Annons:
Etikettwindows
Läst 1570 ggr
Jalking
6/15/16, 6:33 PM

Microsofts senaste trick för att jävlas

Men va fan?! Nu har Microsoft hittat på ett nytt sätt att jävlas med sina användare. De patienser som försämrades redan med den "frivilliga" tvångsuppdateringen från till Windows 10 har nu ytterligare försämrats för att tvinga användarna att logga in på nåt Microsoftkonto. Antagligen ligger det nåt lurt jävelskap bakom det.  För att bättre specialdesigna spammandet antagligen.

Jag har använt Windows ända sedan 3.1 och gillat det. Microsoft är ett företag jag har haft stort förtroende för. Allt ändrades med Windows 10. Jag betraktar Microsoft som ett företag som vill avskaffa valfrihet frö sina kunder, spamma dem med massor av skitreklam och på alla sätt lura och bedra. De fula trick man körd med för att lura folk till att uppdatera bekräftar min åsikt. Aldrig mer en Windowsdator för mig! (På jobbet har jag redan slängt ut skiten och kör Ubuntu. Tyvärr kan jag inte det hemma än. Jag har program som körs under Windows som jag inte klarar mig utan. Dessa program kommer inte från Microsoft.)

Någon som har tips ett bra patienser som inte kommer från Microsoft och är spamfria? Microsofts kommer jag inte att starta igen.

Annons:
Kaj
6/16/16, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Suck - alla bara klagar och klagar.

Ja eller så kollar du instruktionerna vid uppdateringen.
Du har ju valt att switcha över till ett Windows live konto i stället för det lokala användarkonto. Det är ett val som finns vid installationen.
Du kan enkelt slå tillbaka detta till ett lokalt konto igen via kontrollpanelen under konton.

Ett Windows live konto är till för att du skall kunna få tillgång till alla dina saker i molnet - via det kontot får du tillgång till alla Office programmen i molnet, Oultoooks epost, OneDrive, Sway, Skype, mm
Ja vad jävliga Microsoft är som har detta eller hur. Men klagar du lika mycket på ex Android enheter som ju kräver att du har ett Gmail konto för att det mesta skall fungera eller Apples IOS som kräver ett ITunes konto osv.

Välkommen till 2016 - Live konton för att få tillgång till molntjänster är det som alla går emot.

Men stäng av ditt Windows live konto i kontrollpanelen för det kan man faktiskt i Windows till skillnad mot de andra.
Jag har gjort det på min Win 10 dator och kör med ett vanligt lokalt Windows konto.
Jag har även kört med ett Windows live konto där och det var även det väldigt bra med alla data samlat på ett ställe nåbart från vilken dator jag än valde att logga in mig på sedan

Dessa program får du på ett Windows live konto gratis

Kaj
6/16/16, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Så här skulle du ha gjort - OK kan hålla med dig att det är lite otydligt att först behöva klicka på skapa eller create a new account innan man får valet att använda ett lokalt konto. Åtminstone vid en uppgradering - men som alltid vid installation skall man läsa alla skärmval som kommer upp annars blir det fel

3e bilden visar hur du kan ställa tillbaka till ett lokalt konto igen. Du kan även återigen sätta ett Microsoft konto (live.com konto) om du vill senare. Det är bara att slå på och av fram och tillbaka såsom man vill.

Jalking
6/16/16, 1:23 PM
#3

Jag har inget som helst förtroende kvar för Microsoft och det skulle aldrig falla mig in att lägga några av mina filer i ett moln som de hanterar. Därför tänker jag heller inte att logga in på något Microsoftkonto.
De kanske inte går så långt så de kidnappar filer i molnet och vill ha lösensumma, men jag är övertygad om att de kommer att leta igenom dem för att kunna tillrättalägga specialanpassad reklam. Det är bara en tidsfråga innan det poppar upp anpassad reklam i alla Microsoftprogram. Så när du sitter med med ett Excelark och arbetet avbryts av en 15 sek lång anpassad reklamfilm varje kvart, tänk då på var du läste det först Kaj.

Nej, Microsoft ska ut ur min dator så fort jag har hittat de lösningar jag behöver för att fixa det.

Inkanyezi
6/16/16, 2:24 PM
#4

Har du provat att installera de där Windows-programmen du behöver i Ubuntu?

Det enda som jag inte har lyckats få att fungera är Bank-ID, eftersom det kräver direkt tillgång till hårdvaran, och det får man inte i Wine. I stort sett alla andra Windows-program fungerar, en del av dem bättre än i Windows.

Men om man vill använda dongelbaserad inloggning på banken är det kört att försöka från Linux, då banken inte vill skapa nödvändig mjukvara. De flesta banker har också andra sätt att logga in, men krångligare.

En lösning, om det är bara något enstaka program, är att ha en dator för Windows, som man bara använder för hanteringen som kräver det.

Jalking
6/16/16, 5:32 PM
#5

Wine har jag inte testat än. Slöar det ner datorn mycket?

De program som jag absolut inte vill vara utan är i första hand Corel Draw och Lightroom. 

Darktable har jag provkört lite och det verkar vara en ganska kompetent Lightroomersättare, men helst vill jag nog fortsätta att köra Lightroom. Mycket hänger naturligtvis på om Darktable klarar att importera hela min Lightroomkatalog med alla rubbet av taggar, samlingar och givetvis justeringar i foton.

Inkscape har jag bara laddat hem och snabbtittat lite på. Med tanke på att min version av Corel Draw är urgammal (men den klarar allt jag har behov av)  så tror jag en modern version av Inkscape räcker till, men den måste kunna öppna mina befintliga Corel Drawfiler för redigering. Men med tanke på att jag körde min Corel Draw på en gammal Pentiumdator med 8 mb RAM så ska nog nog min nuvarande dator orka med den under Wine.

En macdator skulle nog fixa allt det där, men de är alldeles för dyra!

Inkanyezi
6/16/16, 5:55 PM
#6

Jag har inte märkt att datorn skulle bli slö av Wine, men det kan ju bero på att jag har använt programmen på mindre kvick hårdvara tidigare. Det enda program jag har haft egentlig nytta av under Wine var Autosketch, men nu har jag inte gjort några sådana ritningar på ganska länge - och hårdvaran har hunnit bli ännu kvickare med mer minne.

Darktable kan läsa alla filerna från Lightroom, så det ska gå bra att importera katalogerna, med reservationen att det ju i alla fall är ett annat program, och råkonverterarna är olika allesammans, så även om det digitalt sett lirar ihop, kanske bilderna inte kommer att se likadana ut.

Det program jag använde mest med Wine var Irfanview, eftersom det är så himla snabbt och lättarbetat, särskilt för batchkörning. Främst hade jag det för att konvertera jpeg-bilder som var felvända, eftersom den bara ändrade på sekvensen för bildens orientering i filen, utan att röra några bilddata (bilden spars alltså inte om, bara filen).

I ditt läge skulle jag prova om Corel Draw funkar under Wine.

Nackdelen jag märkte med Windows-program är att man får tänka på att inte använda samma filnamn men olika skiftläge. AutoSketch var kinkig med filnamnen, min version ville inte ha mer än åtta----.tre

Annons:
Jalking
6/16/16, 5:59 PM
#7

Jag får nog t och testa lite Wine… Just nu sitter jag vidd jobbdatorn och den vill jag inte använda som teststation. Dessutom är den fruktansvärt långsam. Hemma har jag Ubuntu i min gamla dator just för att testa.

Upp till toppen
Annons: