Annons:
Etikettwindows
Läst 3139 ggr
Mysisa
5/20/16, 8:52 AM

Problem efter uppdatering

Igår morse när jag kom hem från jobbet så uppdaterade sig laptopen till winows 10 trots mina försök att avbryta.
Tillslut gav jag upp och tänkte att den får väl göra som den vill, jag kommer att anpassa mig förr eller senare.
Idag när jag kom hem från jobbet så roterade plötsligt skärmen!?!
Det gick inte att vända tillbaka skärmen med komandot alt gr+ ctrl + pil upp.
Efter många om och men så lyckades jag rotera skärmen tillbaka till normalt läge genom att högerklicka på skrivbordet och välja grafikegenskaper.
MEN när skärmen var normal så skulle jag trycka ner en antivirus uppdatering som jag inte heller vill ha. Så fort jag trycker på vänster musknapp roterar skiten igen.
Jag får högerklicka på skrivbordet igen för att vända tillbaka skärmen.
Låter antivirus uppdateringen ligga där den ligger och försöker istället öppna internet, klickar på musen och skärmen vänder sig!!
Upprepar rotera till normalt läge igen. klickar på musen och gissa vad som hände…..
Efter en omstart blev plötsligt datorn normal igen. Men vad hände?
Jag skyller iaf på Windows 10 och är butter nu

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Aniara14
5/20/16, 6:23 PM
#1

Det är många som har fått alla möjliga konstiga problem efter att frivilligt eller ofrivilligt ha fått datorn ändrad till Win 10, så det är du absolut inte ensam om.

Om du inte är nöjd så har du 30 dagar på dig att återgå till ditt tidigare operativsystem.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
5/21/16, 7:45 PM
#2

Var kan man läsa om dessa 30 dagar och hur gör man om man vill ha tillbaka det gamla systemet?  Kommer de att fråga och återställa det automatiskt efter 30 dagar? Det enda jag ser är en liten gul gubbe att trycka på om jag gillar det eller inte och den är framme på mitt gamla system då jag inte bryr mig om det nya.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
5/21/16, 7:59 PM
#3

#2 Det kan man läsa om på många olika ställen på nätet. Pröva att Googla på det får du se.

Exempelvis här på Microsofts egen hemsida:

"Återgå till Windows 7 eller Windows 8.1

Om det var mindre än en månad sedan du uppgraderade till Windows 10 kan du återgå till den tidigare versionen av Windows genom att välja Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning och sedan välja antingen Återgå till Windows 7 eller Återgå till Windows 8.1. Detta påverkar inte dina personliga filer, men det tar bort alla appar som du installerat efter uppgraderingen till Windows 10."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Tarotstollan
5/21/16, 8:16 PM
#4

Men varför skall jag återställa det när jag inte vet hur? Det är ju de som kidnappat min dator och tvingat på mig ett system jag inte ville ha från början.
De skall väl skicka en knapp att trycka på så det återställer sig!😡

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aniara14
5/21/16, 8:32 PM
#5

#4 "Skicka en knapp" kan dom nog inte göra såvitt jag vet, men du kan väl testa att följa instruktionen på Microsofts hemsida, som jag både länkade till och citerade i #3.

Skulle det inte funka, så får du väl kontakta deras kundservice och be om ytterligare hjälp med att få tillbaka ditt tidigare operativsystem.

Eller om du har nån vän, bekant, familjemedlem som är mera datorkunnig som kan hjälpa dig med det.

Själv har jag installerat GWX Control Panel som oddahviing nämner i din andra tråd om det här problemet. Hoppas att det kommer förhindra påtvingad Windows 10 installation på mina datorer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Mysisa
5/24/16, 2:48 PM
#6

Nu har jag gjort en återställning och datorn beter sig normalt igen

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Aniara14
5/24/16, 10:45 PM
#7

#6 Grattis!🙂

Vilket operativsystem hade du innan den påtvingade Win 10 uppdateringen, och som du återgått till nu?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Mysisa
5/25/16, 12:55 AM
#8

Windows 7

minavitas.wix.com/kennel

Aniara14
5/25/16, 1:14 AM
#9

#8 Ja, då förstår jag att du hellre ville gå tillbaka till det.🙂

Win 7 är ju ett av dom allra populäraste operativsystemen, tillsammans med XP.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Mysisa
5/25/16, 3:20 PM
#10

Jag kan väl egentligen ha vilket operativ system som helst bara skärmen inte roterar utan anledning med jämna mellanrum.
Man brukar vänja sig efter ett tag när man bytt oavsett hur missnöjd man är i början.
Men pga tvångsbytet kommer jag hålla riktigt hårt i windows 7, blir väl problem för mig att byta dator i framtiden när windows 7 inte går att få tag på längre

minavitas.wix.com/kennel

Aniara14
5/26/16, 12:46 AM
#11

#10 Ja, jag har sett massor av folk som skriver på olika datorforum hur arga dom har blivit när deras dator helt plötsligt har börjat installera Win 10 utan att dom har godkänt det, eller ens vetat om att det skulle ske.

Om Microsoft ville att deras nyaste operativsystem Win 10 skulle bli populärt och omtyckt, så är ju det här med påtvingad installation det absolut sämsta sättet dom kunde använda. Men det fattar dom tydligen inte, konstigt nog.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
5/26/16, 9:31 AM
#12

Möjligen lite off-topic men i Microsofts ögon så är det från och med nu inte längre några nya versioner av Windows. ALLT kommer framöver ses som en vanlig månadsuppdatering av Windows. Vi kommer aldrig se en Windows 11 eller en Windows 12. 10:an är den sista releasen och den kommer uppdateras varje månad precis som tidigare men nu avser Microsoft även att lägga till nya funktioner och förbättringar - det som tidigare kallades servicepack och nya versioner av Windows.
Nya större uppdateringar kommer ca 4 ggr per år numer och det kommer inte finnas något val för användaren (om man inte slår av Windows update förstås och det rekommenderas inte).

Det är helt enkelt Microsofts sätt att se till att deras operativsystem numer alltid skall vara säkerhetsuppdaterad samt att alla nya funktioner ska bli tillgängliga gratis för den dator man köpt en version av Windows till. Inga mer kostnader för att uppdatera Windows alltså.

Niiinah92
5/29/16, 5:51 PM
#13

jag har stängt av update för att slippa bli tvångsuppdaterad till nått jag inte vill ha, testade 10:an en gång och det segade ner datorn nått så fruktansvärt så jag bytte tillbaka ögonenböj. Det är väldigt illa skött att de försöker tvinga folk till att använda 10:an och därmed riskera att  användarna får problem de kanske inte vet hur de ska lösa.

Annons:
Aniara14
5/30/16, 12:21 AM
#14

#13 "jag har stängt av update för att slippa bli tvångsuppdaterad till nått jag inte vill ha"

Har du stängt av Windows Update helt och hållet? Det är inte att rekommendera, eftersom du då även går miste om viktiga säkerhetsuppdateringar av ditt nuvarande operativsystem.

Detta att du en gång har installerat och kört Win 10, men sen återgått till ditt tidigare operativsystem, enligt InfoWorld betyder det inte att du därmed är immun mot att bli tvångsuppgraderad.

Citat från InfoWorld artikeln:

"Note that rolling back does not protect you from Microsoft's efforts to turn your PC into a Windows 10 PC. The minute you get your PC rolled back, run GWX Control Panel to make sure you don't end up in the same briar patch tomorrow morning."

Följ denna länk om du vill ladda ner och installera GWX Control Panel.

När du startar det programmet så visar det först hur läget är på din dator när det gäller Win 10, och låter dig sen snabbt och enkelt klicka bort allt det som kan leda till påtvingad uppgradering.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
5/30/16, 9:16 AM
#15

Någon som har en Android lur och har lyckats stänga av uppdateringar från Google?
Skulle inte tro att många lyckats med det. Uppdateringar kommer hela tiden och du uppmanas att uppdatera HELA tiden.

Niiinah92
5/30/16, 2:39 PM
#16

#14 jag är väl medveten om både risken och att det inte hindrar en tvångsuppdatering senare men eftersom datorn blev så hemsk efter jag uppdaterade första gången blev detta en temporär lösning. Ska kolla in GWX, tack 🙂

ru4real
6/11/16, 5:59 PM
#17

Jag har uppdaterat 3 olika datorer till win 10 utan några problem på ngn av dem. Förstår inte oviljan mot win 10. Stabilaste os'et microsoft gjort hittills. Om det strular är det oftast ngn gammal drivrutin som är inkompatibel eller ngn underlig hårdvara.

Saga SilverTass
6/15/16, 9:40 PM
#18

Jag har Windows 7 och spelar The Sims.  Jag har läst mycket om om att The Sims har problem med Windows 10 så jag vågar inte mej på en uppdatering. Min CPU är en 2:a generationens i7:a så jag försöker köra med Windows 7 så länge datorn håller. Sen när den är slut så får jag köpa en 10:a och det verkar bli snart, tyvärr.

Mysisa
6/17/16, 7:53 AM
#19

Nu har jag bytt dator till en som har windows 8 som standard, stör mig om möjligt mer på windows 8 än Windows 10 så nu försöker jag uppdatera med det går inte 😃

minavitas.wix.com/kennel

Aniara14
6/17/16, 5:50 PM
#20

#19 Vad är det med Windows 8/8.1 som stör dig?

Om det är det besvärliga användargränssnittet, så är det lätt fixat att få tillbaka det så det ser ut och fungerar ungefär som i Win 7.

Ladda ner och installera det lilla smidiga gratisprogrammet Classic Shell, och ställ in det så som du vill ha det så är problemet löst. Tar ca 15-30 min ungefär, om man aldrig gjort det förut.

Jag har haft Classic Shell installerat på alla mina Windows 8/8.1 datorer i mer än 2 år nu, och har enbart goda erfarenheter av det. Det har aldrig följt med nåt skräp vid nedladdning, och det har aldrig ställt till nåt annat krångel eller problem heller.

Classic Shell rekommenderas varmt till alla som har Win 8/8.1 men inte gillar det oerhört jobbiga och tillkrånglade användargränssnittet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Mysisa
6/17/16, 8:51 PM
#21

Tack för tipset :)

minavitas.wix.com/kennel

Record
6/17/16, 10:38 PM
#22

Tiden för uppgradering till "Tian" har ökat enormt, verkar vara många som fått panik för att hinna med. I dag tog det 12 timmar via nätet.

[VSK]
6/18/16, 11:39 AM
#23

#22

12 timmar 😮

Jalking
6/18/16, 2:47 PM
#24

Sitta 12 timmar och vänta på nåt sånt elände!
Jag vill helst av allt ha tillbaks Win7. Tyvärr har ångermånaden passerat sen länge så nu ska jag försöka hitta  min recoveryskiva från när datorn var ny

.

Record
6/19/16, 11:22 AM
#25

Det finns väl ingen som bara sitter o väntar, installationen sköter sig själv helt utmärkt. Problemet var att MS vill veta vem som uppdaterar, så du får skriva in ett telefonnummer som de kan verifiera till för att sedan skicka sin kod att fortsätta installationen. Skulle detta nummer vara ett vilket vidarekopplats från företaget till ägarens mobil, kommer det ett svar från MS i (USA ) att så får man inte göra. Det blev till att vänta ett par timmar, av de 12. De har koll till tusen, det blir synd om de som kommer försent.

Ångertiden för om man vill återställa, ökades till 29 Juli, när du är sent ute.

Kan det var så att denna dator har återställts en gång tidigare, och således var andra gången att installera Tian. 😃

Jalking
6/19/16, 1:57 PM
#26

Va? Har jag fortfarande möjlighet att återställa till det användarvänliga, snygga Windows 7? Hur kommer jag i så fall åt det?

Record
6/19/16, 9:43 PM
#27

#26 Jalking

Gå till sökrutan och skriv återställning får du se. När var det du installerade tian? På den datorn jag hade, installerades första gången i April.

Annons:
Jalking
6/19/16, 10:41 PM
#28

Nejdu, hittar inget med sökrutan.
Det var ganska länge sen jag uppdaterade. Ett halvår kanske. Jag hoppades länge att Win10 skulle bli bra bara man vande sig, men det är tvärtom. Jag blir bara mer och mer förbannad på detta idiotiska OS och Microsofts diktatorsfasoner.

Record
6/19/16, 11:10 PM
#29

Det var i längsta laget, du har haft trevlig med alla felen tror ja, men i dag är det bättre tycker ja. Fabriksåterställning eller recovery får det bli då. MS har tusenkontroll på oss lagliga användare, men värre blir det för piratkopierat. Såg för ett tag sedan att MS stoppat alla sina mailhanterare för XP och vill fösa in dem till Outlook-konton.

Upp till toppen
Annons: