Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1619 ggr
Saga SilverTass
2016-06-15 21:42

Ny stationär dator

Min plånbok är liten men en stationär som klarar Sims 3 och 4 med alla expansioner behöver jag. Någon som är kunnig och kan ge mej råd om dator? CDON.com har rea nu så jag behöver tips. Tack på förhand.🌺

Annons:
Aniara14
2016-06-16 00:49
#1

#0 Måste det vara från CDON.com?

Jag kollade på deras stationära speldatorer, men hittade inget som jag tyckte var nåt vidare prisvärt.

Exakt hur liten är din plånbok, dvs vad får datorn max kosta?

Har du redan tillbehör som bildskärm och högtalare?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Saga SilverTass
2016-06-16 01:23
#2

ca 5-6000

Ghostbuster_99
2016-06-16 01:56
#3

Inet.se Egenkomponerad dator + montering. Mest för pengarna!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9468906/

Saga SilverTass
2016-06-16 16:11
#4

Jag vill kunna byta ut allt i datorn när jag känner för det, har råd eller behöver. Därför är grunden det viktigaste för mej. Jag vill ha Intel i min dator. Summan bör ligga runt 5-6000:- lite beroende på när jag blir tvungen att köpa ny.

Aniara14
2016-06-16 18:05
#5

#3 Såvitt jag kan se så fattas det operativsystem i den kundvagnen, så då blir det ytterligare nån tusenlapp dyrare.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ghostbuster_99
2016-06-16 20:50
#6

#4 Vill du ha Intel kommer du inte undan med 5-6k.  

#5 Operativsystem köper man givetvis inte på Inet…

Annons:
Aniara14
2016-06-17 18:05
#7

#6 Var köper man operativsystem istället då?

Eller du kanske menar att man ska använda nån gratis Linux distro, och inte Windows alls?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ghostbuster_99
2016-06-17 19:13
#8

#7 g2a.com 😉

Aniara14
2016-06-17 23:13
#9

#8 Jag har kollat upp den sajten lite grann nu, och det är inget som jag skulle ge mig på att använda, eller rekommendera nån annan att göra heller.

Mycket bättre att köpa OS genom dom vanliga auktoriserade försäljarna, eller också testa Linux om man vill undvika den kostnaden helt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ghostbuster_99
2016-06-18 01:52
#10

Jag har likt miljontals andra köpt där. Om du vill betala 600 kr. mer för samma vara så får du givetvis göra det. Vad är "så mycket bättre" med de andra, auktoriserade återförsäljarna?

Daniel80
2016-06-18 10:51
#11

För "normal" slutanvändare är windows bäst, om du har ingen erfarenhet alls med linux så lämna detta annars kan där uppstå mycket frustration.

Bäst metod är imho bygger ihop din egen dator, du får komponenterna du vill. Du vet vad har gjords och om något gå sönder kan du hjälper dig själv. Men det är naturligtvis inte  lättast. Akta med komplett byggda datorer att mest har speciella komponenter betyder du kan inte bara uppgradera grafikkorten om det behövs.

För min sambos egenbuild dator har jag betald knapp 5000:- med monitor och allt. Problemet med komplettdatorer vilken du köper hoss MediaMarkt t.ex är mest att grafikprozessorn är bara en onboard chip. Och de komma inte väldigt långt.

Aniara14
2016-06-18 18:55
#12

#10 Jag har som sagt kollat upp den sajten, och det verkar inte vara ett seriöst ställe att köpa nåt alls, i synnerhet inte nåt såpass viktigt som operativsystemet till ens dator.

Många beskriver hur dom blivit lurade på olika sätt, t ex fått licensnycklar som inte fungerat, eller som fungerat först och sen inte.

En person hade även kontaktat Microsoft och frågat om det är en legitim sajt att köpa Windows på, och fått ett rungande NEJ till svar.

Så kontentan av det hela är att jag mycket hellre betalar några hundralappar mer och får en garanterat äkta, laglig och framförallt fungerande licens, vare sig det gäller dataspel, operativsystem, andra program eller annan mjukvara, vilken som helst.

Men om du eller andra tvunget vill spara några kronor på att köpa tvivelaktiga produkter från hel- eller halvskumma sajter, så står det ju er naturligtvis fritt. Jag tycker ändå inte det är nån bra idé, jag gillar inte piratkopiering och liknande alls.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

wille_wille
2016-06-18 19:24
#13

Om du klarar att bygga en dator själv (väldigt enkelt tyckte jag, lite som att bygga lego) så kan du få en helt ok som skall klara både sims 3 och 4 för ca 6200 med operativsystem.

Har du en dator redan som du ska byta ut eller känner du någon som har en gammal ståendes. Då kan du ta lite delar ur den, t.ex. cd-läsare, hårddisk (formatera om den först), nätaggregat (om det inte är för litet) och kanske t.om. chassit om det passar med moderkortet du tänker köpa.
Går även att köpa en del datordelar begagnat på t.ex. tradera och blocket om man vågar :)

Annars kan du även köpa ett färdigt paket bara att bygga ihop, som detta t.ex
https://www.netonnet.se/art/komponenter/datoridelar/intel/intel-8gbi5-65001tb500wwrist/225573.8980/
Dock fattas grafikkort och OS där så det blir nog 7500 totalt…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Aniara14
2016-06-18 19:36
#14

Om ts kan tänka sig en färdigbyggd märkesdator, med dess sannolikt begränsade uppgraderingsmöjligheter, så finns det en stationär Lenovo dator här med riktigt hyfsade specs för bara 4999 kr. Den bör klara både Sims 3 och 4 utan problem.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ghostbuster_99
2016-06-18 20:19
#15

#12 Givetvis finns det alltid fall där det inte går lyckat, "många" fall dessutom. Men du sätter det inte proportion till hur många gånger det faktiskt fungerar. "Många" som begrepp är väldigt relativt. Jag har hjälpt flertalet vänner med datorer- inga som helst problem so far med nycklar köpta från G2A.com Köpt ett tjugotal spel därifrån- inga problem! Min uppfattning delas av väldigt många. 

"Men om du eller andra tvunget vill spara några kronor på att köpa tvivelaktiga produkter från hel- eller halvskumma sajter, så står det ju er naturligtvis fritt. Jag tycker ändå inte det är nån bra idé, jag gillar inte piratkopiering och liknande alls." 

Jag skulle inte kalla Windows för en tvivelaktig produkt. G2A.com är en väldigt väletablerad sajt med många omdömen. 600 kr. är mycket pengar för mig och förmodligen mycket pengar för TS. Det är inte piratkopiering heller.

Du vet ju inte ens vad du pratar om, jösses… Är ofantligt trött på att folk inte kan kolla upp lite fakta innan de skriver på internet.

Aniara14
2016-06-18 22:59
#16

#15 Jag tvivlar inte alls på att du vet en massa om diverse skumma sajter, illegal fildelning, piratkopiering m.m. och vill du/ni hålla på med sånt så gör det, jag bryr mig inte.

Jag har redogjort för min uppfattning om saken i inlägg #9 och #12, och det spelar ingen roll hur mycket du argumenterar emot, jag kommer inte att ändra åsikt i alla fall.

Om man är så fattig så man inte har råd att köpa en garanterat äkta och laglig version av Windows från en etablerad och seriös återförsäljare, då tycker jag man hellre ska strunta i hela datorbygget. Eller också välja Linux.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

kissidor
2016-06-19 11:40
#17

utan att ha grottat ner mig i stationära datorer då vi själva bara kör laptops sedan många år tillbaka verkar ju datorn aniara tipsar om i #14 vara ett bra val. 

men sen tycker jag iofs  ni överdriver lite om odugligheten i integrerade grafikkort - de har blivit betydligt bättre med tiden och köper man en dator med senaste generationens intel core-processor klarar den nog av sims 3 och 4 utan problem. min dotter övertog min dell xps 13 med en i7 dual core gen 5 och bara tillhörande integrerat grafikkort som jag ju hade köpt helt utan tanke på att det skulle gå att spela nåt på den - men hon spelar sims 4 jättemycket och är hur nöjd som helst med den, hon tycker det funkar precis lika bra som i hennes gamla laptop som hade i7 quad core gen 4 och nvidia gt755. och då är det alltså ändå laptop-cpu/gpu vi talar om, de stationära motsvarigheterna är ju påtagligt kraftfullare.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ghostbuster_99
2016-06-19 13:11
#18

#16 Nej, du är hopplös att argumentera emot eftersom att det är så uppenbart hur lite kunskap du besitter om ämnet. Du länkar en dator med väldigt begränsade uppgraderingsmöjlighter, det säger du sälv. Hade du läst så hade du sett att TS vill ha uppgraderingsmöjligheter. 

TS: Här har du en bra grund- men utan grafikkort, är detta intressant? 

(Intel i3 6100 har integrerad grafik som är duglig till SIMS.)

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9476799/

Upp till toppen
Annons: