Annons:
Etikettövrigt
Läst 1659 ggr
Sollar
5/14/16, 11:41 PM

Hopplöst fall?

Jag köpte en ny dator för ett år sedan, redan förra sommaren när jag var inne i affären sa jag att datorn var seg och låste sig och så men de avfärdade bara det.

I vintras bytte jag bredband till fiber och i samma veva började datorn att krascha, efter knappt en månad ringde jag och felanmälde mitt internet, de letade efter problem men hittade inget, stadsnätet letade också. Så började jag undra då om det var datorn det var fel på så lånade en annan dator, satte i sladden och visst funkade nätet. Så åkte in med datorn till affären, de vägrade ta den, garantin gällde inte sådant sa de, jag sa att jag har ju försäkring på den men den gällde inte heller sa de. (Vad har försäkringen för någon mening?)

Iaf så lämnade jag datorn privat till en kunnig som tillslut efter att försökt hitta problemet gjorde en fabriksåterställning på den. Åkte in till affären igen med den och denna gången tog de emot den iaf. Fick tillbaka den för några veckor sedan, de hade bytt moderkortet på den. Den var iaf snabbare och verkade funka bättre, men dagen efter kraschade den igen. Sen gick internet igen, fast det kom tillbaka, och så kraschade den igen. Så in med datorn igen, de behöll den några dagar och så fick jag hem den igår. När jag satte på den såg jag att de har tagit bort Windows 10 på den, jag gillar inte Windows 10 eftersom en del saker inte fungerar, så det hade varit ok, om det inte var för att det nu är windows 8,1 på den. Och jag hatar verkligen det, titt som tätt kommer det upp svarta rutor med datum och ikoner, typ start, och ibland så växlar ju hela skärmen till en helsida med enbart olika appar. Så jag stängde av datorn igen och har inte satt på den igen.

Finns det något man kan göra åt detta? Ska det vara såhär verkligen? De säger att det ska vara en bra dator men…

Annons:
kim1980
5/14/16, 11:59 PM
#1

Otur med teknik ofta. Det har jag. Men är inget proffs. . Så det kan bero på det.. Frustrerande är det.. Själv har jag med motgång med data mobil. . Har inte lika lätt med inlärning. Men har blit bättre. . Det är ju alltid nått..

Inkanyezi
5/15/16, 12:16 AM
#2

Det är ju svårt att avgöra om du eller datorn är något hopplöst fall, med ledning av din berättelse. Jag gissar att inte vare sig det ena eller det andra är särskilt sannolikt. Datorn funkar troligen så som den är konstruerad, och om du vill lägga manken till och få den att fungera på bästa sätt, kan det säkert också gå.

Däremot är det ju omöjligt att veta någonting om vilka prestanda datorn har, och om de svarar mot din användning. Om du bara har den till att använda nätet och den har rimligt med minne för att vara ett år gammal, borde det inte vara några problem, inte heller om du använder da vanligaste nyttoprogrammen. Det är så klart en helt annan sak om du har tänkt använda den till spel.

Vad har du för erfarenhet av att arbeta med dator? Uppenbart skrev du ju ditt inlägg på en dator, och vilken var det?  (en annan dator i ditt hushåll?)

Om du nu ogillar vissa Windows-versioner, vilket operativsystem föredrar du, och varför? Vilka program använder du? Har du provat någon av alla enkelt installerade Linux-versioner som kan köras utan att installeras?

Själv har jag kört Linux hemma de senaste tjugo åren och nära nog helt sluppit Windows de senaste tio åren. Under den tiden har det hänt otroligt mycket med användarvänligheten. Numera är det lättare att installera än Windows var under motsvarande tid, och jag har faktiskt aldrig haft en enda systemkrasch annat än när hårdvaran gav upp vid ett tillfälle.

Så du avgör ju själv om du är ett hopplöst fall. Klart hopplöst är det ju om du bestämmer dig för att aldrig starta datorn igen. Men det kan å andra sidan vara ett gott tecken på att du inte alls är ett hopplöst fall. ;-)

kim1980
5/15/16, 12:38 AM
#3

Oj. Mer har syrra som är duktigare. . Har liksom inte lärt mig det vanligaste en.. Förmodligen för är osäker. . Nä har svårt med teknik värden.. Är lite pinsamt problem. Sent utvecklad. El tog sån tid innan fick rätt hjälp för min ADHD. Hade inte klarat det jag gör nu ens liksom sån enorm skillnad är det.. Sen är både mobil och dator. Hade önskat haft nån be om hjälp..

kim1980
5/15/16, 12:40 AM
#4

Förre drar syssla med det jag kan . Så länge inte har lugn en som kan lära en..

kim1980
5/15/16, 12:46 AM
#5

Jag har införskaffat mig MP 3 . Men en inte fåt nån som har tid göra det till samman. . Dvs har kontakt person som har ständig otur på sitt privat liv.. tacke vare hon är öppensinad så har jag tålamod en så länge hålla ut..

Sollar
5/15/16, 1:01 AM
#6

#2 Det jag gör på datorn är facebook, iFokus, kolla mejl, youtube mest, inga skumma grejer. Spelar på zylom. Har aldrig haft några problem innan med någon dator. Denna nya datorn skulle vara väldigt lik den jag hade innan vilken funkade perfekt tills den blev vattenskadad, hade aldrig några problem. Det var windows 7 på den.

Jag menade såklart om datorn är ett hopplöst fall. Jag kan inte mycket om datorer men vet ju att den ska klara av internetuppkoppling och den ska inte krascha stup i kvarten. Men de som kan datorer säger ju att det är fel på den, den fungerar inte som den ska, den är slö och kraschar, men det verkar ju  vara svårt att lösa problemet.

Jag har lånat min mammas gamla dator, den är 6-7 år gammal och kostade drygt 3 000:- ny, och den funkar bättre än min.

Annons:
kim1980
5/15/16, 1:12 AM
#7

Ok. Tänker ofta är hopplöst inte klara som min syrra gör.. den gåvan har inte jag.. Inte skriv proffs heller. Men är rätt smart illegent på massor annat. . Men kan vara för det frustaskon . Nä samma här . Fast tänkt krångla med ladda ner musik å så. Men är inte så bara för min del.. Höst vinter orkar jag med sånt då jag tänker bättre då . Värmen gör en arg .

Inkanyezi
5/15/16, 1:12 AM
#8

Datorn som inte funkar så bra, är det en skrivbordsdator eller laptop, och vilken modell handlar det om? Hur mycket minne har den, och vilken processor?

När den kraschar, hur kraschar den, och får du något meddelande?

Sollar
5/15/16, 1:29 AM
#9

Det är en HP, laptop, kostade nästan 8 000:-. det är typ så mycket jag vet om den. Sen när jag fick hem den förra gången var den ju fabriksåterställd och det enda jag hann göra var att kolla FB, iFokus och YT, har jag för mig, så kraschade den igen, så det är inte så att den blivit full liksom. När den kraschar blir skärmen svart och det enda jag kan göra är att trycka på avknappen. Detta är ju vad jag kallar kraschar iaf, killen som försökte fixa datorn först sa att den kraschade under fabriksåterställningen, vet inte hur. De säger att det ska vara en bra dator egentligen, men de säger att den inte funkar ordentligt, och nu går det ju tydligen på garantin, haft den inne 2 gånger nu på garantin. Killen jag lämnade datorn till privat först jobbar med att fixa datorer och han sa att han trodde det var ett måndagsexemplar tyvärr.

kim1980
5/15/16, 1:29 AM
#10

Huv ja du det är sån här stationär vanlig alltså.. HP Pavilion slimline inte just nu surf på laddat. Mest blir bekvämt köra Samsung mobilen.. Den behöver städa den göra om allt lite nervöst sådant. .

kim1980
5/15/16, 1:52 AM
#11

Men som sagt mer att mobilen slukar ström.. Datan är seg . Uppdatera virus skydd gratis tycker jag är svårt hur som helst. .

[VSK]
5/15/16, 10:37 AM
#12

En hyfsat ny dator för 8000:- skall absolut inte ha några problem med dagens internet (hastighet och tungdrivna sidor). Windows är gjort för att "vem som helst" skall kunna använda det. Köper man märkesdator så är det bara en formulering vid start (fylla i lite info mm) innan Windows är färdiginstallerat och klart. 

Snarare som så, så skulle jag googla på aktuell dator och se vad forum har att erbjuda. Kan vara en dator som har mkt strul med nån hårdvara, tex nätverkskortet. Sen uppdatera alla drivrutinerna. Oftast så kommer man långt med att uppgradera drivrutinerna för grafik, ljud och nätverk. Givetvis skadar det inte att uppgradera drivrutinerna för chipset.

Kolla oxå så att allt viktigt i Windows Update är installerat. Märkesdatorer (speciellt bärbara) brukar få med en del drivrutiner via Windows Update. 

Eftersom moderkortet är utbytt så får man hoppas de satte dit bra kylpasta för det är nåt som märkesdatorer brukar har dålig kvalitet av. Och då går de varmare. 

Min bärbara är väl säkert tre år gammal, kanske fyra (Sony Vaio Pro 13) och den har endast 4GB arbetsminne, men det funkar alldeles utmärkt då jag har den som surfdator. Googlar man på denna datorn så är det många som haft problem med den, men jag känner inte igen mig speciellt mkt där. Windows 10 på den sen det kom.

Ts, kolla om det finns nyare firmware till BIOS att flasha. Ditt problem kan ligga där kanske. Är inte speciellt ovanligt att nyare firmware åtgärdar en hel del fel. Det är absolut inget svårt att flasha själv. Se bara till att batteriet är fulladdat och att laddkabeln sitter i. Vet ej hur det är med din dator, men vissa tillverkares flashprogram kollar så att datorn har extern strömkälla, samt att batteri är laddat innan flashprogrammet går vidare.

Men som sagt. Googla på din datorns modell och se vad du kan hitta för slags information.

Vi har haft två generationer HP laptop i hushållet, aldrig mer. För mig betyder inte HP Hewlett Packard, utan Helvetes Produkter.

kim1980
5/15/16, 11:12 AM
#13

Oj Tack. . Jag är efter hand inte nöjd med valet. Men ADHD har förmåga misslyckas innan medicinen gör sitt jobb tar tid.. Så i dag så skulle valet vara helt annat .. Men även nya saker kräver inlärning. . Men du verkar vara duktig som sagt märker jag så pass du klarar dig menar jag ) Har även förut lämnat in. Men är lotteri vad en gäller . Är mer oftast killarnas bord.. Menar den här datan har är min första är några år gammal. . Men vist lite fix så löser det säkert. Men nu mobilen prio när väll får den motivationen pila runt klura.. mun hjärna är sirap i visa saker . Troligen för prioterar annat balansera upp .. Som har med annat ämne dator teknik. Men just den tråden stör i en.. Då blir ingen bra om min hjärna är nån annanstans en fokus på el pyssel. . Mycket lagt på hög då blir det mycket tankar. Men diggar musik cyklar badar med för även det med städning i mig . Då blir lättare lyckas. . Men du är go hjälpsam verkligen . Låter lätt . Men lustiga är att allt kostar när jag försöker. . Syrran har installerat in poppis virus skydd som inte vet namnet på nu.. Lada hem app är jag som anser tar stor plats. . Då det blir segare.. .vart deta rörigt inlägg. . Men står för den jag är i alla fall )

Annons:
[VSK]
5/15/16, 11:35 AM
#14

#13

Duktig å duktig. Allt är relativt. Höll på en hel del med datorer och brandväggar mm förr i tiden men nu orkar jag liksom inte he he. 

Du kanske skall visa din syster den här tråden så kanske hon får lättare att felsöka. Det är ju ingen idé att du försöker göra det om du har svårt med koncentrationen. Bättre be om hjälp då. Man skall alltid stressa lugnt. Är lätt man blir stressig och sen till slut så tappar man tålamodet när nånting strulat länge.

kim1980
5/15/16, 11:44 AM
#15

A ja vet men är envis vill ju så gärna lära mig. Men när jag är på rätt humör harmoni. . Men a . Min syrra bor inte runt hörnet. Sen fins det telefon. Men alla är inte pigga på distans stöd. Men du var lagom ! ) Ne alla har sina upp ner dalar. Men för det så har du gåvan in bygd i dig..

[VSK]
5/15/16, 11:47 AM
#16

Tack 🙂

Sollar
5/15/16, 11:51 AM
#17

#12 Tack, jag tänker väl också att datorn ska klara av det jag gör på den, har ju aldrig haft några problem med tidigare datorer. Men den fungerade inte ens riktigt från början. Jag installerade den inte själv från början heller eftersom jag inte kan något om datorer. Nu har den ju varit inne flera gånger och kollats och lagats och det har grejats med den. Denna gången har jag inte ens kollat om den är riktig nu eftersom jag hatar Windows 8,1. Lär ta tillbaka den till affären igen, jag vet inte varför de la tillbaka det. Men jag orkar inte börja om på datorn om och om igen, så den förblir avstängd just nu.

kim1980
5/15/16, 11:54 AM
#18

Varsågod jackpåt är inte var Dag man får det. Oftast för folk ska klanka ner på det man vill balansera upp. Så är du 5 ★★★★★ stjärnigt så här lagom till lunch tid hehe ) till dig i Från mig )

[VSK]
5/15/16, 12:15 PM
#19

#18

Forum är ju till för att söka information, söka hjälp och även ge hjälp. Tyvärr så finns det alltid folk som skall klanka ned på en människa.

kim1980
5/15/16, 12:19 PM
#20

Ja för jag lyckas rest mig vill ge nu . Men dem blir ställda. . Försöker vända på det som jag som mobbar. När dem själva el frysa ut.. Men stör mig att sprids skräp dynga som kan sabba folks tankar osäkerhet som är anonyma vilket sett är vanligt. .

Annons:
kim1980
5/15/16, 12:30 PM
#21

Du vill du skifta nr ? Är öm tå vara starkare liksom. . Det är så att så långt gånget här problemet. . Dvs alla får inte ha åsikt. . Dom solar ut det passar dem.

Sollar
5/15/16, 12:38 PM
#22

Kim1980 jag förstår inte riktigt, har du liknande problem som mitt med din dator?

kim1980
5/15/16, 12:41 PM
#23

Alltså faktum är den här sidan motarbetar mot sig själva . .. Trotts jag följer lagar regler. Men dem själva pallar inte sanningen . Dvs dem gör bara när det passar dem. Helst trycka ner tydligen. . Så tala i telefon är lättare . Har du i mot det ?

kim1980
5/15/16, 12:59 PM
#24

Svarat på meddelande så blinkar nog hos dig P

Sollar
5/15/16, 1:35 PM
#25

Jag förstår faktiskt inte vad du menar nu.

[VSK]
5/15/16, 1:43 PM
#26

#25

Antagligen pm.

Inkanyezi
5/15/16, 1:45 PM
#27

Kanske du skulle titta på om du har några PM?

Jag blev faktiskt lite road av de två parallella världarna som uppenbarar sig i den här tråden, som kanske inte har så mycket med din dator att göra.

Det enklaste sättet att ta reda på om det är fel på datorn är faktiskt att prova att köra den från en "Live-CD" med en Linux-distribution. Då kan man se om allting fungerar som det ska, och det finns också ett par testprogram för att kolla datorns minne och skivan. Det för datorns minne kör ju också processorn, och det jobbar på en låg nivå. Om det kraschar, så är det fel på datorn.

Med Windows 8 måste man stänga av datorn via kontrollpanelen för att kunna starta från en CD-ROM, och man kan behöva gå in i datorns BIOS SETUP för att ställa in den att starta från skiva (eller USB-sticka om man inte har CD-station).

På HP brukar det vara F10 när datorn startas upp för att komma in i SETUP, men det är blockerat om man har Windows 8 eller senare, så att man måste göra en total nedstängning av datorn för att komma åt inställningarna.

Jag tänker mig att datorn faktiskt kan vara hel och fungera som den ska, men att det är något strul med systemet. Det kan bero på drivrutiner, som har nämnts tidigare, men det finns många skäl till att datorer kan krascha. Om du inte har fått något systemmeddelande kan det vara ett hårdvarufel, och i så fall kanske mest troligt ett felaktigt minne. Det kan få datorn att gå ner utan att lämna felmeddelande, men normalt vid en krasch får man s.k. blåskärm, vilket innebär att en fellogg har skrivits. Där går det ofta att spåra vad som gick fel.

Annons:
kim1980
5/15/16, 1:45 PM
#28

Inte lärt mig det där en..

kim1980
5/15/16, 2:03 PM
#29

Jösses vad du är klok kille.. Jo jag kan faktiskt förstå hur du menar faktiskt P ) Plötsligt händer det ! Nån nyhet som trillar ner som det vore o väntat besök !

Sollar
5/15/16, 2:15 PM
#30

#26 och#27 jo jag förstod såklart biten om pm men inte resten i t ex 23, och jag vet inte varför jag skulle ringa upp och prata om saker som inte har något med datorer att göra. Angående datorn så känner jag mig bara så trött på det. Kommer att åka in och fråga varför de har lagt tillbaka 8,1 och om de kan ändra tillbaka det utan att datorn går sönder igen. Har bara varit problem sedan starten med den.

kim1980
5/15/16, 2:22 PM
#31

Jag menar bara att blir lättare få det gjort. Sen så tvingar jag ju inte. Utan fråga . Nä sån data nörd är jag inte knappast du.. Det där din fördom. . Det upp till dig ha det .. spelar aldrig ens liksom.. mer en musik.

Inkanyezi
5/15/16, 2:28 PM
#32

#30 Det har blivit rätt rörigt i tråden, men jag kan i alla fall komma med ett par rätt så kvalificerade gissningar.

Du skriver "lagt tillbaka" Windows 8.1, och det kan ju handla om att det är vad datorn levererades med. Då borde det också finnas drivrutiner som funkar till bitarna som ingår i datorn. Om den ändå kraschar är något så klart galet.

Men - det framgår ju inte av vad du har skrivit här, vilket system du helst vill ha på datorn. Om det inte är Windows 8.1, vad är det i så fall du vill ha? Själv har jag övergivit Windows sedan länge, eftersom det är för mycket strul. Men jag har haft väldigt goda erfarenheter med både Windows 2000 Professional och Windows 2003, som faktiskt har fungerat mycket bra under den tid jag hade dem på jobbet.

Så vad vill du egentligen att den där datorn ska köra, och följdfrågan då är så klart om den datorn kan köra systemet du vill ha. Det glappar ju någonstans, och du kanske helt enkelt sätter ribban för högt? Den kanske inte har drivisar för Windows 10, och då är det ju inte mycket idé att lägga på det systemet.

Om det inte är något fel på hårdvaran finns säkert flera system som går alldeles utmärkt att köra, men om du är låst vid att det ska vara en viss variant av Windows, kanske det bästa är att skaffa en annan dator, om det är så att den helt enkelt inte är anpassad för det system du vill ha?

Sollar
5/15/16, 5:38 PM
#33

#32 Det var såklart 8,1 datorn levererades med, men säljarna rekommenderade starkt att byta till 10 istället. Och datorn var dålig redan innan bytet till 10. Hade jag fått välja fritt så hade jag velat ha windows 7 som alltid fungerade problemfritt för mig. Men det känns liksom inte minsta troligt, utan jag tänker mig väl 10 då istället. Gillar inte 10 men det är bättre än 8,1 iaf.

Inkanyezi
5/15/16, 5:59 PM
#34

Det första man borde kolla är nog om hårvaran funkar bra.

Därefter vilken version av Windows som är kompatibel, om du känner att du måste ha just Windows. Vore det jag skulle jag titta på Ubuntu eller Mint i första hand, eftersom det är mer sannolikt att få ett smidigt och välfungerande system om du inte är överdrivet förtjust i Windows.

Windows 7 eller XP skulle säkert funka bra, men de är mer sårbara och har inte någon support. Det är främst därför jag tror att någon av de mest användarvänliga Linux-distributionerna skulle kunna passa.

I stort sett allt du brukar göra funkar under Linux, och spelen som du hittar hos Zylom finns de allra flesta också till Linux och är bara att hämta i förråden.

Det är lätt att prova om det funkar, eftersom man kan köra Linux-distributionerna från en DVD utan att göra några ändringar i sin dator. Om allting funkar och man trivs med systemet är det enkelt att installera. Jag ser det som en enklare lösning än att försöka övertyga Windows att fungera.

Annons:
Sollar
5/15/16, 6:24 PM
#35

Tidigare windows har ju alltid fungerat bra, på min förra dator klickade jag bara bort alla rutor om uppgraderingar och sånt som kom upp, men hade aldrig minsta problem. Jag har absolut svårt för ändringar, när jag hittat något som fungerar så vill jag behålla det i evighet, är sån med det mesta. Men detta med datorn, jag har ju inte försökt mig på att göra någonting själv med den, utan bara lämnat den till kunniga, och de har stått och kliat sig i huvudet liksom och sagt det är något riktigt fel på den.

Nu är det ju möjligt att det är löst men jag känner bara nej liksom, kan inte med en dator där allt på skärmen plötsligt försvinner för att det ska ploppa fram en helsida med appar istället, när man håller på med något. Och så är det på 8,1. Så jag behöver få bort det. Men går det liksom att installera vilket som helst på den? Och var får man tag på det här Linux eller windows 7 eller nåt sånt då? Jag trodde att man måste ha det som var på datorn när man köpte den, eller Windows 10.

Inkanyezi
5/15/16, 7:35 PM
#36

Linux finns att ladda ner, och man kan installera från nätet eller från en skiva eller USB-sticka. Det finns flera olika varianter som bygger på Ubuntu och ett otal andra distributioner. Variationen är enorm.

Och ja, man kan installera det på alla datorer; enklast på PC.

Man slipper i stor utsträckning förändringarna som annars brukar påtvingas vid uppdateringar, men också Linux-distributionerna dateras någon gång per decennium upp till något nytt som ser en aning annorlunda ut. Man kan alltid bestämma själv hur man vill ha det, och det kommer inga otrevliga överraskningar när man har gjort en uppdatering. Man bör ta hem uppdateringarna lite då och då, för att skydda sin dator mot angrepp, eftersom det händer att säkerhetshål exploateras av brottslingar, och inget system är helt vattentätt.

Just det att man slipper lära sig nya sätt hela tiden att göra det man redan kunde, är en av de grejer jag gillar mest med Linux. Jag har en miljö som liknar den jag hade för femton år sedan, och jag bestämmer själv vilka program jag ska ha lätt att nå direkt från skrivbordet.

Skrivbordsmiljön jag använder heter Mate, och jag har tre paneler med olika saker, ungefär det som kallas "appar", som jag slipper se på skrivbordet. Jag plockar fram dem genom att föra musen till där panelerna ligger, en till höger, en till vänster och en i nederkanten. Så fort musen är borta därifrån, kryper den ut utanför kanten och syns inte. I de där panelerna ligger alla saker jag använder ofta, mina vanligaste program, och en del mappar som jag vill ha lättillgängliga.

Så jag kan rensa skrivbordet helt och fortfarande enkelt komma åt alla mina vanligaste program. De övriga kan jag ta fram via en meny som ligger i en av panelerna.

Dessutom har jag möjlighet att ha flera skrivbord aktiva, och växla mellan dem med enkla tangentbordsgenvägar. Det finns också skrivbordsmiljöer som gör det möjligt att växla skrivbord lika enkelt med musen, men jag föredrar tangentbordet för den sortens manövrer. Jag kan ha olika program öppna på olika skrivbord, och det går fortfarande att klippa och klistra mellan dem. Det är ganska skönt med flera skrivbord när man har många fönster öppna, eftersom alla inte behöver finnas där man för tillfället jobbar.

En av de avgörande sakerna för mig är att olika användare kan ha olika språk i sina respektive miljöer i datorn. Min fru har spanska, jag har svenska, i samma dator. Men vi har båda svenskt tangentbord. Sådant är enkelt att fixa i Linux, men i stort sett omöjligt i Windows.

Så det finns åtminstone för mig flera skäl till att gå ifrån Windows, och om man inte har något särskilt skäl att ha Windows i datorn, tycker jag att det är enklare att stoppa in en Linux-distro.

https://www.linuxmint.com/

https://ubuntu-se.org/drupal/

Sollar
5/15/16, 8:02 PM
#37

Tack så mycket, jag ska ta med mig detta till den datorkunniga jag känner. Det verkar ju iaf då som att jag inte kommer att bli tvingad att stå ut med 8,1. Verkligen tack för all denna hjälp och alla tips jag fått här.🌺

Aniara14
5/15/16, 11:39 PM
#38

#37 Sollar, du behöver inte "stå ut med" användargränssnittet i Windows 8.1.

Om du laddar ner och installerar Classic Shell så återgår det till att se ut och funka ungefär som Win 7. Det är bland det första jag gör varje gång jag köper en ny dator med Windows 8/8.1 förinstallerat.

Originalet av Classic Shell är på engelska, men det finns ett språktillägg som gör att det översätts till svenska. Det finns också en Hjälp funktion om man behöver ha det.

Det tar bara ca 10-20 min att ladda ner, installera och ställa in det som man vill ha det. Sen kan man glömma all den irriterande skiten i Win 8.1 användargränssnittet, som t ex dom aktiva hörnen och alla fåniga nya appar.

Och om du bockar i rutan "Skippa Metroskärmen", så kommer du direkt till skrivbordet när du startar datorn, precis som i Win 7, och när du klickar på Windows flaggan längst ner till vänster, så kommer den gamla goda Startmenyn fram. Härligt!Glad

När du är klar med inställningarna i Classic Shell, så kan du spara dom som en XML fil och lätt flytta dom till en annan dator om det skulle behövas. Supersmidigt!

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sollar
5/16/16, 12:02 AM
#39

#38 Oj, tack så mycket. Det ska jag absolut kolla.

Aniara14
5/16/16, 12:12 AM
#40

#39 Ja, det tycker jag verkligen du ska göra!🙂

Om det är nåt du undrar över när det gäller inställningar osv. i Classic Shell, så ställ frågan här, så ska jag försöka hjälpa till om jag kan.

Jag har nämligen använt det programmet i flera år nu på alla mina Win 8.1 datorer, och är mycket nöjd. Har aldrig varit nåt dolt "skräp" med i det när man laddar ner, och inga andra problem med det heller.

Det rekommenderas starkt till alla som har Windows 8.1 men inte gillar det urdåliga användargränssnittet, det gör nog inte dom flesta…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Sollar
5/16/16, 1:10 AM
#41

Jag ska kolla runt om nån kompis kan fixa det åt mig. Det låter ju som något för mig, windows 7 var ju liksom det som fungerade för mig, det var lätt att använda, så att få datorn då på ett rätt lätt sätt, om jag förstått rätt, att fungera som 7 vore ju toppen.

Annons:
Aniara14
5/16/16, 11:04 PM
#42

#41 Ja, det är såklart alltid det absolut enklaste och bästa, om man har nån på plats som kan fixa och hjälpa till. 🙂

Ja, efter att man har installerat och ställt in Classic Shell så som man vill ha det, så ser användargränssnittet ut ungefär likadant som på Windows 7.

Lycka till med Classic Shell, och hoppas du/ni får både det och datorn att funka så bra som möjligt.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: