Annons:
Etikettwindows
Läst 740 ggr
scheindel
7/3/16, 11:58 AM

win 10 dublett?

Hej, jag kan nästan inget om datorer och är hopplöst ointresserad, så det är är kanske en jättedum fråga…

Jag bytte till Windows 10 igår och tycker att jag plötsligt har väldigt lite utrymme kvar på hårddisken (jag fattar ju att det naturligtvis tar en del plats men tycker det verkar fylla väldigt mycket). Grejen är att jag var på väg att byta för några månader sedan och laddade ner det då, men sedan kunde man välja om man ville börja använda det direkt eller vänta, så då valde jag att vänta med att liksom installera och börja använda det efter att jag laddat ner det. 

nu ville jag prova att använd det, men då kunde jag inte få reda på hur jag skulle göra, så jag fick börja om från början och ladda ner det en gång till. Det jag funderar på nu är om datorn/windows är så pass smarta att de såg till att inte finns två Windows 10 som ligger och tar upp plats på min dator nu eller om den jag laddade ner för ett tag sedan fortfarande ligger oanvänd och tar upp plats nånstans, och i så fall hur jag ska få bort den utan att riskera att alltihop kraschar?



Annons:
[VSK]
7/3/16, 12:12 PM
#1

Om du uppgraderar ditt gamla operativsystem till Windows 10, så sparar installationsprogrammet det gamla operativsystemet, utifall du ångrar dig. Du har 30 dagars ångerrätt. Därför så har du mindre ledigt utrymme kvar.

Vill du ha kvar din installation med Windows 10, så kan du städa bort det gamla operativsystemet manuellt, eller vänta en månad så skall det städas bort automatiskt.

Observera att du skall (du bör) ha kvar alla gamla filer du sparat. Men man kan läsa att folk fått uppleva både ock, så därför så säger jag att du bör. Detta gäller gamla program som inte är kompatibla mm, som kan avinstalleras. Dokument, bilder mm skall du ha kvar.

Men skall du återgå till ditt gamla operativsystem så skulle jag rekommendera dig att göra en backup på viktiga saker. Det skall man även göra före en uppgradering, men det är lite försent att tipsa om det nu. 

Backup skall man ha oavsett.

scheindel
7/3/16, 12:20 PM
#2

ok, tack!



Upp till toppen
Annons: