med att du ör en synk efter nya mail så skall mapparna dyka upp OBS! att du måste klicka på länken vid Flera…. för att se mapparna och därifrån kn du om du vill högerklicka på en mapp och välja lägg till i favoriter för att se dem direkt.

Kaj
2016-05-10 14:59
#8

För att förtydliga lite.

Epost appen i Win 10 är alltså INTE en epostleverantör utan bara ett skal som kan visa dina mail hos en eller flera epostleverantörer - ex Telia, Glocalnet, BBB, Comhem, Gmail, Hotmail, Outlook etc …

Vill du ha en annan epostleverantör än Glocalnet så kan du signa upp dig hos vilken leverantör som helst och sedan lägga in dom i Win 10 appen.
Det finns ju även många gratis tjänster som ligger i molnet som du kan använda. Microsoft har sin Outlook.com (har en egen snabbkonfigurering i Win 10 epost appen) men du kan även ta Googles Gmail och ja i princip vilken leverantör som helst. Alla dessa kan du sedan lägga in i Win 10 epostappen så kommer den hämta hem dina mail och visa på din Win 10 dator. Du kan även sända mail därifrån.
Men vill du ändra inställningar som ex skapa och ta bort mappar då måste du alltid gå in på den riktiga epostleverantörens sidor för att göra det.

thenameless
2016-05-10 20:08
#9

Ok tack jag ska testa det. Jag trodde att outlook 10 var ett program precis som tidigare outlook express som jag använde på min gamla dator

Men jag ska logga in på min webmail om nu Glocalnet släpper in mig? Jag har bytt leverantör till Tele2. Men de hade slut på adresser eller serverutrymme så jag fick bli kvar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Kaj
2016-05-11 08:49
#10

Nej tyvärr inte lika som Outlook express eller vanliga Outlook. It is wht it is.
Det är ju samma i anra liknande appar. Du kan ex inte skapa mappar i Androids epostprogram heller.

thenameless
2016-05-12 08:13
#11

Det här med appar är ett otyg. Det med "molntjänster" ör ju en bluff folk verkar ha gått på. jag vill helst inte spara något på MS mfl servrar.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Kaj
2016-05-12 09:09
#12

#11
Du måste skilja på appar och molntjänster. Det är två helt olika saker.

Appar är ingenting annat än ett annat namn för det som tidigare kallades PROGRAM.

Molntjänster är tjänster som du kan köra utan att ha installerat program eller appar på din egen dator. Du låter således någon annan ta ansvar för tjänsten och dess säkerhet (inklusive backup od) och du använder bara funktionaliteten.

I princip kan man säga att man i alla tider har haft e-post som molntjänst. Utom för de personer som själva hemma satt upp en egen domän och satt upp en egen e-postserver och sedan kört sin e-post därigenom. Skulle tro att detta inte har varit mer än någon handfull personer som gjort det då det är hiskelikt dyrt för att köra en e-posttjänst bara för sig själv.
Alla andra har köpt e-post konton från någon leverantör - ex Telia, BBB, ComHem etc etc. Dessa har då varit moln-tjänst leverantörer för det är där som din e-post ALLTID legat.
Att du har haft ex Outlook på din egen dator innebär inte att du kört e-post tjänsten själv. I Outlook har du fått konfigurera vilken e-postleverantör (moln tjänst) du har. Du har även fått ange vilken av deras servrar du skall använda för utgående och inkommande e-post.
Outlook har sedan bara etablerat en kommunikation dit för att hämta e-post och sända e-post. Men själva tjänsten har ALLTID legat hos dessa leverantörer. Outlook kan inte själv agera e-post leverantör utan det krävs alltid en riktig e-post tjänsteleverantör för att det skall fungera.
Desamma gäller ALLA andra E-post program, och appar som man har på sina datorer.

thenameless
2016-05-12 09:25
#13

Okej tack för den informationen. Det var ungefär så jag tänkte det. Men  iom att man inte kan göra något vesäntligt i detta nya msmail/outlook trodde jag att den låg helt på deras server? förutom just då det kosmetiska med in mappen typ.

Varför det har blivit trendigt att säga "App" istället för program hänger väl ihop med smartmobilens framväxt? mobilmänniskor gillar inte Svenska

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Kaj
2016-05-12 10:39
#14

#13 appar var väl Apple som började med. Sedan hängd Android på tåget.

Sist kom Microsoft som tog begreppet lite längre. Numer kallar MS allt som har en viss funktionalitet för appar (apps). I SharePoint ex kallas även dokumentbibliotek för apps

Record
2016-05-12 14:17
#15

Valet för mig var enkelt, när det gäller ISP. Det jag behöver har jag för att gå förbi genom något som heter "Packet Radio" ett paketförmedlande nät som täcker hela världen via min signal och utrustning. Sista biten till översättning av mailadress hittade jag på nätet. Programvara finns för Windows alla versioner. Via ett Kantronics KPC3-modem.

http://www.qsl.net/sv2fta/software/packet_soft.htm

Således mycket billigare än Telias ISP förslag.

thenameless
2016-05-13 12:40
#16

Jag testade att skapa mappar i min webmail det gick men de dök inte upp i min dator? fast jag måste troligen pilla lite mer och kanske ringa supporten igen för jag försökte ta bort allt men det gick inte så jag jobbade vidare på den som blev kvar… idiotiskt det här.. jag känner mig ju inte motiverad att uppgradrea min andra dator direkt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2016-06-17 12:32
#17

Nej jag installerade mejladressen igen och inga undermappar jag skapat på webbmejlen tankades ner nät jag nu fixade till kopplingen. Några förslag?

Det är riktigt irriterande att inte kunna sortera de mejl jag vill spara.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Kaj
2016-06-17 14:24
#18

Du vet väl att du måste klicka på ikonen fler mappar i Windows 10 eposten innan du ser andra mappar än inkorgen?
Den är längst ner i epostprogramet efter de synliga mapparna på aktuellt konto

thenameless
2016-06-17 23:31
#19

Ja ja men där finns bara ut in, skickat, borttaget och utkast.

Jag vill kunna lägga till en mapp för ex: Kaj

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Record
2016-06-19 11:32
#20

#19

Se efter om du har fått/har Outlook.com i din dator, där hittade jag samma som du beskriver i #16 efter arkiveringen i Web-mailen/mappar.

Annons:
thenameless
2016-06-19 22:28
#21

#20 I min programlista heter det bara "Epost" inte outlook? så jag antar att det är kanske bara MS mail?

Får ta mig samman och logga in på webmailen och försöka hitta det där arkiveringen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Record
2016-06-19 22:58
#22

I Din "app" som heter E-post samlar du dina mailhanterare, såsom Kaj visar i #12.

ex.v Gmail, Outlook, Windows live mail, mfl.

Har upptäckt att Chrome hanterar mail lite annorlunda, men har inte hunnit undersöka detta. 🤔

thenameless
2016-06-20 23:34
#23

#12  Ok det ligger ju på datorn  de flesta mejlen. Men det har du  nog rätt i? Jag har två hotmejl adresser inlagda samt min glocalnet mejl. Men bara min Glocalnet vägrar att ladda ner mina mappar eller skapa nya? Eller ja jag kan inte skapa nya mappar för hotmejaddresserna men de som fanns laddades ner iaf

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2016-07-06 10:06
#24

Okej nu har jag testa lite och lyckats få fram lite  fler "favoriter" i min glocalnet adress i e-post klienten i tian. Tack för de tipsen.

Nu undrar jag bara hur man synkroniserar? så att jag förhoppningsvis kan få ner de mappar jag skapade  på glocalnets server?

Jag hittar inte Synkronisera helt enkelt. Tack

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

thenameless
2016-09-19 10:26
#25

Är det ingen som vet om man kan "Tweaka" till mail i win 10 på något vis? Det har ju kommit en massa uppdateringar och buggfixar. 

Kan man inte på något vis lägga till mappar till min glocalnet adress??

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Kaj
2016-09-19 11:43
#26

#25 - För att se mappar krävs väl att du har fått in ett mail i en mapp på glocalnet (dvs ett olsäst mail som ligger i den mappen). Därefter när du synkar din Win 10 E-post skall mappen rimligen uppdateras och komma med in i Win 10.
Så gör den för mig ivf och jag har inte gjort någon tweakning.

Pröva att sända ett mail till dig själv och antingen skapa en regel som flyttar den till din mapp (via Glocal nets interface) eller flytta mailet till din undermapp manuellt INNAN du läst mailet. På Glocalnet sidan skall du nu se att du har ett oläst mail i din undermapp.
Synca nu din Win 10 e-post klient och se om din undermapp nu dyker upp.

Kom även ihåg att det är på Glocalnet sidan du måste ange om lästa mail skall sparas på Glocalnets server och inte synkas med andra e-postprogram längre.
Det är en vanlig miss många gör att man bockar i att så fort ett mail är läst via epostleverantörens mailprogram (Glocalnet) så kommer dessa inte att syncas vidare till andra e-post program (ex Win 10 e-post)
Hur du ställer in detta för Glocalnet vet jag inte för jag har aldrig haft dom. Men om du aldrig läser dina mail via deras webinterface utan bara via ex Win 10 eller din mobiltelefon så bör alla mail som kommer in gå att nås från din Win 10 klient.

Kaj
2016-09-19 11:56
#27

Sedan kan det vara så att du i din Win mail klient bara sagt till att synca de senaste 2 veckorna (tror det är standard inställningen) - då får du så klart aldrig äldre mail
Det kan du lösa genom att ange en annan syncperiod t ex vilken tid som helst alltså alla mail oavsett ålder
https://support.office.com/en-us/article/Resolve-sync-issues-in-Mail-and-Calendar-apps-in-Windows-10-0dd86c69-18f3-4f73-9d3d-375bdc9c3e34#bk_oldmsg

Som jag nämnt tidigare. Du kan INTE skapa eller ta bort mappar i Win 10 e-postklienten utan det måste du göra via din e-postleverantörs interface. Win 10 epostklienten är bara ett skal - den är inte som ex programmet Outlook där man kan göra det men Outlook kostar ju pengar och ingår i Office 365 suiten (649 kr per år för alla office programmen)
http://winsupersite.com/windows-10/how-manage-email-folders-windows-10-mail-app

Annons:
Upp till toppen
Annons: