Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Datorköp Hårdvara Program för PC Program för MAC Annonsprogram / Virus Windows XP, 7 och 8.x Windows 10 01. Internet 02. Microsoft Office 03. Operativsystem 08. Tillbehör 09. Spel 10. Nätverk & Brandväggar 11. Fildelning 12. Säljes/köpes 13. Övrigt 14. Off-topic Webbläsare Undersökningar/kluring Varningar För sajtvärd och medarbetare
Windows XP, 7 och 8.x

utforskaren har slutat fungera

2016-06-26 15:58 #0 av: Spectabile

Som rubriken säger, utforskaren har slutat fungera. Har en stationär dator av märket Acer windows 7 home premium och en bärbar dator av märket Acer och den har också windows 7.

Jag uppmärksammade problemet för ett par veckor sedan men har inte tagit tag i det förrän igår.

Jag återställde datorn till en tidpunkt då den fortfarande fungerade, 23 maj tror jag det var. Det löste problemet just då i alla fall. Jag har Norton som antivirus och för att det skulle funka korrekt fick jag starta om datorn. Fortfarande funkade utforskaren som den skulle och jag säkerhetskopierade en massa  foton till en extern hårddisk.

Jag insåg att det snart skulle börja åska så jag stängde av datorn och då gjorde den windows uppdateringar som sig bör. Några timmar senare satte jag på datorn igen och då hade utforskaren återigen slutat fungera. Då fick jag för mig att kolla även på den bärbara, samma fel var också där, utforskaren hade slutat fungera. Varför fungerade utforskaren när jag startade om datorn för Nortons skull? och varför fungerade det inte längre efter windows uppdateringar?

Vad gör jag nu?? Har mycket svårt att tro att båda datorerna har en utforskare som inte fungerar utan någon speciell orsak.

Tankar, tips eller idéer är välkomna!

Anmäl
2016-06-26 17:07 #1 av: Inkanyezi

Det bör gå att använda andra program än utforskaren när du behöver hantera filer. Det finns flera program som kan göra det, exempelvis om du söker file manager windows på nätet får du massor av träffar. 

Det går också att använda webläsare för att söka igenom skivan, men det är krångligare att använda den för att hantera filer. Enklaste sättet att komma till den lokala hårddisken är att öppna en fil som man har på skrivbordet genom att dra den till webläsaren - endera fönstret eller adressraden.

Anmäl
2016-06-27 09:22 #2 av: Kaj

Att rekommendera ett annat program för att hantera filer är lite väl enkel lösning.
Utforskaren i Windows är MYCKET mer än bara att hantera filer. Den är helt enkelt nödvändigt för att Windows skall fungera alls så det är så klart viktigt att den inte är havererad för att få ett stabilt Windows.

Den största orsaken till att utforskaren (explorer.exe) slutar att fungera är att man installerat något program som gör tillägg till utforskaren. Ex när man högerklickar på filer och bibliotek så kommer det ju upp olika val man kan göra. Ett Antivirus program brukar bl a lägga in sin kod för att scanna där och andra program som spel od. brukar lägga in sina funktioner där.
Detta orsakar inte sällan att utforskaren blir instabil och havererar.
Att själv gå igenom registret och ta bort de felande delarna är väldigt krångligt och kräver god kunskap om  Windows och registrets olika nycklar.
Men Nirsoft har tagit fram ett gratis program som heter ShellExView som man via ett grafiskt gränssnitt kan se vilka tillägg som finns och man kan välja att inaktivera/aktivera eller helt ta bort dom.
Jag tycker du skall hämta hem detta program och sedan inaktivera allt du ser är från program som du själv har installerat på datorn och se om problemet försvinner. Om det gör det kan du börja och aktivera dom igen en efter en tills problemet uppkommer igen. Då vet du vilket program som orsakade problemet (om det nu är just tillägg till utforskaren som är ditt problem).

Här har du senaste versionen av Nirsofts ShellExView.

Anmäl
2016-06-27 20:29 #3 av: Spectabile

Tack för tipsen! Jag har under perioden laddat hem ett program, Canons DPP. Dock bara på den ena datorn, fastän båda datorerna "lider" av samma fel. DPP försvann ju såklart när gjorde återställningen, men det kanske trots allt är det som ligger och stör? Ska kika på länken i #2

Tack till er båda så länge! Jag kanske återkommer i frågan.

Anmäl
2016-06-27 20:35 #4 av: Inkanyezi

DPP brukar inte ställa till med några problem.

Anmäl
2016-06-28 10:19 #5 av: Record

Undrar också vem det är som "städar" i datorn, utan att säga till. Skrattar

VLC försvann i går i tian , och filer i en XP-dator----- efter uppdatering på denna, av MS ??? Funderar

Anmäl
2016-06-28 10:41 #6 av: Kaj

#5 - men det är ju känt sedan länge att Microsoft numer tar bort program som inte är kompatibla - allt för att minska risken för att ditt system skall haverera. Vilka program som tas bort beror på dator, hårdvara och uppdateringstillfälle. Det står i godkännandet som du har kryssat i en gång - vem som nu orkar läsa det.

Litar du fortfarande på ditt program är det bara att installera det igen. VLC brukar inte orsaka några problem men det jobbar väldigt nära hårdvaran så det kan ju vara så att det är ett litet problem med just din dators hårdvara eller att du har andra program installerade som kan krocka - typ andra codecs mm.

Ja Microsoft gör detta i all välmening men jag tror man kommer få backa där och gå tillbaka till att inte ta bort program som kan orsaka problem.

Anmäl
2016-06-28 21:37 #7 av: Record

#Kaj

Jo jag vet och godkänt att det kan raderas men man borde se det någonstans samlat att det sker. När man har bråttom och till testa att en dvd startar, för att skickas med posten blir man lite sur. Även WME saknade alla codecs, så där var det stopp med.

Även med XP har det försvunnit i mailprogrammet filer, vilka inte kan hämtas numera, utan att byta till MS-versioner som Outlook. Men det finns ju så många andra fördelar med tian.. för de som är i det läget.

Anmäl
2016-06-29 11:25 #8 av: Record

Kanske dags att göra som andra gör 10000 dollar kan jag få ?

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.661493/microsoft-betalar-storbelopp-efter-windows-10-installation

Anmäl
2016-06-29 20:10 #9 av: Spectabile

#1 och #2 Tack än en gång för att ni försökte hjälpa mig!

Som jag skrev i #0 Varför fungerade utforskaren när jag startade om datorn för Nortons skull? och varför fungerade det inte längre efter windows uppdateringar?

Vad gör jag nu?? Har mycket svårt att tro att båda datorerna har en utforskare som inte fungerar utan någon speciell orsak.

Mina misstankar gick till windows update men tyckte själv att det verkade vara en helknäpp tanke. Men det var där som problemet trots allt låg. Efter att ha avinstallerat en enda speciell uppdatering så funkar allt igen. Samma grej på båda datorerna. Så just nu är allt frid och fröjd Glad

Svaret på mitt problem hittade jag på sweclockers.com  Men tyvärr hittar jag inte tråden just nu, annars kunde jag länkat dit.

Anmäl
2016-07-01 21:58 #10 av: Kaj

Så - antagligen är den speciella uppdateringen från Windows update en krock med något annat du har installerat.
Det är ju bra att allt nu fungerar men om det var ett problem med någon av dina installationer och en uppdatering från Windows update bör du nog fundera på att lösa det problemet. Att skippa en uppdatering från Windows update är inte att rekommendera då dessa är tillför att lösa problem som kan vara kritiska.
Javisst det händer såklart att Microsoft släpper en patch som ställer till det. Men då brukar det ganska snart komma en korrigering efter att en massa användare anmält problem med patchen.

Anmäl
2016-07-02 19:29 #11 av: Spectabile

Just nu så avvaktar jag med att göra något annat för att lösa problemet. Det var här jag hittade lösningen 

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430348-uforskaren-kraschar-i-windows-7-vid-kopiering-av-filer

Om man googlar på den uppdateringen som jag tagit bort så kommer det upp en hel del resultat.  Testa får du se, själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

Microsoft? Tyst

Anmäl
2016-07-03 23:12 #12 av: Inkanyezi

Nej, det kan knappast handla om någonting man har installerat, utan det är nog helt enkelt så att den uppdateringen är inte testad tillräckligt. Det är bara att erkänna att det handlar om en bedrövlig bugg som planteras in när man uppdaterar.

Så Grattis!

Jag är så himla glad att jag slipper Windows och Microsoft sedan jag gick i pension.

Anmäl
2016-11-12 18:53 #13 av: Spectabile

Så var det då dags igen utforskaren har slutat fungera. Jag upptäckte det för en tid sen och återställde datorn till ett tidigare datum då jag visste att det fungerade. Och jodå, det var återigen en uppdatering som ställde till det. Det var först idag som jag googlade på problemet och svaret var att uppdatering  KB3184143  var den skyldiga uppdateringen. Jag nämner det här ifall någon annan har samma problem, eller om någon googlar då kommer säkerligen den här tråden att poppa upp. Svaret hittade jag här

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-files/utforskaren-kraschar-vid-kopiering-av-filer/7caa41cd-911c-4c8f-8abe-2700ed91d2cb?page=3

Anmäl
2016-11-14 09:22 #14 av: Kaj

Bara att nämna är att Microsoft nu håller på att gå ifrån uppdateringar där varje uppdatering består av ett antal KB artiklar som kan hanteras individuellt.

I Win 10 har man redan börjat med vad som kallas roll-up. Dvs det kommer bara en KB och den innehåller alla uppdateringar. Som användare kan man inte längre välja enskilda uppdateringar utan det är allt som gäller.
Microsoft följer numer samma princip som alla övriga såson Android, Apple mfl.

Anmäl
2016-11-15 09:17 #15 av: Spectabile

#14 Ja, jag har sett att det funkar så i windows 10. Men det finns fortfarande många som har valt att behåll windows 7.

Det var bra att du påminde om det eftersom jag inte tog med det i förra inlägget. Tack!

Anmäl
2016-11-15 21:12 #16 av: Aniara14

#13 Den uppdateringen, KB3184143, fick jag i förrgår när jag körde Windows Update manuellt som vanligt. Jag har Windows 8.1

Jag testade att kopiera grejor i Utforskaren, och det funkade normalt dessbättre. Så det kanske bara är Windows 7 som är drabbat, eller kan det bero på att det är en Acer dator?FunderarFunderar

Verkar som att alla dom som har detta problem på Microsoft hjälpsidan du länkar till, har just Acer datorer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Anmäl
2016-11-16 08:40 #17 av: Kaj

Så kan det vara. Att ACER inte har hårdvara som är helt kompatibel. Det är visserligen ovanligt eftersom alla leverantörer måste genomgå en certifiering av sin hårdvara för att vara Windows kompatibel. Men det händer så klart att det även blir fel där.
Om det är en större Windows bug (vilket så klart också händer) så drabbas i regel alla leverantörer. Är det bara en som ex ACER så beror det oftast på att dom måste uppdatera en drivrutin till någon del i datorn eller uppdatera sin BIOS

Anmäl
2016-11-16 13:52 #18 av: Gronstedt

Kan någon berätta för en obildad hur man hittar och avinstallerar denna uppdatering?

Anmäl
2016-11-16 20:10 #19 av: Spectabile

Jag har också noterat att det verkar bara vara Acer Funderar Förra gången jag avinstallerade uppdateringen så ramlade den såklart ner fortare än kvickt igen. Så jag ändrade inställningarna för hur uppdateringarna skulle gå till. Jag väntade till det så kallade gratiserbjudandet om windows 10 hade gått ut (anade ugglor i mossen) och sen lät jag datorn uppdatera automatiskt igen, allt var frid o fröjd och just den uppdateringen kom inte tillbaka. Jag kan så här i efterhand konstatera att sista gången var det uppdateringarna som släpptes i oktober som ställde till det igen. Nu har jag i alla fall blockerat just den uppdateringen, dom övriga får naturligtvis komma som dom ska.

Anmäl
2016-11-16 20:13 #20 av: Spectabile

#18 Jag är jättedålig på att förklara. Kanske någon annan kan göra det bättre. Förresten, har du också en Acer?

Anmäl
2016-11-16 20:35 #21 av: Aniara14

#19 Var glad så länge du kan blockera en enskild uppdatering. Det verkar inte gå längre med Win 8.1 som jag har. Allihop kommer tillsammans i en jättestor klump.

Det ser ut så här, direkt kopierat från Win Update sidan:

"November 2016, samlad månatlig säkerhetsrelaterad kvalitetsuppdatering för Windows 8.1 för x64-baserade system (KB3197874)"

Så antingen får man acceptera allt utan att ha en aning om vad det är, eller avstå helt, och det senare är väl inte att rekommendera heller. Verkligen trist utveckling. Förut kunde man ju kolla varje enskild uppdatering, både hos Microsoft och på övriga nätet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Anmäl
2016-11-17 14:24 #22 av: Kaj

#18 gå in på kontrollpanelen under program.

Välj sedan länken "visa installerade uppdateringar"

Sök i listan efter KB numret.

Markera denna och nu dyker en länk upp i övre raden som heter Avinstallera.

Anmäl
2016-11-17 15:32 #23 av: Gronstedt

#20: Japp, en Acer.

#22: Tackar, ska försöka!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.