Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1367 ggr
Marinas Mix
6/12/16, 6:04 PM

USB-enhet

Datorn har blivit knäpp. Anslöt en USB-enhet, som har fungerat förut, men nu kommer detta upp

Vad gör jag? Har tagit ur och anslutit flera gånger, men det fungerar ändå inte

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Inkanyezi
6/12/16, 8:14 PM
#1

Det kan underlätta om du talar om vilket operativsystem du har och vad det är för USB-enhet du försöker ansluta.

Det finns i stort sett flera möjligheter: Endera fel på USB-enheten eller hårdvaran som den kopplas emot, men det kan också vara så att ditt operativsystem nyligen har uppgraderats och att drivrutin saknas för USB-enheten.

Marinas Mix
6/12/16, 8:42 PM
#2

Windows 10, inga uppdateringar gjorda nu. En laptop, som jag hade med på annat ställe i helgen och det är en liten anderson USB-Hub, som  fungerade finfint innan vi åkte på minisemester.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
6/13/16, 8:53 AM
#3

Är det Andersson huven som genererar felet eller är det när du ansluter en USB enhet till Andersson huben?

Jag kör Andersson USB3 hub och Win 10 och har inga problem.

Marinas Mix
6/13/16, 12:49 PM
#4

När jag ansluter huben till laptopen. Upptäckte samma sak med plexgear huben, men om jag ansluter ex mobilen eller kameran direkt med en sladd funkar det fint.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
6/13/16, 3:29 PM
#5

Då kan det vara USBn i datorn som är felet. Har du bara ett USB uttag i daorn? Om inte har du prövat de andra?
Du kan även besöka leverantörens hemsida för att ladda hem de senaste drivrutinerna för USBn till datorn.

När du ansluter telefonen eller kameran ansluts den inte som en USB enhet utan som en Medieenhet (om det är hyffsat nya telefon eller kamera du har) Det ser du i så fall i utforskaren genom att dessa enheter då inte får någon bokstav utan bara dyker upp där som en enhet utan bokstav framför.

Marinas Mix
6/15/16, 6:47 AM
#6

#5 Har två och har testat båda. I det ena har jag lilla grejen till den trådlösa musen.
Ja kameran och telefonen dyker upp som liten ikon.
Ska kolla det där med drivrutinerna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Inkanyezi
6/15/16, 7:45 AM
#7

Mus och tangentbord ska i regel inte kopplas till en hub, så om du har ännu ett uttag på datorn är det bättre att sätta din dongel där.

Det räcker med USB2 till musen, så om du har ett uttag med blått inuti och ett med svart, kan du använda det svarta till musen.

En hub ska inte behöva någon drivrutin, eftersom det är standard.

Kaj
6/15/16, 10:22 AM
#8

Jag menade inte drivrutiner till Andersson huben - tror inte ens det finns några eftersom den använder Windows standard som #7 säger. 
Jag menade drivrutiner till datorn USB interface. Den kan behöva uppdateras. Den hittar man då hos dator leverantörens hemsida.

Marinas Mix
6/15/16, 10:36 AM
#9

Aha, hos Asus alltså. Ska kolla sedan

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
6/15/16, 11:01 AM
#10

Yepp. Hos ASUS i ditt fall. Sök upp din datormodell och ditt operativsystem där

http://www.asus.com/se/support/
Välj sedan att ange ditt modell nummer (genom att klicka på ikonen med ett "i" kan du välja modell manuellt).
Sedan väljer du drivrutiner eller Driver&Tools
Välj ditt operativsystem 

ASUS har ett program som heter ASUS Manager som du kan ladda ner.
Där kan du sedan välja ditt OS och sedan får du upp förslag på drivrutiner, BIOS, utilities mm som du kan/bör uppdatera.
BIOS skall man vara lite försiktig med men annars bör det gå bra att ladda ner. Ta bara och gör en systemåterställningspunkt innan (det kan du göra i Windows eller via ASUS Managers Backup funktion).

http://www.asus.com/us/support/FAQ/1011837/

http://www.asus.com/support/FAQ/1010471

Veda
6/15/16, 1:51 PM
#11

#7 Om man inte ska koppla mus, tangentbord etc till en hub, hur ska då usb-uttagen räcka till? Ja, ja menar inte att du har svaret. Jag har två vanliga usb och en 3:a på min dator. Jag har alltid en mus inkopplad och ett trådlöst tangentbord (den trådlösa musen fungerar dåligt) samt en extern hårddisk. Med andra ord är det fullt. När jag då ska koppla in kameran så kan man ju fundera på om jag ska skippa tangentbordet eller musen? Med andra ord har jag satt in en hub. 

Nåja, lite gnäll bara. Ska inte sno tråden av någon.

Kaj
6/15/16, 2:47 PM
#12

Det ska funka med mus och tangentbord till en hub. Tidigare var det lite problem med detta eftersom BIOS drar igång USB interfacet vid omstart av Windows men inte alltid enheter inkopplade därefter (som ju en hub är) och då kunde man få konsekvensen att man fick upp påloggningsbilden men att tangentbord/och eller musen inte fungerade om de hängde på huben. Lösningen var då att sätta dessa direkt i datorn USB uttag (så man faktiskt kunde logga in och låta Windows dra igång allt på HUBen).
De allra flesta tillverkare har idag fixat sina BIOS så de även identifierar enheter som är inkopplade efter de primära USB uttagen (alltså en USB hub). Men bäst är fortfarande att använda dom direkt i datorns USB uttag.

Du har ju 3 USB uttag i datorn (två USB2 och ett USB3)
Koppla tangentbord och mus i de två USB2 uttagen.
Koppla HUBen till USB3 uttaget
Sätt i din hårddisk i HUBen och andra enheter såsom skrivare etc i HUBen de åxå.
Räcker inte HUBens uttag till så kan du använda ett av uttagen i USB HUBen för att koppla in ytterligare en HUB (alltså en HUB i HUBen). På så sätt kan du få i princip hur många som helst - nåja, jag tror det finns ett max antal seriekopplade USB uttag på 127 stycken i en Windows dator

Marinas Mix
6/16/16, 6:06 AM
#13

#10 Följde instruktionerna. Tusen tack. Andersson huben vill datorn visst inte kännas vid trots denna åtgärd, däremot fungerar plexgearhuben, så antagligen är det något fel i själva andersson-huben.
Ska testa andersson-huben på en annan dator senare, med ett äldre OS.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: