Annons:
Etikettövrigt
Läst 2389 ggr
ChemicalTV
7/15/16, 4:36 PM

Data (D:) ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Med risk av att bli dumförklarad så tänkte jag fråga: Vad kan jag använda Data (D:) till? är det en extra hårddisk som man kan bara lägga över en massa filer på? Kollar jag på egenskaper för den så är den tom med över 200 GB ledigt medan Packard Bell (C:) bara har några GB kvar. Kan man installera program så mapparna hamnar i den? 

Förlåt, känns som en väldigt dum fråga att ställa men jag vet verkligen inte och verkar inte googla på rätt saker för att få fram information :P

Tack på förhand!

Annons:
[aqva65]
7/15/16, 4:41 PM
#1

vad heter datorn mer än packard bell ?

Carmarino
7/15/16, 4:45 PM
#2

#0 Din hårddisk har två partitioner (om du inte har två hårddiskar). D: kan du använda till att lägga filer på.

När det gäller installation av program så beror det på programmen. Vissa kan man lägga på vilken "disk" som helst, men andra går bara att installera på C: Om du får valet var du vill installera programmen, så kan du välja D:. Ofta behöver man välja "Avancerad installation" för att få fram valet att installera på annan plats än den förvalda.

Många program brukar dock lägga några filer på C: också, så om du bara har några GB kvar är det nog bäst om du rensar lite. Har du lagt några filer på C: kan du flytta över dem till D: och på så sätt frigöra plats.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

fenrisulven
7/15/16, 5:09 PM
#3

Hej, först säger jag: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;-) Och frågar man inte så får man inga svar…

Beroende på vad för dator du har så kan det vara lite olika, är det en bärbar så har du normalt "bara" en fysisk hårddisk som är uppdelad i två enheter, en C: där ditt operativsystem är installerat och en D:.

Har du en stationär så kan du ha TVÅ fysiska hårddiskar, den ena C: och den andra D:

I vilket fall som helst så kan du spara filer på din D:-disk.

Troligen så har du sparat en massa filer i t.ex "Min dokument", "Min bilder", "Mina filmer" m.m och dessa filer finns på din C:-disk, jag föreslår att du istället sparar dessa filer på D: (Flyttar dom från C: till D:) Vilket innebär att du får mera plats på C: vilket är bra för operativsystemet…

Anledningen att man delar EN fysisk hårddisk i två enheter är att om man skulle behöva installera om operativsystemet på enhet C: så raderas alla filer på enhet C:  men enhet D: förblir orörd mao så finns alla filer kvar på D: Likaså om du har TVÅ fysiska hårddiskar, installera om operativsystemet på C: så finns allt kvar på D: efteråt.

Hoppas jag har varit tydlig i min förklaring annars är det bara att fråga igen ;-)

ChemicalTV
7/17/16, 9:28 AM
#4

Aha dåså! jag tror jag fattar :) tack så mycket för alla svar :)

Record
7/17/16, 10:10 AM
#5

Har du ingen CD/DVD-läsare på datorn, i bärbara kan det vara återställning till fabriksinställningar vid haveri D:\ , saknas även en E:\ innan din synliga F:

[VSK]
7/17/16, 7:52 PM
#6

Absolut enklast är ju att utöka C:\ eftersom denne partition (eller HDD/SSD) börjar bli för fylld med filer och D:\ har så pass mkt ledigt, istället för att installera om programmen på D:\.

Annons:
Aniara14
7/17/16, 10:46 PM
#7

#6 Men är det verkligen det "absolut enklaste" att utöka (C:) partitionen? Jag har googlat en massa på det, eftersom jag också skulle behöva fixa till större (C:) partition på mina datorer som har små SSD istället för stora hårddiskar av den gamla vanliga mekaniska sorten.

Men det verkar absolut inte varken enkelt eller självklart på nåt sätt. En del påstår att det går finfint att göra med Windows eget inbyggda diskhanteringsprogram, medan andra säger att det går inte alls, utan man måste använda ett tredjepartsprogram, t ex EaseUs, eller MiniTool Partition Wizard.

Sen finns det också en del som helt avråder från att överhuvudtaget försöka ändra nånting på systempartitionen, eftersom det kan gå snett helt och hållet så det inte ens går att starta datorn sen.

Det här problemet har ju uppkommit bara på dom senaste åren när nya datorer börjar komma utrustade med alltför små SSD. Tidigare när alla hårddiskar var av den vanliga sorten så behövde man ju aldrig bry sig om att ändra på några partitioner, eftersom dom ändå alltid var tillräckligt stora för att dela upp i både (C:), (D:) och dessutom några mindre återställningspartitioner.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
7/17/16, 11:05 PM
#8

#7

Funkar galant med diskhanteraren att göra detta. Visst finns det alltid en minimal risk, men det är då det känns tryggt med säkerhetskopia på allt viktigt.

Aniara14
7/17/16, 11:52 PM
#9

#8 Med "diskhanteraren" så antar jag att du menar Windows egen variant?

Har du gjort detta själv, alltså utökat (C:) partitionen genom att krympa (D:), och i så fall hur många gånger, och på vilken typ av hårddisk, HDD eller SSD? Gick det bra alla gångerna?

Men om det går fel så illa att det inte ens går att starta datorn efteråt, så hjälper det väl inte att ha säkerhetskopia på ens egna viktiga filer? Hur återställer man i så fall hårddisken till normal funktion igen?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
7/18/16, 12:33 AM
#10

#9

Med "diskhanteraren" så antar jag att du menar Windows egen variant?

Ja.

**Har du gjort detta själv, alltså utökat (C:) partitionen genom att krympa (D:)
**

Ja

**och på vilken typ av hårddisk, HDD eller SSD? Gick det bra alla gångerna?
**

Ja, ja och ja om vi pratar modern tid, Win7 och uppåt. Kan omöjligt komma ihåg alla HHD jag haft genom alla dessa år. För att du skall förstå vad jag menar så säger jag IBM Deskstar. 

**Men om det går fel så illa att det inte ens går att starta datorn efteråt, så hjälper det väl inte att ha säkerhetskopia på ens egna viktiga filer? Hur återställer man i så fall hårddisken till normal funktion igen?
**

Om det går helt galet så återställer man systembackups kopian och återställer eventuella förluster på D:\ från backupen. När man gjort backup av systemdisken är det brukligt att göra räddningsmedium på skiva eller USB-minne så att man återställa datorn vid behov.

Har man märkesdator så finns det en dold räddningspartition normalt sett som man kan använda sig utav om man vill återskapa datorn till det skick datorn såldes i. Om inte, så följer det med räddningsskiva/or.

Herre gud, det låter som du är livrädd för detta. Det är inte raketforskning det handlar om. Är man osäker på hur man gör så får man låta bli, eller låta nån som kan detta ta över rodret.

Lämnar man in datorn, så tar inte de ansvar normalt sett för korrupta filer som inte ingår i operativsystemet typ bilder och textdokument som kan uppstå om oturen är framme, utan det är upp till brukaren av datorn att fixa säkerhetsbackup.

Allt kan hända med en dator, och det är mkt klokt att ha koll på sina säkerhetskopior.

Tror aldrig någonsin jag nämnt säkerhetsbackup så många ggr i ett och samma inlägg nån gång i mitt liv 🙂

Aniara14
7/18/16, 1:39 AM
#11

#10 Ja, det verkar ju milt uttryckt som om du har väldigt mycket mer och längre erfarenhet av datorer än vad jag har, så då antar jag att man kan ta lite lättare på allt sånt här.

IBM Deskstar hade jag ingen aning om vad det är, så jag fick googla på det för att få reda på det, =en hårddisk från förr i tiden. Jag trodde först att det var nån sorts äldre dator, ha ha😃

Nja, livrädd skulle jag inte säga att jag är, men jag har faktiskt aldrig behövt göra nåt alls med nån hårddisk förut, annat än att köra diskkontroll och defragmentera den nån gång ibland, så därför känns det ju lite nytt och riskabelt att börja trixa med sånt som jag aldrig gjort förut. I synnerhet eftersom det verkar råda så totalt olika uppfattningar på nätet om ifall det är lätt eller svårt, eller om man ska bry sig om det överhuvudtaget.

Jag har bara märkesdatorer, och vet att det finns en recovery partition på dom, och jag har kopierat över den till ett USB minne på 2 datorer, och CD skivor på en annan äldre dator. Men än så länge har jag inte behövt använda den för nån av datorerna.

Lämna in nån dator för att utöka (C:) kommer jag inte att göra. Det kostar säkert massor, och dessutom vet man aldrig vad som händer med den då. Så antingen struntar jag i det hela, eller så får jag testa att göra det på en av dom billiga sämre datorerna som jag inte är lika noga med, och skulle stå ut med ifall den blev totalt förstörd bortom all räddning. Har jag tur så kanske det går fint, och då kanske jag vågar göra det på dom andra 2 mycket dyrare och "finare" gaming laptopsen också.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
7/18/16, 7:27 AM
#12

#11

IBM Deskstar hade jag ingen aning om vad det är, så jag fick googla på det för att få reda på det, =en hårddisk från förr i tiden. Jag trodde först att det var nån sorts äldre dator, ha ha

😃

IBM Deskstar är en hårddisk som det gick att steka ägg på. Hårddisken kunde ge upp enbart att titta på den 😃

Om vi säger så här då. Normalt sett så är det ingen fara alls att ändra sin partition på sin dator. Givetvis så kan ju allt hända. Det kan vara en hårdvara som inte mår bra, eller en mjukvara (operativsystem) som är instabilt på pga virus, trojaner, drivrutiner mm. Så det finns ingenting som säger att det inte kan strula. 

Men är datorn i schysst skick sam att man tar det försiktigt, så skall det mkt till för att nåt kan strula. 

Använder man sig av tredjepartsprogram så är ju oftast fördelen att det kan finnas en guide eller "klicka nästa" för att genomföra ändringen.

Paragon är en av alla tredjeparts. Kanske detta kan vara värt pengarna för de som behöver detta. https://www.paragon-software.com/sv/home/hdm-personal/

Record
7/18/16, 11:34 AM
#13

#VSK

Vet du om tians Key-code följer med från C: till  kopian?

Annons:
[VSK]
7/18/16, 11:46 AM
#14

#13

Den behövs inte då den är bunden till moderkortet. Detta om datorn är registrerad, vilket den blir första gången den går ut på internet. En gång registrerad och aktiverad, alltid aktiverad. Annars finns det tredjeparts program som fixar detta. 

Annars kan man göra ett VB-script som visar detta.

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)

Const KeyOffset = 52

i = 28

Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"

Do

Cur = 0

x = 14

Do

Cur = Cur * 256

Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur

Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255

Cur = Cur Mod 24

x = x -1

Loop While x >= 0

i = i -1

KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput

If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then

i = i -1

KeyOutput = "-" & KeyOutput

End If

Loop While i >= 0

ConvertToKey = KeyOutput

End Function

Record
7/18/16, 12:05 PM
#15

Har bara hört att koden lagras på hårddisken. Har själv använt Powershell för att  läsa.  🤔 I Bios-prom ?

[VSK]
7/18/16, 12:13 PM
#16

#15

Det finns en specifik kod för varje moderkort, läs signatur, som aktiveringstjänsten använder sig utav. Koden är hårdkodad. En vild gissning är att den sitter i Cmos.

Record
7/18/16, 4:03 PM
#17

Jo ja har den koden som återförsäljare läser med, den är inte individuell, men trodde att den låg på HD, men bios kan det vara, skall kolla.

Upp till toppen
Annons: