Annons:
Etikettövrigt
Läst 3104 ggr
kaninennea
2016-05-30 21:54

Din dator behöver repareras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår när jag skulle sätta på min dator så kom det fram att min dator behöver repareras samt några alternativ. I fredags funkade den jättebra och sedan har den bara legat på soffbordet tills igår. Vad ska jag göra? Det är förresten en acer, Windows 8 cirka 1-2 år gammal!

Annons:
kaninennea
2016-05-30 21:55
#1

Såhär ser det ut när man trycker på F8

kaninennea
2016-05-30 21:57
#2

Bilden kmr inte med :(

kaninennea
2016-05-30 22:01
#3

Så x)

kaninennea
2016-05-30 22:01
#4
kaninennea
2016-05-30 22:01
#5
kaninennea
2016-05-30 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bilden funkar inte men jaja 😂😂

Annons:
kaninennea
2016-05-30 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bilden funkar inte men jaja 😂😂

kaninennea
2016-05-30 22:04
#8

Jag är inte så bra på datorer det var därför jag skrev så många inlägg… 😂

Shailina
2016-05-30 22:05
#9

Vad händer om du väljer 4 eller 5 där?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Hoseok
2016-05-30 22:05
#10

Stanna kvar där du är på F8. Sen testa att trycka på F1 (Aktivera felsökning). Hjälper inte det, gå tillbaka till den menyn och välj 5 (F5), Aktivera felsäkert läge med nätverksfunktioner. Går det fortfarande inte att starta datorn då så skulle jag nog rekommendera att installera om windows.

kaninennea
2016-05-30 22:06
#11

#9 Den laddar lite och blir sen som den första bilden igen.

Hoseok
2016-05-30 22:07
#12

Jag utgår ifrån att du inte satt återställningspunkter på din dator? 
Jag är inte säker på om datorn gör det automatiskt, ibland. Vet bara att man kan göra det själv.

Shailina
2016-05-30 22:09
#13

I så fall håller jag nog med Kneko i att det kan behövas installera om datorns operativsystem här. Om inte datorn klarar av att starta i felsäkert läge finns det rätt stora problem nånstans. Den som vet vad man håller på med kunde prova felsäkert läge kommandotolk och se om man kan räta till såpass att man klarar starta upp vanligt igen, men det är svårt om man inte kan sånt

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
kaninennea
2016-05-30 22:09
#14

#10 Jag har tryckt på alla knappar men det händer samma sak varje gång, den kommer tillbaka och ser ut som den första bilden. Jag har testat att starta om många gånger men det blir likadant. Hur installerar man om det? Kommer allt försvinna då?

kaninennea
2016-05-30 22:12
#15

#12 Somsagt är jag inte så bra på datorer så jag vet inte riktigt vad återställningspunkter är… #13 Ska jag gå med datorn till typ Elgiganten där jag köpte den eller nåt?

Shailina
2016-05-30 22:21
#16

#13 det borde kunne fungera, de brukar ofta ha "PC-verkstad" i många av sina affärer där de erbjuder hjälp med "enklare" saker som exempelvis återinstallation av dator och så. Ring de och fråga tycker jag.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Inkanyezi
2016-05-30 22:25
#17

Om man installerar om är det stor risk att allt som har sparats i datorn försvinner, beroende på vilket alternativ man väljer om man någonsin kommer till datorns reparationsprogram.

Det första man bör göra när man har det här problemet är att ta en ordentlig backupp. Allra bäst är så klart om man redan har en, men det finns möjlighet att få ut en hel del av det som är lagrat på hårddisken utan att starta Windows, och det bör man göra innan man installerar om.

Det är inte enkelt att göra, så du kanske behöver ta hjälp av någon kunnig.

För att göra en backup av de filer som du kanske vill spara och som du inte har någon annanstans än på hårddisken, är det enklaste att starta datorn från en Live-CD, eller motsvarande USB-sticka, och att montera datorns hårddisk på det systemet för att kunna kopiera ut filerna. Det är en särskild regndans, och de enklaste systemen för att göra det är Ubuntu, eller något Ubuntu-baserat Linux-system, som exempelvis Linux Mint.

En dator med Windows 8 kan inte startas från CD-ROM eller USB-sticka om man inte först stänger av Windows helt, och det kan man bara göra om man kan starta Windows - eller, att man gör datorn strömlös genom att ta ur batteriet. Då kan man komma in i datorns BIOS SETUP och ändra så att den startar från CD-ROM eller USB.

Ett annat alternativ för att komma åt filerna på hårddisken är att helt enkelt plocka ur hårddisken och ansluta den till en annan dator med docka eller hårddiskkabinett.

Och av vad du skriver antar jag att du bör kontakta någon kunnig för att hjälpa dig med problemet.

Zepp
2016-05-30 22:47
#18

Känns lite som att enheten som datorn inte har tillgång till är själva hårddisken?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaninennea
2016-06-12 14:21
#19

Har ordnat det nu, behövde lämna in den o betala massa men nu funkar den iaf typ felfritt!

Upp till toppen
Annons: