Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1047 ggr
GemTwist
2016-05-26 00:14

Hjälp med dator

Hej, jag försöker att köpa en ny dator min budget är Max 6000kr. Jag försöker att hitta en dator som passar vad jag vill ha den till så bra som möjligt. Jag använder datorn ofta för att spela the Sims 4 och the Sims 3. Jag använder internet ofta för att hitta fakta och skriver mycket på Google docs. Jag undrar om en 2 kärnig processor skulle funka lila bra som en 4? För jag vet inte om intel i5 eller AMd quad core a8/a10 är bäst. Vilket minne ska jag ha för att kunna ha så mycket spel som möjligt på datorn, och vilket av alla minnen? Vad är ram för någonting? Och vilket märke håller längst av acer, HP, asus och lenovo. Tack för svaren

Annons:
Aniara14
2016-05-26 01:52
#1

Vill du ha en laptop eller stationär dator?

Med en stationär får du mycket bättre prestanda för samma kostnad. Men du måste förstås köpa till skärm och högtalare ifall du väljer stationär dator, om du inte redan har det hemma.

Mus och tangentbord brukar följa med utan extra kostnad när man köper stationär dator.

Ram betyder Random Access Memory, och det är datorns arbetsminne. Allt innehåll i det försvinner så fort du stänger av datorn. Det som du vill spara och behålla måste du lagra på datorns hårddisk, och den kan vara av tre olika typer, vanlig mekanisk, hybrid eller SSD.

Av dom fyra datortillverkarna som du räknar upp så har jag mest erfarenhet av Asus, och hittills är jag nöjd med deras kvalitet.

Nån Acer har jag aldrig haft, däremot en liten Lenovo laptop med väldigt klen prestanda, samt en HP stationär som också alltid funkat bra.

Men det går aldrig att veta säkert i förväg vilken dator som är bäst. S.k. måndagsexemplar finns ju alltid bland alla märken, och mycket verkar handla om att ha tur också när man köper nåt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2016-05-26 07:13
#2

en bra tvåkärnig processor funkar utmärkt för de spelen - jag köpte förut en "spel-laptop" till min dotter med fyrkärnig i7 och dedikerat nvidia grafikkort, men när den fick vätska i sig och inte mådde så bra av det så fick hon tillfälligt låna en ultrabook som jag hade tänkt sälja. 

denna hade bara tvåkärnig i7 och det integrerade grafikkortet, men hon pep av förtjusning över hur laggfritt och snabbt allting från surf till spel gick. hon spelar då typ sims 4, minecraft och diverse steam-spel, men inga mer krävande spel än så. så det slutade med att hon fick behålla den och den räcker ypperligt för allt hon gör. så det som gör mer skillnad på den upplevda snabbheten i vardagligt bruk är nog ssd-disk istället för mekanisk hårddisk misstänker jag - det var det enda som på papperet var snabbare med denna dator än hennes gamla.

du bör alltså välja SSD-disk, och nackdelen är att den är dyrare så om du behöver jättemycket lagringsutrymme så kan det bli dyrt. klarar du dig med 256GB borde det gå att hitta inom din budget tror jag. och så ska du ha 8GB RAM-minne iaf. fundera på om du prompt behöver dvd, för det är det nästan ingen modern laptop som har, och isf minskar urvalet betydligt. vilken skärmstorlek ska du ha förresten? ska du inte springa omkring med den så mycket är ju 15,6" bäst, och det blir också lättast att hitta tror jag.

beträffande kvaliteten på olika märken så är det väl inte så enkelt att märket är avgörande - köper man en snordyr lenovo så lär den ha bättre kvalitet än en snorbillig asus. allmänt kan man kanske möjligen säga att acer är den av dem som satsar minst på design, deras datorer kanske inte ser så flotta ut. men kvalitet som i hållbarhet, den kan man nog inte uttala sig om alls utifrån bara märket.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: