Annons:
Etikettwindows
Läst 2415 ggr
beem
2016-05-10 17:46

Recovery image

Jag läste en artikel i PC För Alla  och började kolla hur det ser ut i min dator.

Jag har tittat igenom datorns  lagringsutrymmen för 

C:  Den här datorn

E: Datadrive 1

 D: Recovery image

När jag kollar på D: recovery image använder  jag 10.7 GB av 12.2. 

Det består av  478 MB systemfiler och reserverat utrymme. Dokument 172 KB och Annat 10,2 GB.

Dokument sparar jag alltid på E:. Dokument på D: - vad är det ?

Känns som det snart är fullt. Hur kan jag påverka det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Kaj
2016-05-11 08:51
#1

D Disken ska du inte bekymra dig om. Den blir inte mer full än så för det är din återställnings disk.
Du skall aldrig lagra egna filer på den disken. Den är het och hållet till för Windows själv.

beem
2016-05-11 09:52
#2

#1 Skönt att höra. Jag blev orolig då jag tyckte den börjar bli full. Jag lägger aldrig något där.

Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2016-05-11 15:37
#3

lite mer klargörande om en D - disk

när man köper en dator från en leverantör där Windows ingår brukardom oftast skapa en system recovery partiotion. På denna lägger man en ursprungskopia av Windows så att man alltid skall kunna göra en systemåterställning till ett läge som datorn var å man köpte den.

leverantören gör då så att man delar upp den interna hårddisken i 2 partitioner. En som heter C där man installerar hela Windows och dess komponenter samt eventuella program som följer med datorn. 
Sedan skapar man en mindre partiton som man brukar ge bokstaven D. Där lägger man en "ursprungkopia" av Windows och datorns program såsom den ser ut vid leverans. Om något skulle strula till det på in dator kan du genom att välja att göra en systemåterställning (eller farbriksåterställning) få tillbaka datorn till samma skick som den var vid leverans.

Så din dator har alltså inte 2 diskar vid levereans utan det är bara en fysisk disk som delats upp i 2 stycken logiska partitioner.
Dt är klart att du ka ta bort hela D-diken om d vill och då få ut ytterligare 12,2 gig till C disken (jag rekommenderar inte att göra så dock för du kan då inte återställa datorn - jo om du själv skapar en systemåterställningsskiva eller reparationsskiva som du sparar på ex ett usb-minne förstås).
För att slå ihop eller splitta partitioner måste du använda ett speciellt program som kan "slå ihop eller splitta" diskarna till en disk igen. Det finns flera gratis program som gör detta- ex partion magic - googla på "free partion programs"
Det går även att göra direkt i Windows men är lie mer pillrigt och om du gör det på C disken förlorar du allt data så ha då en system recovery skiva/usb mine berett innan.
Gratis programmen jag nämnde ovan klarar oftast av att splitta och slå ihop även C disken med Windows operativsystemet igång utan att du förlora något data,

beem
2016-05-11 16:22
#4

#3 Det var en bra förklaring. 

Jag tror det får vara som det är………än så länge i alla fall.

Tack för din hjälp.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: