Annons:
Etikettwindows
Läst 1088 ggr
Zpookey
2016-05-26 13:23

För er som inte vill uppdatera till Windows 10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopiera texten nedan till ett tomt "anteckningar-dokument" och spara som NoWin10.reg (se till att filändelsen är .reg och inte .txt, det kan hända att du måste inaktivera att datorn ska dölja kända filändelser)

Dubbelklicka sedan på NoWin10.reg och infoga i registret.

Starta om datorn och du slipper alla frågor om uppgradering till

Windows 10

..

Texten är den under strecket nedan….tänk på att strecket INTE ska vara med.

------------------------------------

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]

"DisableOSUpgrade"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\GWX]

"DisableGWX"=dword:00000001

Annons:
Davbjo
2016-05-26 13:28
#1

Man kan också ladda ner programmet Never10, som fixar detta på nolltid. Jag gjorde det på min HTPC, vars moderkort inte tycks lira så bra med Win10.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Zpookey
2016-05-26 13:37
#2

Man kan ladda ner drivvis med program som fixar det men varför installera någon programvara som du inte vet vem som gjort det när du kan fixa det själv utan att ladda hem något eller installera något?
Det programmen gör är ju exakt det som jag skriver men du kan inte vara säker på att programmen installerar något annat också.
Idag när ransomware kommer mer och mer så bör man vara aktsam för program som "fixar" saker i registret.
Gör man en egen registerfil så ser du ju exakt vad som händer.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"DisableOSUpgrade"=dword:00000001

Detta inaktiverar möjligheten att uppgradera operativsystemet.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\GWX] "DisableGWX"=dword:00000001

Detta inaktiverar frågan ifall du vill inaktivera GWX (GetWindows10)-frågan…dvs flaggan nere vid klockan.

Tänk bara på att det måste stå EXAKT så som jag skrivit så att inga andra parametrar ändras.

Vill man att windows ska börja fråga igen så ändrar man dword:00000001 till dword:00000000 på båda ställena och kör filen igen och startar om datorn.

Davbjo
2016-05-26 13:49
#3

Alla är inte bekväma med att greja i registret, Never10 är utvecklat av välrenommerade Gibson Research.

Never10 version 1.3 och framåt raderar också lokalt sparade Win10-uppgraderingsfiler, så man får alltså tillbaka det utrymmet också.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Aniara14
2016-05-26 22:35
#4

Om man vill ha fler valmöjligheter så kan man istället pröva GWX Control Panel.

Här är en artikel som jämför Never10 och GWX Control Panel. Slutsatsen längst ner verkar vara: "As far as features, GWX Control Panel is clearly out ahead."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Davbjo
2016-05-27 08:25
#5

#4: Ja, Never10 är bara precis det man behöver, mer eller mindre. Räckte utmärkt för mina behov, dock!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

CaptainBunchie
2016-05-28 09:59
#6

Smått panikslagen här. Fick nyss reda på det påtvingade win10 av min mor. Har ju stängt av att det ska automatiskt uppdateras redan sen innan, men nu skulle kanske inte ens det hjälpa då?

Laddade precis ner GWX Control Panel och nekade allt som hade med win10 att göra. Verkade smidigt. Kan man pusta ut nu?

Hade tydligen också en 'hemlig win10 nedladdningsmapp'. Alltså fy, det är inte okej att de ska tvinga på oss detta. 🤮

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Aniara14
2016-05-28 22:30
#7

#6 Hur har du ställt in GWX Control Panel? Kan du lägga in en bild på dess fönster, eller en länk till en bild på det?

Så här ser i alla fall mitt fönster ut. (Klicka på det för att se större och tydligare bild.)

An ounce of prevention is worth a pound of cure

CaptainBunchie
2016-05-30 11:06
#8

#7 Jag gjorde så det ser ut som på din bild. Från början var det alltså att jag skulle 'disable':a allt, vilket jag gjorde. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: