Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Datorköp Hårdvara Program för PC Program för MAC Annonsprogram / Virus Windows XP, 7 och 8.x Windows 10 01. Internet 02. Microsoft Office 03. Operativsystem 08. Tillbehör 09. Spel 10. Nätverk & Brandväggar 11. Fildelning 12. Säljes/köpes 13. Övrigt 14. Off-topic Webbläsare Undersökningar/kluring Varningar För sajtvärd och medarbetare
01. Internet

Problem med WiFi

2016-07-08 20:01 #0 av: marcusln7

Hej, min familj har köpt en ny router (ASUS RT-AC66U) eftersom vi fått fiber installerat. När man installerade routern så skapades två versioner av nätverket. En med 2.4 GHz och den andra med 5 GHz.

Jag har använt mobilen och mätt internethastigheten och ser då att med 5 GHz versionen så går det mycket snabbare. Då får jag 100/40 (nedladdning/uppladdning i mbit/sek) medans med 2.4 GHz så är det mellan 20-50/40. Så alla mobiler, surfplattan och TV:n hittar och kan ansluta till nätverket men inte datorerna. Varken min stationära dator, bärbara och en annan bärbar dator kan inte hitta den versionen med 5 GHz (5 GHz versionen har samma namn som den andra men heter 5G i slutet av namnet).

Vet någon varför det är så att dessa datorer inte kan hitta medans mobilerna kan?

Tacksam för svar. Glad

Anmäl
2016-07-08 20:48 #1 av: kissidor

troligtvis har de inte stöd för 5GHz-bandet helt enkelt Glad. hur gamla är de?

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2016-07-08 21:54 #2 av: marcusln7

#1 min stationära dator är ett år gammal som jag spelar på, min bärbara två år och den andra datorn troligen ca 3 år elr max 4 år. Dessutom köpte jag ett nytt nätverkskort som jag installerade idag till min stationära.

Anmäl
2016-07-09 01:55 #3 av: VSK

Uppdatera mjukvaran i routern.

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.