Annons:
Etikettövrigt
Läst 1459 ggr
Hoseok
6/25/16, 10:57 PM

När ens email blir kapat av Ryssland...

Vill mest skriva av mig.

Min emailadress är skapat på one.com och är kopplat till en gmail. Jag anger one.com-emailen på hemsidor jag blir medlem på, och mailen hamnar på gmail, med väldigt simpla ord.  Det går fortfarande att läsa alla mejl på one.com.

Under flera veckor  har jag fått konstiga mail från Steam som påstår att jag vill logga in på en annan dator. Jag har ignorerat dem. VIssa veckor kom det 3 mejl per dag. Andra någon gång i veckan. Jag trodde det var en person som bara jävlades, som inte ville åt mitt konto på riktigt. Öppnade alltid mejlen på datorn och sen slängde. Aldrig på mobilen.

Idag satt jag i bilen påväg från midsommarfirande med min partner. Då får jag ett ett av dessa mejl på mobilen. Jag trycker på det och stänger ner. Fem minuter senare, står det att någon ändrat mitt lösen. En minut efter det, min email är ändrad på steam. (Som jag lagt några tusen på).

Jag får två mejl från steam: På ryska. Varav ett av dem innehåller en Rysk IP, för att visa att någon loggat in på mitt account genom en ny enhet. 

Jag får såklart panik. Skriver till steam support, ber om hjälp om att få tillbaka kontot. Jag ändrar lösen på min email genom mobilen. Sen säger min partner det uppenbara: Det är något med mobilen.

Så jag stänger data på mobilen och sitter nervös under 4timmars-resan.

Väl vid datorn (Som varit avstängd) snackar jag med steam support. Jag ändrar lösenord till min emailadress på gmail.

Efter många bu och bä får jag tillbaka mitt konto. Men knappt tio minuter efter det får jag ett mejl om att mitt instagramkonto blivit ändrat… Då inser jag att jag måste ändra på one.com också. Gick in på gmail för att kolla vilka enheter som varit inne på mitt googlekonto, inga konstiga.

Jag går in på one.com och skriver lite med supporten där i chatt, frågar om de kan se konstig aktivitet genom mitt konto.  De säger att några konstiga proxys varit inblandade. 

Nu håller jag på att fixa lösenordet på one.com och försöker få ut mer info om de som uppenbarligen fått mitt konto. Jag är mer förvirrad än arg. Hur någon kan kommit åt mitt konto såhär. Jag är den sista personen som är oförsiktig på Internet. Jag har lärt mig av de bästa och jag trodde mig vara smidig som en iller. Men gud vad fel man kan ha. 

Nu är det dags att kontakta Instagram och gråta lite för dem. 

Diskuterade med min partner.. Vad gör man..? Inte som att svenska polisen bryr sig.

Annons:
_Fisken
6/25/16, 11:03 PM
#1

Usch va jobbigt att vara måltavla. Jag har tvåstegsverifiering på min gmail. Jag tror det är säkert (eller säkrare).  Sen har jag ganska långa lösenord…

annia1
6/26/16, 12:26 AM
#2

Kneko du avslutar med, vad gör man. Man lär av sina misstag så om det händer nån mer gång så vänta inte som du gjorde nu ( i tron att nån jävlas) utan skanna igenom datorn och även mobilen så du är säker på att du inte har nån skit i dom som ev skickar iväg uppgifter. Sen loggar in på rätt hemsida och byter lösenord och sen kan du ju kontakta supporten på resp sida och fråga om du kan/ska göra nåt mer.

Det där att man är säker eller säkrare med tvåstegsverifiering och långa lösenord. Det hjälper om nån  bara sitter och vilt gissar på lösenord, men har man skit i den egna enheten eller sidan man är reggad på blivit hackad så spelar inte den roll.

Har man fått in en så kallad keylogger i datorn/mobilen som känner av knapptryckningar man gör så kanske den missar nån bokstav och därför som den gör flera försök och därför kanske blir som för dig kneko så tips skanna igenom dator och mobilen för säkerhets skull så du vet att de verkligen är rena. 

Här är några artiklar från pc för alla. 
Rysk hackare säljer twitter inlogg.
Varning linkedin drabbat av hackerattack.
Rekordstort hack mot minecraft.
Stort hack mot Gmail, hotmail… 
Ny skadlig programvara på andorid.
Är dina lösenord i någon annans händer. Sidan som finns länk till där är en sida man kan skriva in sin mailadress och se om den dyker upp där. När man går in på deras sida så kan man även se en lista på vilka dom vet av som varit drabbade, vilket är ganska många.

Och ovanstående är de senaste artiklarna jag kommer ihåg. Finns även andra artiklar om andra ställen som varit drabbade.

Får man tag i lösenord till en sida så kan man sen göra lite varianter på det och se om man får fram rätt.

.

Hoseok
6/26/16, 2:50 AM
#3

#2 Helt rätt! Jag är själv spelprogrammerare och serveradministratör så jag känner till allt för många buggen och helsiken. Jag blir ändå så absurt förvånad över hur enkelt det är för folk att komma in på saker.

Vi kom fram till att det inte hade något alls med min mobil att göra, jag blåste den i onödan. Det var helt och hållet one.com som råkat läckas på något vis. Och bara den grejen skrämmer mig, även om jag, som sagt, förstår.

Teknik är läskigt helt enkelt. 😉

annia1
6/26/16, 3:37 AM
#4

Vad bra om ni kommit på på ett ungefär vart det låg i alla fall. 

Jag å andra sidan blir inte förvånad längre. För det är numera lite för ofta man läser om hackade ställen eller läser om nåt nytt sätt dom kommit på att lura av en lösenord som man får se upp med.

.

Upp till toppen
Annons: