Annons:
Etikettinternet
Läst 688 ggr
heatherm
6/28/16, 10:25 AM

Erästta Usb nätverk till stationära

Min stationära dator har inbyggd nätverk, men signalen är mycket dålig. Om jag tar min bärbara dels mobil så är sändningen mycket bra. Frågan är om jag kan köpa en USB nätverk och ersätta det på min stationära? Kan signalen bli bättre? går det ens?

Förlåt om det är oklart, jag är inte så bra på att förklara.

Annons:
Kaj
6/28/16, 10:57 AM
#1

Om jag tolkar dig rätt så är det ditt nätverkskort i din stationära dator som har dålig signal upp mot din router.

Frågan är då om det alltid varit så eller om det uppkommit just nu. Om det uppkommit nyligen har du då flyttat din dator eller din router som kan orsaka att signalen inte riktigt når fram?
Då kan du antingen flytta din router närmare datorn eller ev. köpa en WIFI extender/repeater. Det gör att signalen kan förstärkas genom att sätta den närmare din stationära dator.
Se här på sådana exempel men dom finns hos alla typ Kjell och co, Netonnet, Elgiganten mfl.

Om inte så kan det ju vara så att nätverkskortet håller på att lägga av.

Ja du kan sätta in ett USB - nätverkskort i din stationära dator och använda det i stället när du kopplar upp dig mot routern.
Se bara till att du har ett som har så bra prestanda som möjligt. Om din router ex bygger på 802.11 ac bör även din USB-nätverkskort ha det. Även om din router bara har ex 802.11 n så bör du ändå köpa en usb-nätverkskort som stödjer 802.11ac för den är bakåtkompatibel med 802.11 n standarden men ger bättre täckning/signal.
Efter att du satt in USB-kortet i din dator skall du via nätverksinställningar se till att det kortet är det primära som används vid anslutning.
Du kan till och med avaktivera ditt ev. felande nätverkskort som finns fast i din dator via nätverksinställningarna.

Här är 2 på Kjell och CO som stödjer AC
Denna
Eller denna
Vill du ha lite billigare alternativ så finns det även sådana men då har du bara en max överföringshastighet på mellan 300-433 mbit/s
Hittar du på denna sida

Även Netonnet har sådana - du kan hitta dom här

Kaj
6/28/16, 10:59 AM
#2

Du kan ju även pröva med att ansluta din stationära dator med en nätverkskabel direkt från routerns Ethernet port till datorns Ethernet port. Det ger alltid bästa prestanda eftersom inget då går i luften utan går trådat.
Men det kan ju vara krångligt om router och dator står långt från varandra.

heatherm
6/28/16, 11:16 AM
#3

Tack för svar!

Nu är det killens lägenhet nämligen, och tyvärr kan jag inte dra ut dom så mycket längre än där dom är nu tyvärr. 

Datorn har alltid haft dålig signal, så det är inte bara nu. 

Och vill helst inte använda nätverks kabel då det blir så fruktansvärt mycket på golvet, dels att det samlar dam och man kan lätt snubbla på den om man ska dra den till min dator, svårt att gömma den.

Kaj
6/28/16, 12:53 PM
#4

Du kan alltså försöka med en USB-nätverkskkort.
Men det finns även ett annat sätt för att slippa dra kablar. Det är att köpa en Powerline adapter.
Den fungerar så att du sätter in en liten enhet (powerline) i ditt eluttag vid din router och en annan lika dan powerline-enhet vid ett eluttag nära din stationära dator.
Vid powerline-enheten nära din router kopplar du in en Ethernet kabel mellan enheten och din router.

Sedan kommer den att skapa ett nätverk via eluttaget till din andra powerline-enhet. Från den kan du antingen dra en Ethernet kabel till din stationära dator alternativt om powerline-enheten stöder trådlöst koppla upp dig trådlöst mot den.

Fördelen är att man inte behöver dra en massa nätverkskabel utan kan använda vanliga eluttagen som nätverkskabel.

Det finns många olika powerline-enheter i olika prisklasser (hur snabba dom är i bandbredd, om dom stödjer trådlöst eller bara kabel osv.
Här finns en del men du kan köpa dem på valfri elhandelskedja

Upp till toppen
Annons: